Ahad, 6 Oktober 2013

Keutamaan Jadi IKUTAN




Ulama yang memimpin dan mendidik adakalanya bagaikan Ratu lebah dimana mereka berada disanalah umat Sayyidina  Muhammad berkumpul

Firman Allah SWT:

"Katakanlah (Muhammad) untuk itu Aku tiada meminta upah (bayaran) kepada kamu, (yang ku minta) hanya kasih sayang terhadap keluarga terdekat".
(QS Asy-Syura:23)

Tentang tafsiran ayat ini Ibnu Kathir berkata:

"Dan kami tidak mengingkari adanya wasiat terhadap Ahlul Bait dan suruhan berbuat baik kepada mereka, menghormati dan memuliakannya, kerana mereka itu berasal dari zuriat yang suci dari keluarga yang paling suci dan datuk yang paling mulia di atas permukaan bumi dari segala ketinggian, kehormatan dan keturunan".


Kegagalan memimpin manusia hari ini kerana ulama-ulama yang memimpin tidak sanggup lagi berhalus dan memilih keutamaan dalam kehidupannya...

ALLAH SWT TELAH mentaqdirkan ciptaan langit dan bumi. Dan ALLAH telah mentagdirkan manusia sebagai pentadbir alam. Yang lain daripada manusia adalah alat-alat untuk manusia, supaya manusia dapat menjadi khalifah Tuhan, mentadbir alam ini dengan sempurna dan menjadi hamba ALLAH yang sebaik-baiknya. Oleh kerana ALLAH telah tentukan manusia menjadi khalifah ataupun pentadbirNya di dunia dan sekaligus abid hamba-hamba yang mesti mengabdikan diri kepada ALLAH, dan supaya manusia dapat menjalankan dua peranan ini dengan sebaik-baiknya, maka ALLAH telah mentaqdirkan adanya pemimpin dan adanya pengikut.

Zaman rasul, Rasulullah yang jadi pemimpin yang selain daripada itu jadi pengikut. Zaman tidak ada rasul, tap] dijanjikan oleh ALLAH adanya para mujaddid, mujaddid inilah sebagai pemimpin. Itu yang dijanjikan dan diisyaratkan. Yang tidak diisyaratkan itu banyak ulama-ulama semuanya ALLAH kehendaki supaya menjadi pemimpin mengikut kemampuan masing-masing.

Jadi ALLAH telah mentaqdirkan begitu. Supaya manusia menjadi khalifah dengan baik dan menjadi hamba yang baik, maka ALLAH taqdirkan adanya pemimpin dan pengikut. Adanya pemimpin ini adalah untuk memandu para pengikut.


Ikatan Jiwa Pengikut

Sudah menjadi fitrah atau psikologi manusia, seseorang yang nak mengikut seseorang itu mesti ada satu ikatan jiwa. Kalau tak ada satu ikatan jiwa, orang ramai tak boleh ikut seseorang pemimpin itu. Ikatan jiwa pengikut kepada pemimpin, kerana ada sifat-sifat khususiah, sifat-sifat keistimewaan yang menjadikan para pengikut terpikat dan terjalin hati.

Bila terjadi begitu, para pemimpin akan mudah memimpin. Kalau tak ada jalinan hati atau keistimewaan kepada pemimpin itu, kalau dia cuba juga memimpin, dia tidak akan berjaya. Kalau berjaya juga, cara paksa seperti pemimpin-pemimpin negara yang menubuhkan pasukan polls dan pasukan tentera yang kuat. Kemudian dia arahkan mesti taat. Kalau tak taat dibicarakan, dihukum dan sebagainya. Cara itu boleh juga kalau pun rakyat taat, mereka tak bahagia. Taat, tapi hati rakyat kosong, tak ada keindahan.

Tetapi kalau rakyat taat dengan penuh sukarela, mesti ada keistimewaan pada pemimpin itu yang menjadikan hati pengikut terikat dengannya. Bila terikat hati pengikut, mudah pemimpin itu mendidik.

Sebab itu ada sesuatu perkara yang dibolehkan kepada orang ramai, tidak dibolehkan kepada pemimpin.

Orang ramai diberatkan menjaga syariat, tapi pemimpin, disamping menjaga syariat, dia diberatkan menjaga keutamaan. Kalau sama-sama hanya menjaga syariat, dari segi psikologi orang ramai akan merasakan, `Eh, sama sahaja aku dengan dia (pemimpin)'. Ertinya, tidak ada apa-apa keistimewaan pada pemimpin itu. Itu kalau sama-sama menjaga syariat. Betapa kalau dia (pemimpin) tidak jaga syariat.

Tetapi kalau pemimpin itu di samping diajaga syariat, dia memiliki keutamaan yang tidak ada pada para pengikutnya, maka di sinilah ada ikatan hati. Bila ada ikatan hati, senanglah dia memimpin orang di bawah pimpinannya.

Sebab itulah Rasulullah sebagai pemimpin, baginda bukan sahaja memberati syariat tapi baginda juga menjaga keutamaan. Kalau perkara itu kurang utama baginya, baginda kurang buat walaupun pada rakyat biasa dibolehkan. Dan keluarganya adalah keluarga contoh untuk ikutan orang ramai, maka sebab itu baginda jaga dan didik keluarganya. Supaya hidup mereka macam baginda, agar menjadi contoh kepada keluarga-keluarga orang lain.

Jadi, oleh kerana sudah ALLAH tagdirkan manusia umum ini sifat nak berhalus-halus agak payah. sebab itu ALLAH suruh jaga syariat cukup. Bermewah-mewahlah asalkan jaga syariat. Nak buat rumah besar, silalah asalkan jaga syariat. Nak kaya boleh, asalkan jaga syariat. Nak berhalus-halus tak boleh kecuali pemimpin yang dijanjikan oleh ALLAH. Kalau tidak dijanjikan ALLAH pun tidak boleh buat. Jadi sebab itulah Rasulullah berhalus-halus dan keluarganya juga disuruh berhalus-halus, walaupun Tanya tidak menyalahi syariat, supaya jadi contoh pada orang ramai.


Bila Abaikan Keutamaan

Jadi orang ramai tidak ada alasan. Tapi katakanlah Rasulullah itu daripada awal hingga akhir hidupnya kaya dalam syariat, nanti orang akan berkata, "Ya lah, Rasulullah bolehlah berjuang sebab dia orang kaya, ada rumah besar, harta banyak." Ini dijadikan alasan atau jalan keluar untuk orang ramai.

Tapi Rasulullah dan isteri baginda, asalnya orang kaya, akhirnya jadi miskin. Dalam masa sekejap sahaja semua hartanya habis dikorbankan untuk perjuangan. Waktu baginda wafat, tidak ada apa-apa yang tinggal.

