Sabtu, 30 Jun 2012

Islam Agama Fitrah



Untuk membangunkan semula fitrah semulajadi manusia. Supaya daripada fitrah semulajadi manusia dapat dibangunkan bertaraf sejagat itu, dan akhirnya manusia akan ,bertindak dan berjuang sama ada di bidang ekonomi, pendidikan, kemasyarakatan, agar tindakan dan perjuangannya itu bersih.

Kerana fitrah semulajadi atau hati nurani manusia walau apa bangsa, apa kaum atau Apa agama sekalipun adalah sama

Fitrah semulajadi manusia yang sama tidak berbeza antara satu sama lain ini meliputi sama ada yang positif mahupun yang negatf, yang mahmudah mahupun yang mazmumah

Umparnanya yang positif, setiap hati ingin kasih sayang aman damai, hidup harmoni, bila bersalah suka minta maaf, suka beri maaf, pemurah, suka menolong orang, sabar dan sebagainya Ini fitrah semulaiadi yang semua orang suka, tidak ada seorang pun yang benci. Ini fitrah semulajadi manusia yang positif namanya.

Fitrah semulajadi yang negatif yang semua orang tidak suka ialah seperti pemarah, tamak, bakhil, mementingkan diri, hasad dengki, suka menghina orang, sombong, menipu dan sebagainya. Tanya siapa pun, semua orang tidak suka.

Bila manusia itu bersih fitrahnya daripada mazmumah, yang ada hanya mahmudah, yang positif sahaja, bila dia bertindak dalam apa bidang sekalipun, dia akan bertindak, berjuang dengan penuh bersih, berjuang dengan penuh kasih sayang, mementingkan orang lain, tidak mudah marah, kalau dia bersalah, dia minta maaf, kalau orang bersalah dengannya, dia akan memberi maaf.

Jadi bila ada orang yg berjuang dan berjaya membangunkan semula rasa fitrah semulajadi yang mahmudah, yang positif, kemudian berjaya menumpaskan fitrah semulaiadi manusia yang negatif, yang mazmumah, nanti akan lahirlah di tengah masyarakat, kalau dia orang. kaya, dia akan jadi pemurah dan tidak sombong. Kalau dia orang miskin, dia akan sabar dan redha dengan kemiskinan. Kalau dia ahli ilmu, dia akan memimpin masyarakat, menuniuk jalan kepada orang ramai dengan ilmu Kalau dia pemimpin dia akan sentiasa menaungi orang rarnai. Begitu juga pemuda-pemudinya akan menggunakan tenaganya dengan sebaik-baiknya unluk membangunkan masyarakatnya. Dan kaum ibunya bersopan dan tidak lagi merosakkan kaum hapa dengan tubuh badannya yang begitu sensitif itu.

Jadi kalaulah lahir masyrakat seperti ini ,siapa yang tidak suka ? 
ini masyarakat yang indah .Bila ia lahir nanti .Wujud suasana aman damai ,ukhuwah ,berkasih sayang ,tidak ada curiga ,Tapi nak mencetuskan masyarakat seperti ini bukan senang

Mazmumah , sifat-sifat negatif hati, itulah penyakit masyarakat .yg kita sebut tadi Cuma sebahagian dpdnya yg sbnrnya byk lagi . Begitu juga sifat mahmudah iaitu sifat2 hati yg terpuji ,itu baru sebhg yg disebut sbnrnya masih byk lagi .Itu yg dikatakan kesihatan dlm masyarakat .Ubat masyarakat keindahan hidup dlm bermasyarakat

Bagi manusia yang berjuang, kejayaan membangunkan semula dalam kehidupannya sifat-sifat mahmudah, yang positif dan dapat menumpaskan semula sifat-sifat yang negatif, yang mazmumah, merupakan rahsia kebahagiaan di dunia lagi. Di sinilah ketenangan hidup walaupun dia miskin, betapa kalau dia kaya. Walaupun dia tidak ada duit, dia rasa bahagia, betapa kalau dia ada duit. Tidak ada pangkat pun dia rasa bahagia, betapalah kalau ada pangkat.


CARA HADAPI PELACURAN

Berjuang .unluk membangunkan fitrah semulajadi manusia yang baik iaitu, yang positif atau yang mahmudah. Dari situ akan lahir kebaikan dalam tindak tanduk kita, pada tangan kita,pada pandangan kita, pada gerak geri kita.