Tetapi tetap keluarga Rasulullah mengatasi segala-galanya, balk dari segi akhlak, iman, taqwa dan sebagainya. Ini menjadikan orang ramai tidak boleh jadikan alasan untuk mengelak-elak dan mencari alasan. Sebab orang ramai yang nak dipimpin ini, kadangkadang dia sengaja mencari jalan keluar untuk mengesahkan kerja dia. Contohnya, kalau dia tidak mahu berkorban harta, nanti dia menuding jari kepada pemimpin; sekiranya pemimpin hidup dalam serba mewah. Itu dijadikan alasan. Dia nak cari peluang sahaja.

Dalam sebuah kitab ada disebutkan:

"Kalau orang alim memburu dunia yang halal, maka orang ramai akan memburu perkara yang makruh.

"Kalau orang alim terlibat dengan perkara yang makruh, orang ramai akan terlibat dengan dosa kecil.

"Kalau orang alim terlibat dengan dosa kecil, orang ramai akan terlibat di dalam dosa besar.

"bila orang alim itu terlibat di dalam dosa besar, orang ramai akan jatuh kepada kekufuran! "

Itulah sebabnya Rasulullah dan keluarganya sangat berhati-hati. Tetapi bagi orang ramai, cukup dia jaga syariat sahaja. Sebab itu berlaku umpamanya, di tengah majlis ada perkara yang Rasulullah tak suka, tapi baginda tak halang. Kenapa? Sebab syariat membenarkannya. Tapi kenapa baginda tak terlibat?

Katakanlah di suatu majlis kenduri ada orang sajikan dhab. (Dhab ini adalah sejenis binatang padang pasir tapi diterjemah di dalam bahasa Melayu, biawak. Tapi saya rasa tidak sesuai, sebab biawak di sini lain; dab itu lain bentuknya) Rasulullah tak makan, sebab Rasulullah tidak mahu menyalahi yang utama. Namun selagi Tanya tidak menyalahi syariat, Rasulullah tak tegur. Cuma bagi diri RasuIullah, itu menyalahi keutamaan, baginda kurang sesuai makan benda itu. Sebab itu Rasulullah cukup berhati-hati.

Hendak jadi pemimpin bukan senang. Sebab itu, kegagalan memimpin manusia hari ini di seluruh dunia kerana ulama-ulama yang memimpin tidak sanggup lagi berhati-hati di dalam kehidupannya. Tak sanggup mencari yang utama.

Kalau sekiranya dia terlibat di dalam kemewahan yang halal, boleh tahan, tapi bila terlibat dengan perkara yang haram. Macam mana orang ramai tidak rosak, malah lebih teruk lagi daripada mereka!


Ust. Hj Ashaari Muhammad

PURA-PURA TULI SELAMA 15 TAHUN




Seorang sufi bernama Hatim Al-Asham pernah menjalani hidup dalam ketulian selama 15 tahun. Bukan betul2 tuli, tapi hanya pura-pura.Ceritanya, pada satu hari dia didatangi seorang perempuan untuk bertanya sesuatu masalah agama. Ketika mulut perempuan itu terkumat-kamit mengajukan pertanyaan, tiba-tiba terdengar bunyi.. "tut" dari tempat duduknya. Ternyata, wanita itu terkentut dengan tidak disengajakan.

Hatim berpura-pura tidak mendengar bunyi itu, kerana dia tidak mahu membuat tetamu wanita itu merasa malu. Untuk meyakinkan wanita itu bahawa bunyi 'letupannya' tidak terdengar, maka dia bersikap seperti orang tuli yang tidak kuat pendengarannya.

"Cakap kuat-kuat! Pendengaranku kurang jelas..!",
kata Hatim sambil meletakkan tangan pada telinganya.

Wanita itu mengulangi pertanyaannya dengan suara yang kuat. Dia gembira kerana menyangka Tuan Guru Hatim tidak mendengar bunyi angin yang terkeluar daripadanya. Kemudian Hatim memberi jawapan atas pertanyaan yang dikemukakan oleh wanita tadi.

Lucunya, selepas peristiwa itu, Hatim terus menerus bersikap seperti orang tuli. Setiap kali ada orang bercakap dengannya, dia selalu memerintahkan:

"Kuat sikit! Pendengaranku tidak jelas."

Demikian juga setiap kali ada orang mengajukan pertanyaan kepadanya, dia sentiasa berkata:

"Ulangi pertanyaanmu dengan kuat, pendengaranku kurang jelas.."

Mengapa Hatim berbuat demikian?

Kerana dia tidak ingin wanita tadi mengetahui bahawa dia tidak tuli sehingga malu untuk datang lagi kepadanya. Lima belas tahun kemudian, wanita itu meninggal dunia. Maka barulah Hatim menjawab pertanyaan yang diajukan kepadanya dengan cepat tanpa meminta agar mengulangi pertanyaannya.

Disebabkan sikapnya itu dia mendapat julukan Hatim Al-Asham yang ertinya Hatim tuli..




Sabtu, 28 September 2013

Islam itu penghayatan





Rasulullah saw. bersabda maksudnya:

“Akan timbul di akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka menunjukkan kepada orang lain pakaian yang dibuat darIpada kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, dan percakapan mereka lebih manis daripada gula. Padahal hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuan-tujuan yang jahat).

Allah swt. Berfirman kepada mereka,
“Apakah kamu tertipu dengan kelembutan Ku?,
Ataukah kamu terlampau berani berbohong kepada Ku?.

Demi kebesaran Ku, Aku bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan terjadi di kalangan mereka sendiri, sehingga orang yang alim ( cendikiawan ) pun akan menjadi bingung (dengan sebab fitnah itu)”.

(Daripada Abu Hurairah r.a – Riwayat Tarmizi).

ISLAM bukan ajaran yang cukup sekadar disyarahkan berjela-jela 'di dalam kitab dan Islam bukan setakat hafaz Al Quran dan Hadis. Kebenaran ajaran Islam itu akan dapat dirasai walaupun dengan hanya dibincangkan secara akal ia cukup untuk menjadi pegangan kita. Apa gunanya kita hafaz Al Quran dan hafaz Hadis,hingga kita digelar hafiz dan muhaddisin, kalau isi ajaran Al Quran dan Hadis itu tak kita hayati ?

Itu sebabnya ahli Al Quran dan ahli Hadis lebih parah lagi. Kerana mereka tahu ilmunya tapi tak menghayatinya dan tidak beramal dengan kehendak ajarannya.

Mereka ini boleh disamakan dengan pakar ekonomi yang pakar dari segi ilmiahnya, tapi tak pernah berniaga. Atau ahli geografi yang mendalami tentang negeri Thailand, Afrika, Eropah dan sebagainya, tapi tak pernah tengok dan tak pernah mengembara ke negara-negara itu.Patutnya dah habis belajar, dia pergi tengok suasana bumi negeri itu. Orang yang tak belajar geografi pula yang mengembara.

Jadi mana lebih baik orang yang belajar berteori dengan orang yang belajar dari pengalaman ?

Kadang-kadang kita rasa,
"Jangan main-main dengan dia tu, dia hafal Al Quran 30 juz dan hafal Hadis berpuluh ribu..."

Kita perlu ingat, tidak sama menghafal dengan beramal tidak sama menghafal dengan menghayati. Seseorang itu mungkin bergelar profesor di bidang ekonomi kerana dia hafal teori-teori ekonomi, tapi dia tak pernah berniaga walaupun sekadar buka kedai runcit. Ada orang yang tak pandai teori-teori ekonomi, tak pernah masuk sekolah, tapi dia jadi jutawan sekarang ini.

Jadi Islam itu penghayatan. Pengamalan keyakinan kita itu penting. Banyak ilmu sahaja tak akan membawa ke mana. Sp

Sedangkan tujuan daripada memiliki ilmu

ialah untuk mengetahui batas-batas dalam agama, agar yang halal dilaksanakan dan yang haram dihindarkan. Bukan sekadar diperbincang-bincangkan, ditulis dan diseminarkan hingga habis masa.

Dengan memiliki ilmu juga diharapkan dapat mengenal nafsu yang terpuji dan yang terkeji.

Ia bukan setakat untuk jadi pengetahuan tetapi perlu diusahakan melalui mujahadah untuk memiliki sifat mahmudah dan membuang sifat mazmumah.

Tegasnya, ilmu adalah untuk diamalkan. Jikalau berkecimpung dalam ilmu sekalipun, tetapi tidak dihubungkan dengan amal untuk membaiki diri, maka ilmu itu tiada harga di sisi Allah.

Hukama ada berkata,
"Ilmu yang tidak diamalkan seumpama pokok yang tidak berbuah."

Apa gunanya kita memiliki dua ribu hektar dusun buah- buahan tetapi tidak berbuah malah lebih membebankan sahaja kena bayar cukai, kena urus dan jaga. Lebih baik cuma ada dua pokok durian tetapi berbuah.

Mereka lupa akan firman Allah,

"Sungguh berbahagialah orang yang mensucikan dirinya, dan sungguh rugilah orang yang mengotori jiwanya."
(As Syam; 10)

Sedangkan Allah tidak berfirman:

"Sungguh berbahagialah orang yang mengetahui tatacara mensucikan jiwanya, menuliskan ilmunya dan mengajarkennya kepada orang ramai..."

Dalam Matan Zubat ada inenyatakan:
"Orang yang alim dengan ilmu tetapi tidak beramal dengan ilmunya, akan diazab lebih dahulu daripada penyembah berhala dalam api neraka."

Mereka juga lupa firman Allah,
"Mengapa kamu berkata tetapi tidak dikota ? Besar sekali kemurkaan Allah terhadap terhadap orang yang berkata tetapi tidak herbuat."

(As Saf: 3)


Dan mereka lupa kepäda hadis Nabi:
"Siapa yang bertambah ilmunya sedangkan tidak beriambah petunjuk kepadanya (untuk beramal), maka orang itu tidak bertambah dekat kepada Allah metainkan bertambah jauh sahaja."

(Riwayat Ad Dailami)


Rasulullah SAW juga ada bersabda yang ada hubungan dengan ini:
"Sesungguhnya seberat-berat orang yang akan diseksa di harl kiamat kelak ialah orang alim yang Allah jadikan la tidak bermanfaat dengan ilmunya."

(Riwayat Tabrani dan Baihaqi)


Oleh itu menjadi orang yang berilmu belum tentu terselamat daripada tipuan.

Pakar di bidang bukum Islam pun belum tentu selamat. Pandai bersyarah tentang selok belok Islam juga belum tentu selamat, jika ilmu dan kepakarannya ítu tidak dapat menyuluh dan memperbaiki diri.

Yang lebih penting daripada itu ialah mengIslamkan diri terlebih dahulu.Kemudian barulah Islamkan peraturan hidup di luar diri kita.

Firman Allah:

"Wahai orang yang heriman, peliharalah diri dan keluarga kamu daripada api neraka."

(At Tahrim: 6)



Pesanan Para Ulama :

1. Ibrahim bin Habib bin Asy Syahid (w. 203H) bercerita :

"Ayahku berpesan :

Wahai anakku ! Datanglah kepada para fuqaha dan ulama. Belajarlah daripada mereka. Ambillah adab-adab, akhlak-akhlak dan tingkah laku mereka. Sesungguhnya itu semua lebih aku sukai daripada banyak menulis hadis !"

(Al Hafiz Abu Bakar al Khatib al Baghdadi, al Jami' li Akhlaq al Rawi wa Adab al Sami', hal. 9)


2. Makhlad bin Husein (w.191H) berkata :

"Kita lebih memerlukan banyak adab daripada banyak hadis !"
(Ibid)


3. Imam Abu Hanifah (w.150H) berkata :

"Kisah-kisah yang menceritakan tentang kisah ulama dan keindahan akhlak mereka lebih aku sukai daripada memperbanyak fiqah. Ini adalah kerana kisah-kisah ini mengandungi (pengajaran) adab-adab mereka."

(Al Hafiz al Sakhawi, Al I'lan bi at Taubikh liman Zam at Tarikh, hal 61)


4. Al Hasan bin Ismail berkata :

"Aku mendengar ayahku bercerita, Majlis Imam Ahmad bin Hanbal dihadiri lebih daripada 5,000 orang. Kurang daripada 500 orang, datang untuk mencatat hadis-hadisnya, manakala yang lain pula datang untuk mempelajari adab-adab dan akhlak-akhlaknya."

(Al Hafiz ibnu al Jawzi, Manaqib Imam Ahmad bin Hanbal, hal.210)

Ahad, 8 September 2013

Maafkanlah saudaramu ini




Surat Terbuka Untuk Alim Ulama’

KE HADAPAN Sohibussamahah Al Fadhil-Al Fadhil para mufti, para kadhi, tuan-tuan guru, para mubaligh,para ustaz(sama ada yang rasmi mahupun tidak rasmi,ada jawatan mahupun tidak ada jawatan, berdegree mahupun yang tiada degree, ada bintang kehormatan mahupun tiada bintang kehormatan, sudah pencen Mahu pun belum).