Dan begitulah bila manusia itu boleh membuang sitat-sifat mazmumah atau negatif. Bila berlaku demikian, bukan saja pelacur tidak ada, sebarang kejahatan masyarakat tidak ada. Sebarang perkara negatif dalam masyarakal tidak ada. Sebab, manusia itu sanggup melakukan kejahatan bukan saja melacur tapi juga berbohong, menipu, sombong, angkuh dan Sebagainya kerana:

1. Tidak faham.
2. Takut dengan Tuhan tidak ada. Tidak fikir hidup di Akhirat.
3. Tidak tahu bagaimana hendak mujahadatunnafsi. Kalau dia tahu, dia tidak mampu

Jadi kalau tiga pil ini, dapat di yakinkan pada manusia dan manusia makan semua, insyaALLAH penyakit masyarakat itu akan hilang dengan sendiri termasuklah pelacuran.

ISLAM AGAMA SELAMAT

Ajaran Islam bersifat sejagat la bersifat fitrah semulajadi. Dan bila la bersifat fitrah semulajadi dan bersifat sejagat, kalau ada orang yang dapat menzahirkan dengan sebaik-baiknya, kemudian dapat dilahirkan dengan sebaik- baiknya hingga lahir contoh, tidak ada orang yang boleh tolak. itulah Islam. Sama ada diberi nama Islam atau tidak, itulah Islam.

Sebab islam itu ertinya keselamatan. Keselamatan dunia dan Akhirat. Hati kecil semua manusia inginkan keselamatan. Jadi, walaupun kita tidak sebut itu islam, itulah yang sebenarnya Islam

Perkataan Islam itu asalnya dari bahasa Arab. Kalau diterjemahkan pada bahasa biasa, keharmonian, kesejahteraan, keamanan, kedamaian dan keindahan dunia dan di Akhiral. Siapa yang tidak suka dengan perkara perkara ilu?

Jadi sebab itu sama ada sebut islam atau tidak, benda yang indah, itulah Islarn. Sebagai  contoh, walaupun ia datang dari ajaran Islam, tapi fitrah semulaiadi manusia dan semua manusia boleh terima. Curna barangkali ia tidak boleh buat saja.

Kalau seorang itu pemurah, adakah hati kecil seseorang itu benci ?
Adakah ada orang yang tidak suka sifat pemurah ?
Ajaran lslam tidak suka sifat sombong. apakah disebabkan la datang dari ajaran Islam, semua orang tidak suka ?

Tidak
hati kecil tetap menolak dan tidak sukakan sifat ini.

Begitu juga dengan pelacuran ajaran Islam juga tidak suka. Tanyalah hati kecil orang yang bukan Islam, adakah dia suka pelacur ?

Dia pun tidak suka Kalau tak suka, samalah. itu menunjukkan ajaran islam itu ajaran keselamatan, ajaran keindahan, keamanan, keharnionian, kasih sayang dan aman damai.

Orang Islam yang benar-henar faham dan mengamalkan ajaran ini, ke mana dia pergi, dia tidak takut. Sebab, apa yang dia bawa itu keindahan. Semua orang suka.

Cuma yang jadi malang di akhir zaman ini, orang-orang Islam sendiri sudah tidak faham Islam dan memperjuangkan sesualu yang bukan bercorak Islarn, tapi dia kata Islam. Maka lahirlah benda-benda yang tidak baik seperti kasar, bergaduh, perang, tumpah darah dan sebagainya.

Mana orang tidak takut ?
Sebab semua ilu bukan dari ajaran Islam. Cuma, dia kata Islam. Sebenarnya itu bukan dari ajaran islam. Jadi orang lain, orang di luar Islam anggap ilulah ajaran islam. Yang sebenarnya tidak. Hanya ada satu golongan yang menggelar dirinya islam, sebenarnya dia tidak membawa ajaran Islam. Orang menyangka itu dari ajaran Islam. Sebab orang yang membawa ilu adalah orang 1slam.

Sebab itu orang Islam yang benar-benar faham tentang Islam dihayati, diamalkan dengan siapa pun dia tidak akan takut. Sebab dia tahu ajaran Islam itu indah.Siapa pun yang tengok akan senang hati. Walaupun orang yang tidak seagama dengannya.

Jika ada orang atau kumpulan yang cuba nak lahirkan suasana hidup secara Islam ini agaknya

adakah orang marah ?
Adakah orang bermusuh?

Tidak! Kalau pun ada yang marah mungkin itu adalah orang yang ada kepentingan saja. Sebab orang yang ada kepentingan duniawi, dia lebih suka kalau di dunia ini banyak orang jahat. Sebab dia boleh hidup di atas kejahatan orang.

Ada orang boleh hidup di alas pelacuran. Sebab itu bila ada orang yang mahu membanteras pelacuran, dia akan marah, Sebab dia hidup di atas pelacuran. Orang yang ada kepentingan itu terasa rugi. Bila tidak ada pelacuran, dia tidak dapat untung di atas pelacuran, sp

Tiada ulasan:

Catat Ulasan