Dari saya seorang manusia biasa yang serba dhaif lagi berdosa, untuk tuan-tuan yang berbahagia lagi dihormati dengan tujuan untuk ingat-mengingatkan seperti yang difirmankan oleh Allah:

Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan mereka yang ingat mengingatkan kepada kebenaran. Dan yang ingat-mengingatkan kepada kesabaran.

(Al 'Asr :1-3)

Firman-Nya lagi:
Hendaklah memberi ingat. Sesungguhnya peringatan itu memberi faedah kepada orang mukmin.

(AZ Zariat : 55)

Saya tahu bahawa dalam banyak hal tuan-tuan lebih tahu dari saya.Yang mana layaknya tuan-tuanlah yang mengingatkan saya. Tetapi, mengapa saya mendahului tuan-tuan ? Ialah kerana Allah S.W.T telah mentakdirkan saya, selalu menggauli masyarakat. Seluruh Malaysia telah saya jelajahi untuk melihat dari dekat tentang agama mereka. Dan hampir semua negara umat Islam didunia telah saya tinjau perihal Islam yang ada pada mereka di sana. Alangkah sedih dan kasihannya saya pada mereka, kerana mereka begitu lalai dan jauh meninggalkan agama mereka. Seolah-olah mereka tidak tahu bahawa Allah itu Wujud, Maha Mendengar dan Melihat dan setiap detik mencurahkan rahmat pada mereka. Kebanyakannya langsung tidak peduli pada perintah dan laranganNya. Akibat dari itu, mereka telah dihina olehAllah di dunia sebelum diazab di akhirat.

Kalau tuan-tuan pergi ke Mesir, Maghribi, Pakistan,Tunisia, Turki, Syria, Arab Saudi, lndonesia dan lain-lain negara umat Islam, tuan-tuan akan lihat nanti betapa kehinaan yang sedang mereka tanggung. Dan alangkah kasihannya kita pada mereka. Sebab itulah saya tulis surat ini. Mengharapkan sumbangan tuan-tuan untuk mengembalikan umat ini kepada kebenaran dan keselamatan mereka dunia dan akhirat. Saya tidak nampak ada orang lain selain tuan-tuan yang mampu memikul tugas dan amanah ini. Bukankah tuan-tuan para alim ulamalah yang diamanahkan oleh Allah dan Rasul untuk menyambung tugas Rasulullah dan para sahabat ? laitu mendidik umat supaya hidup mengikut AlQuran dan sunnah.

Bersabda Rasuluh!ah:
Sesungguhnya ulama itu pewaris para Nabi.

(Riwayat Ahmad)

Tuan-tuan yang mulia, Perkara-perkara yang terpaksa saya nyatakan di sini, untuk bahan fikiran tuan-tuan demi memulakan tugas penting itu ialah seperti berikut:

Pertama: llmu Islam yang tuan-tuan miliki walau  apa bidangnya, tertakluk di dalam 4 rubuk penting iaitu ibadah, muamalah, munakahat dan jenayah, bukanlah tujuan utamanya untuk mencari kerja di pejabat, yakni untuk makan gaji semata-mata. Tujuan utama Allah berikan ilmu itu ialah untuk disampaikan pada semua umat manusia. Supaya Islam menjadi amalan hidup mereka, lebih-lebih lagi amalan hidup tuan-tuan sendiri (alim ulama), dan kaum keluarga terutamanya anak dan isteri. Tidak mengapa makan gaji kalau boleh melaksanakan kehendak Allah itu. Tapi kiranya gaji menyekat kita dari tugas tadi, maka utamakan kehendak Allah. Kerana rezeki itu hak Allah dan jangan sampai tuan-tuan meragu-ragukannya. Tapi hari ini para ulama mengutamakan gaji dan jawatan,‘Nak jaga periuk nasi.” Hingga tugas sebagai da’i diabaikan. Hingga kerana itu hanyutlah rakyat dan pemerintah dalam gelombang kejahilan yang penuh dengan najis dan mungkar. Tidak mengapa jugalah kalau tuan-tuan, anak,isteri dan kaum keluarga mengamalkan cara hidup Islam yang sebenar, sekurang-kurangnya bolehlah masyarakat awam yang jahil itu serta para pemerintah mencontohi Islam yang ada pada tuan-tuan itu tapi malangnya itupun tidak berlaku. Oleh kerana sibuk dengan urusan menjaga status, gaji dan pangkat, tuan-tuan membekakangkan tugas-tugas dalam rumah yang berbentuk peribadi. Rumahtangga kita disusun dan dihias seperti orang jahil menghias rumah mereka. Seolah-olah tuan-tuan tidak tahu bagaimana Rasulullah dan para salafus soleh menyusun rumah mereka. Anak isteri alim ulama terkenal kerana mendedahkan aurat, sekalipun di waktu yang sama orang-orang “sekular” sudah ramai yang menutup aurat dengan tudung dan purdah. Sudah menjadi perkara biasa saja orang alim hantar anak untuk diajar dan dididik oleh Yahudi dan Nasrani di London dan Amerika, bila balik mereka meragui ilmu dan kerja ayahnya. Di Amerika saya ketemu dengan seorang anak tuan guru yang ragu dengan malaikat dan hari kiamat serta hidup di alam barzakh

Kenapa semua ini boleh berlaku ? Sedangkan kita tahu bahawa hal-hal demikian boleh menjerumuskan kita kedalam kawah api neraka.Tapi kalau kita tidak mampu, apa salahnya bersangka baik pada  badan-badan dakwah bebas yang ingin sekali membaiki keadaan umat Islam kita. Benarkan mereka berdakwah dulu,

kalau betul mereka menyesatkan orang, tangkap sahaja.

Tapi hari ini belum apa-apa setengah-setengah kadhi sudah sekat orang dakwah dari berdakwah. Yang pelik lagi ialah ada setengah-setengah kadhi yang sekat kadhi dari berdakwah. Kadhi tidak percaya pada kadhi. Kalau kadhi itu tidak betul mengapa diangkat jadi kadhi ? Kita bimbang kalau-kalau tujuan sekatan itu dibuat bukan kerana Allah, demi menjaga kesucian Islam, tapi kerana tidak senang dengan kebaikan dari orang lain. Kalau begitulah halnya,benarlah sudah sabda Rasulullah S.A.W:

Dua golongan manusia, bila baik dua golongan itu baiklah manusia, bila jahat, jahatlah manusia. Mereka itu ialah golongan ulama dan pemerintah.

Lebih aku takuti berlaku atas kamu seorang yang bukan Dajjal daripada Dajjal yang sebenar.

Mereka bertanya: Siapakah dia, Ya Rasulullah?
Baginda menjawab: Yakni dari kalangan ulama’ yang jahat (lagi sesat dan menyesatkan).

Kerosakan dunia dan manusia tergantung pada para ulama, sesudah pemerintah. Ertinya kerosakan dunia kini,dengan segala kekejaman dan penzaliman dan kejahatan adalah kerana kedua-dua golongan itu telah rosak (jahat).

Matan Zubat ada berkata:
Orang alim yang tidak beramal, masuk neraka lebih dahulu daripada orang-orang yang menyembah berhala.

Bila alim ulama tidak lagi jadi obor, tidak boleh jadi contoh dan tidak boleh jadi tempat rujuk lagi, maka saya takut akan berlakulah hal ini:

Apabila tergelincir alim ulama, tergelincirlah alam.
Dan saya lihat hal inilah yang sedang berlaku sekarang.

Kedua: Sesudah kita abaikan dakwah, dan kita cuaikan pula amalan Islam pada diri dan anak isteri secara lahir mahupun batin, sesetengah kita halang pula orang lain dari melakukannya. Sudah jadi perkara biasa bagi setengah-setengah kadhi untuk menyekat orang-orang dakwah dari berdakwah. Konon takut tersebar ajaran salah. Walhal kita tidak pun takut hal umat lslam yang sudah hanyut dan sesat dalam seribu kemungkaran. Kalau betul takut orang itu bawa ajaran sesat, kenapa tidak kita sediakan mubaligh-mubaligh sebanyak-banyaknya, sebanyak yang diperlukan oleh masyarakat, yang mana mubaligh itu jujur terhadap tugasnya itu, tanpa kepentingan kebendaan (duit) melalui “milage”dan mereka itu  mestilah mubaligh yang benar-benar boleh mendidik umat hingga Islam menjadi cara hidup penganutnya itu.

Ketiga: Satu lagi sikap para ulama yang tidak sepatutnya berlaku, kerana boleh menjahanamkan umat ialah turut berlumba mendapatkan degree seperti kerja orang-orang jahil yang menggunakan degree untuk jawatan, gaji dan status, kemudian membanggakannya. Memisahkan diri dari masyarakat kerana bergaul sesamanya saja. Masyarakat tidak dapat apa-apa pimpinan. Kalau ada pula yang campur masyarakat, bukannya mereka yang mencorakkan masyarakat, tapi masyarakat yang mencorakkan mereka.. Walhal Rasulullah S.A.W mengajar kita untuk mengambil dunia ini sekadar keperluan, selebihnya untuk masyarakat Islam. Hingga kerana itu hidup baginda sederhana sekali, kerana memberi kekayaan pada perjuangan Islam. Baginda sangat merendah diri sesama hamba Alah terutama orang miskin, anak yatim dan janda-janda. Kenapa kita tidak contohi baginda? Bukankah sebaik-baik contoh ialah Rasulullah S.A.W

Kemudian demi menjaga status tadi, kita terpaksa berhati-hati dengan pemerintah. Kesilapan pemerintah dalam tindak-tanduk mereka memerintah dan mentadbir negara tidak kita tegur dan nasihat secara serius Walhal kita cukup berani mendedahkan segala salah silap rakyat jelata. Hinggakan orang yang tidak sesat pun sesetengahnya kita sudah sesatkan. Yang tidak kafir pun sudah dikafirkan. Begitu sekali sungguh-sungguhnya kita. Kalaulah kesungguhan yang sama kita tunjukkan dalam mendidik pemerintah, sudah lama negara ini aman dari sebarang krisis serta rakyatnya hidup makmur kerana harta negara dibahagi secara adil.

Keempat: Di zaman kebangkitan Islam ini,yang bersungguh-sungguh mengusahakan tertegaknya hukum Allah bukannya anggota alim ulama. Sebaliknya orang-orang sekular yang belajar ilmu hisab, kimia, fizik, kajihayat, komputer, seni bina, pertanian dan lain-lain ilmu dunia (di universiti dalam dan luar negeri) itu pula yang dimasuki iman ke hati mereka kemudian terus memperjuangkan Islam hingga sanggup mengorbankan kepentingan-kepentingan duniawi mereka. Kebanyakan alim ulama buat tidak tahu sahaja. Boleh tahan. Ada sebahagian alim ulama yang anti dakwah, anti purdah, anti serban jubah, anti kampung Islam dan anti semuanya yang diusahakan oleh orang da’akwah. Mereka turut membuatkan masyarakat keliru, Islam mana yang betul orang dakwah atau ulama-ulama?

Saya tidak nafikan bahawa ada alim ulama yang turut masuk harakah Islam. Tapi fungsi mereka tidak ada.Yang menentukan dasar, teknik, tindakan dan sikap jemaah itu ialah golongan muda yang berpendidikan sekular.Suara ulama tidak kedengaran langsung. Mungkin rasa hina diri (inferiority complex) terhadap golongan muda.Maka jadilah jemaah Islam jemaah sekular yang corak dan rupanya lebih condong kepada sekular daripada Islam. lnilah akibat ulama tidak berani membawa jemaah itu kepada apa yang tepat sebagaimana kehendak Al Qurandan hadis.

Kelima: Badan-badan ulama terutamanya persatuan guru agama kerajaan, dasar perjuangan mereka ialah untuk meminta kenaikan gaji. Mengapa tidak jadikan juga badan itu sebagai badan dakwah untuk mengembangkan Islam ke setiap negeri? Bukankah itu perintah Allah. Dan bukankah Allah pun boleh beri gaji pada kita?

Firman-Nya:
Barangsiapa bertaqwa kepada Allah nescaya Allah lepaskan mereka dari kesulitan hidupdan memberi rezeki dari sumber yang tidak diduga.

(At Talaq:2-3)
.
Keenam: Guru-guru pondok,yang dapat didikan cara tradisional hingga zaman kebangkitan lslam ini pun masih tidak mahu menukar cara perjuangan mereka. Masih terus menyibukkan diri dengan persoalan nahu dan saraf, baris atas atau baris bawah. Topik mujadalah tetaplah sekitar ilmu kalam, walaupun sekitar pondok mereka musuh-musuh sudah taburkan panggung wayang, gambar-gambar lucah,fesyen-fesyen menjolok mata,pendedahan aurat dan pergaulan bebas. Walaupun musuh sudah goncang dunia dengan riba, arak,judi, zina, dadah, rogol dan bom nuklear..

ltulah perkara-perkara yang ingin saya sampaikan kepada tuan-tuan. Saya yakin tuan-tuan boleh menerimanya kerana semuanya adalah beban dan tanggungjawab yang Allah pikulkan di bahu tuan-tuan. Yang mana kalau tuan-tuan abaikan di dunia, nescaya tidak lepas dari pertanyaan Allah di akhirat nanti. Apa tuan-tuan sanggup dimalukan di akhirat daripada dimalukan sedikit di dunia ?


Tuan-tuan alim yang saya muliakan,

Seperkara lagi ingin saya katakan ialah tentang akan lahirnya ke dunia ini Mujaddid Abad Ke15, untuk membantu gerakan Islam yang sedang berkembang kini. Dunia mesti dilslamkan sekali lagi sebelum segala-galanya berakhir yakni kiamat. Maka pemimpin itu ialah seorang ulama mutaakhirin yang ilmu, taqwa, warak,zuhud dan daya juangnya bertaraf khalifah Rasulullah,yang terlalu jauh jaraknya dengan apa yang ada pada kita. Jadi, kalau kita tidak bersedia, yakni tetap lalai, berpeluk tubuh dan ragu dengan kebangkitan Islam,ertinya kita akan dilanda banjir besar, akan hanyut dan terus dilupakan orang .Kemudian tempat tuan-tuan akan diganti oleh kaum lain yang mereka itu cintakan Allah dan Allah pun cintakan mereka.

Kerana itu, izinkan saya berseru, marilah kita insafi hal ini dan apa salahnya kita serahkan diri untuk kerja Allah dan Rasul-Nya ?

Sekianlah saja dari saya, hamba Allah yang hina dan banyak dosa. Ampun maaf dari tuan-tuan sangat saya harapkan kiranya kata-kata saya mencacatkan hati dan perasaan tuan-tuan.


Dan terima kasih kerana sudi membaca tulisan dari saudaramu yang kecil ini .

Wabillahil hidayah wal taufik
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

ASHAARl MUHAMMAD



Bingkisan Kata-kata Hikmah Untuk Tatapan Para Pendukung Jemaah Perjuangan

KALAU kita kuat
apalah salahnya kita mengaku lemah,
Lebih-lebih lagi kalau kita lemah,
Bukankah mengaku lemah itu sifat hamba ?
Mengekalkan sifat hamba itu kesukaan Allah.


DENGAN kebenaran yang kita perjuangkan itu,
Tidak mesti kita tidak bersalah,
Kerana kesalahan itu bila-bila boleh berlaku,
Walaupun di dalam masa memperjuangkan kebenaran.


PERJUANGAN yang salah itu tetap salah,
Sekalipun yakin menegakkan kebenaran.


Di DALAM kita berjuang jangan anggap kita benar,
Tetapi katakanlah:
Moga-moga kita didalam kebenaran,
Kerana kesalahan itu amat halus,
Ada yang tersurat dan ada yang tersirat.


BERJUANG ertinya memberi tenaga,
Berjuang ertinya memberi fikiran,
Berjuang ertinya memberi pengorbanan apa saja,
Berjuang ertinya membaiki hati dan melawan nafsu, .
Berjuang ertinya membendung kekuatan musuh,
Berjuang bererti mengatur strategi,
Berjuang ada yang mengarah dan ada yang kena arah,
Oleh itu bukan dianggap perjuangan itu
mendengar pidato dan mengutuk musuh semata-mata.


BILA hati tidak keluh kesah dengan ujian.
Tidak terhina dengan cacian,
Tidak terhibur dengan pujian,
Menderita dengan dosa,
Tanda hati bersih,
Suluhlah hati kita agar dapat menilai diri.


PEJUANG-PEJUANG Islam akhir zaman,
Banyak main politik dan memikirkan strategi,
Kurang sekali memikirkan dosa,
Cuai berzikir kepada Allah,
Malas bangun malam,
Sedangkan perkara ini merupakan dha’bussolihin

DI DALAM memperjuangkan Islam,
Memang tidak dinafikan hal-hal strategi
Dan melengkapkan kekuatan lahir,
Tapi syarat kemenangan ialah dari Allah


Kalau kita ajak orang kepada Islam,
Jika diterima bersyukurlah
Kalau ditolak jangan dimarah dan dicerca
Kerana kita buat kerja itu bagi pihak Allah,
Bukan bagi pihak diri kita.


Orang yang berjuang fisabilillah
jika dikalahkan oleh musuh lahir, dapat syurga,
Tapi kalau dia dikalahkan oleh musuh batin
yaitu nafsu dan syaitan, Nerakalah padahnya.

Jumaat, 23 Ogos 2013

GOD IS NOT FOR SALE




Ulama suk ertinya ulama jahat (suk itu istilah Arab bererti‘jahat’). Kitapun tidak sangka adanya ulama-ulama yang jahat,  kalau bukan Rasulullah sendiri yang memberitahu dengan sabdanya:

Selain dari dajjal ada yang paling kutakut menimpa kamu.
Maka ditanya:  siapakah wahai Rasulullah?

Jawab baginda: iaitu ulama suk.





Sehubungan dengan ini, saya teringat kata-kata dalam sebuah kitab:

“Kalau ulama cinta dunia tentang yang harus,orang awam akan buat yang makruh.
Bila ulama buat perkara makruh, orang awam akan buat yang haram.
Kalau ulama buat dosa kecil,orang awam buat dosa besar.

Kalau ulama buat dosa besar, orang awam jatuh kepada kekafiran!”

Lojiknya hal-hal demikian boleh berkait-kait ialah kerana seorang yang ada ilmu disegani, diyakini dan diikuti orang. Cakap dan sikapnya boleh mempengaruhi masyarakat. Orang ramai ingat semuanya betul, mereka tak pandai menolaknya.

Maka kiranya baik caranya, baiklah jadinya masyarakat. Tetapi andai sebaliknya, yakni ulama sudah jahat, maka jahanamlah masyarakat. Satu lagi faktor terjadi demikian ialah kerana bila orang alim tidak mengajar, berdakwah dan mendidik, terbiarlah rakyat dalam kejahilan dan maksiat. Oleh kerana itu  Rasulullah sudah berpesan agar ditakuti ulama suk lebih daritakutkan singa. Hendaklah lari sejauh-jauhnya dari mereka.

Kita perlu ambil perhatian serius tentang hal ini kerana berdasarkan Hadis, ulama suk ini ramai di akhir zaman, yakni di zaman kita ini.

Sabda Rasulullah: Akan terjadi di akhir zaman, ahli ibadahnya  jahil-jahil, sedangkan alim ulamanya fasiq-fasiq.




Mari kita kaji ciri-ciri ulama suk ini:

1.Kalau bercakap tentang cara hidup Islam dengannya, dia menolak dengan alasan “Orang akan lari dari kita. Belum masanya,” atau katanya, " itu semua hal remeh-temeh, kita mahu perkara yang besar-besar!”

Walhal sebenarnya mereka ini tidak cinta dengan perjuangan Islam kerana cinta dunianya sangat tebal. Hingga kerana kepentingan dunia, mereka akan korbankan urusan agama terutamanya urusan-urusan yang merugikan kepentingan mereka.

2.Dunia yang sangat diburu ialah harta, pangkat, pengaruh, nama, kuasa dan lain-lain lagi. Ilmu agamanya dialatkan untuk dapatkan ini semua. Jadi kita akan lihat kehidupan mereka yang mewah dan membazir, sibuk mencari publisiti di mana ada peluang, tekan-menekan untuk kenaikan pangkat dan gaji. Setiap langkahnya minta dibayar dengan elaun, mileage, lodging dan lain-lain lagi. Program keagamaan yang dianjurkan bertawar-menawar harganya.  Perjuangan untuk naikkan gaji adalah usaha-usaha popular ulama ini. Dan untuk tuntut wang mileage, mereka sendiri yang tulis butir-butirnya dalam borang supaya jangan setiausaha atau keraninya tersilap nombor atau tahu rahsia. 

Begitulah cinta dunianya pengorbanan untuk Akhirat tidak masuk senarai mereka. Walaupun duit banyak tetapi mereka tidak akan berkorban lagi untuk agama ALLAH.

3.Di dlm sejarah Kalau ada kuasa, kerana takut hilang kuasa sanggup memfitnah, menghasut, menuduh dan menganiaya. Ramai ulama sufi terpaksa merengkok dalam penjara akibat perbuatan mereka. 

Dalam sejarah pemerintahan BaniUmaiyah, semasa Hajjaj bin Yusuf (seorang ulama) jadi gabenor di Baghdad, ramai ulama dari kalangan Sahabat dan tabiin yang tegas dengan hukum ALLAH dipenggal kepalanya. Ramai jugayang dipenjarakan. 

Syeikh Junaid Al Baghdadi, murid kanan beliau Syeikh Nuri dan pengikut-pengikutnya pernah dipanggil oleh khalifah ke istana untuk disoal atas tuduhan seorang kadhi besar(Kadhi Qudhat). Syeikh Abu Yazid Al Bustami pernah dihalau dari Baghdad selama tujuh tahun kerana fitnah yang dilemparkan kepadanya oleh ulama rasmi.

4.Mereka dekat dengan raja dan pemerintah. Demi menjaga kepentingan dan menyorok kelemahannya, telah dibesar-besarkan kesalahan rakyat jelata, dengan menuduh bid’ah dan sesat. Hinggakan raja dan pemerintah menjadi keliru dan akhirnya turut menekan rakyat yang tidak berdosa. Tetapi kalau orang besar buat maksiat, ditolong sorok dan ditutup-tutupnya. Bahkan diiyakannya.

5.Di zaman penjajah mereka tidak silu-silu membantu dan menyokong penjajah. Maka mereka turut terlibat menentang ulama yang melawan penjajah. Itulah ‘jihad’ mereka. Amar makruf nahi mungkar yang sebenarnya tidak mereka buat lagi.

6. Ulama-ulama suk inikalau mereka berbual-bual sesama sendiri adalah tentang kenaikan gaji, kenaikan pangkat, jawatan, cerita tentang mileage, cerita mengenai dunia; jarang menyebut tentang Akhirat, tentang perjuangan Islam, kisah umat sudah rosak dan lain-lain lagi.

Berikut ialah Hadis-Hadis tentang ulama suk:

1.Sabda Rasulullah SAW:
Sejahat-jahat manusia’ialah ulama suk.

2.Rasulullah menceritakan nasib ulama suk di Hari Qiamat:
Aku dengar NabiSAW bersabda:

Seorang ulama dibawa di Hari Qiamat lalu dicampakkan ke dalam Neraka, maka terkeluarlah isiperutnya, lalu dia beredar mengelilinginya sepertimana himar mengelilingi pengisar tepung.  

Penghuni Neraka yang lain mengelilinginya seraya bertanya:  
Apa gerangan kamu begini? 

Dia menjawab: Aku menyuruh kebaikan tetapi aku tidak buat dan aku melarang perbuatan jahat tetapi aku melakukannya.
(Riwayat Al Bukhari dan Muslim)

3.Rasulullah bersabda mengenai kerosakan masyarakat kerana ulama suk:
Kecelakaan pada umatku adalah kerana ulama suk.
(Riwayat Al Hakim)

Rosak di kalangan umatku ialah ulama yang zalim dan siabid yang jahil. Yang menjadi paling rosak ialah kejahatan ulama (suk) dan yang sebaik-baiknya pula ialah kerana kebaikan ulama (Akhirat).
(Riwayat Adarimi)

5.Sabda Nabi SAW mengenai sifat ulama suk:
Ulama yang jahat ialah mereka yang datang menyembah (bekerja dengan) pemerintah, dan pemerintah yang baik  pula ialah yang datang merujuk kepada ulama.
(Riwayat Ibnu Majah)



Sya’ir Ibnu al-Mubarak Untuk Para Pengetuk Pintu-pintu Penguasa



Imam ‘Abdullah B. Al-Mubarak
www.ilmusunnah.com

Syaikh al-Islam Imam ‘Abdullah B. Al-Mubarak rahimahullah (Wafat: 181H) mengungkapkan (sebuah Sya’ir):

يا جاعل العلم له بازيا

“Wahai orang-orang yang menjadikan ilmu sebagai barang jual-beli…

يصطاد أموال المساكين

Untuk mengaut harta orang-orang miskin…

احتلت للدنيا ولذاتها

Engkau ambil untuk dunia dan kesenangannya…

بحيلة تذهب بالدين

Dengan helah engkau menghilangkan agama…

فصرت مجنونا بها بعدما

Lalu engkau menjadi orang gila dengannya sedangkan dulunya…

كنت دواء للمجانين

Engkau adalah ubat bagi orang-orang gila…

أين رواياتك فيما مضى

Di mana riwayat-riwayat engkau yang lampau…

عن ابن عون وابن سيرين

Daripada Ibn ‘Aun dan Ibn Sirin...

ودرسك العلم بآثاره

Dan di manakah ilmu yang engkau pelajari dengan atsar-atsar?

في ترك أبواب السلاطين
Yang berupa anjuran meninggalkan pintu-pintu pemerintah?

إن قلت أكرهت فماذا كذا

Jika engkau mengatakan: “Aku terpaksa?” Kenapa jadi begitu...

زل حمار العلم في الطين

Demikianlah keldai ilmu terjatuh di dalam lumpur.

لا تبع الدين بالدنيا كما

Janganlah menjual agama dengan dunia...

يفعل ضلال الرهابين

Sebagaimana yang dilakukan oleh para rahib (pendeta) yang sesat...”

* Sya’ir ini asalnya ditujukan untuk Imam ‘Isma’il B. ‘Ulayyah rahimahullah kerana menerima satu jawatan di sisi Khalifah Harun ar-Rasyid.

(Diriwayatkan oleh al-Khatib al-Baghdadi dalam Tarikh Baghdad. adz-Dzahabi, Siyar A’lam an-Nubala’, 9/110 – Mu’asasah ar-Risalah, Tahqiq Syu’aib al-Arnauth)


Isnin, 19 Ogos 2013

Silapnya bila Ulama makan gaji




Memang mencari rezeki yang halal tidaklah salah.

Tetapi jangan menjual agama, mengorbankan hak ALLAH dan Rasul,
membelakangkan Al Quran dan Hadis semata-mata  untuk dapat duit.

Banyak cara lain lagi untuk menagih rezeki Halal dari ALLAH.  Rasulullah dan para Sahabat serta seluruh ulama besar dan orang-orang soleh, tidak makan gaji pun boleh hidup.

Silapnya makan gaji ini ialah ia menghalang kita dari sebebas-bebasnya memperjuangkan hukum ALLAH. Kita diikat, mulut ditutup dan fikiran dibekukan daripada memperkatakan dan melaksanakan kehidupan Sunnah. Sebaliknya kita diminta menyambung lidah mereka sahaja. Walaupun untuk itu, terpaksa menderhakai ALLAH.

Masakan ulama rela dibegitukan?
Kalau rela tentu ada sesuatu yang tidak kena dengan ulama ini. Salah proses barangkali!

Ulama pewaris para nabi, demi cintanya pada ALLAH dan Rasul, sanggup susah daripada membiarkan agama dipermainkan.

Namun biasanya ALLAH tidak hinakan orang-orang Nya. Orang-orang ALLAH hakikatnya boleh kaya-raya. Tetapi mereka memilih miskin dengan mengorbankan kekayaan untuk Akhirat. Menyimpan di bank Akhirat. Sedangkan pemburu dunia, mencari kekayaan untuk dunia semata-mata.  Lalu kayalah mereka sementara waktu untuk miskin selama-lamanya di Akhirat nanti. Wal’iyuzubiIauh.

Lulusan sekolah dan universiti agama kerajaan hampir semuanya ingin makan gaji. Bahkan nak menghafal Al Quran (tahfiz) pun kerana adanya tawaran bayaran. Sedangkan makan gaji ini bukan tradisi orang-orang soleh. Tidak layak hamba ALLAH menjadi kuli pada sesama  manusia. Hamba ALLAH yang sebenar patut jadi tuan mencatur orang lain dengan undang-undang  ALLAH.

Tetapi  ulama keluaran kerajaan lain ceritanya. Mereka berebut-rebut minta kerja, isi borang, temuduga dan  macam-macam syarat lain dipenuhi untuk dapat kerja makan gaji. Kalau tidak dapat, kecewa dan menganggur.  Betul-betul macam orang-orang  keluaran dari sistem sekular.

Mereka yang lahir dari sistem sekular itu tak apalah, memang mereka itu tidak diajar bergantung pada Tuhan. Tetapi kalau ulama pun tidak tahu hendak bergantung hidup pada Tuhan tanpa tuan,  ini ulama yang sudah rosak. Dirosakkan oleh acuan yang memang sudah rosak.

Dalam Islam, belajar bukan untuk cari duit semata-mata. Sebab  ilmu itu ibarat lampu lagi terang lampu, lagi jauh dan banyak jalan yang ditunjuk untuk dilalui dalam hidup.  Termasuk jalan-jalan nak mencari duit tanpa menjual lampu itu untuk dapat duit.

Tapi kalau lampu dijual, gelaplah perjalanan menuju ke Akhirat.  Bahkan jalan-jalan di dunia pun turut gelap.  Guru-guru yang  sedar bahawa anak murid yang diajarnya itu nanti akan makan gaji samalah dengan orang yang buat senjata, jual pada musuh. Nanti senjata itulah yang akan membunuh dirinya sendiri.

Sebenarnya kaedah cari ilmu untuk dijual dapatkan duit ini adalah satu tipuan halus musuh.

Fungsi  ilmu yang sebenarnya ditutup dengan Wang. Kerana wang (dunia) itu pula memang pandai menipu. Maka kena  dua kali tipulah umat Islam. Musuh buat propaganda konon kerja makan gaji ini standard, umat Islam pun iyakan. Mengikut pandangan nafsu memang  standard. Dipuji pula musuh-musuh Islam kerana memberi  gaji  pada mereka.
“Datuk nenek kitapun tidak sebaik ini,”.

Maka berduyun-duyunlah mereka turun makan gaji. Tanpa sedar bahawa sebenarnya mereka seolah-olah lembu-lembu yang dibawa dengan lori, kemudian dihalau masuk kekandang ramai-ramai,  dijamu sedap-sedap sampai terghalit-ghalit.


Di luar kandang, musuh kuasai segala harta kepunyaan mereka. 

Musuh kuasai gelanggang ekonomi, pertanian, kemahiran, pentemakan dan segala kekayaan bumi. Jadilah mereka kaya-raya, umat Islam pula enak-enak di kandang.

Musuh kuasai bidang pendidikan, perubatan, perhubungan, media massa, politik, sosial dan serba-serbinya. Umat Islam keluar kandang untuk jadi pelanggan tetapnya.

Wajah umat Islam sudah dimakeup rapi oleh musuh hingga mirip betul wajah musuh. Hanya tinggal namanya saja Islam. Inilah hasil dari segala yang diperjuangkan dan dibanggakan oleh orang Islam kini. Kejayaan dan kebanggaan para kuli di pesta-pesta perhimpunan di kandang-kandang mereka. 

Sedangkan tuan-tuan mereka bertakhta di singgahsananya memandang  puas pada mangsa-mangsa yang sedang berpesta yang tidak sedarkan diri itu.



Ustaz Hj. Ashaari Muhammad
Ulama dalam pandangan Islam

Ahad, 18 Ogos 2013

Mengapa Terjadi Macam-Macam Ulama ?



ADALAH satu perkara yang aneh dan mendukacitakan bila ulama Islam ini mempunyai bermacam-macam dan berbeza-beza sifat dan sikap terhadap Islam. Yang mana sepatutnya mereka tidak terlalu berbeza antara satu sama lain memandangkan Islam itu Cuma satu, bersumberkan Al Quran dan Hadis.Mereka pun sama-sama  bercakap tentang Al Quran dan Hadis.Jadi di  mana rahsia berlakunya kelainan yang melampau ini ?

Kita tentu akui bahawa faktor-faktor pendidikan dan pengalaman hiduplah yang menentukan corak peribadi seseorang insan itu. Rasulullah SAW bersabda:

Sefiap anak yang dilahirkan bersih(bagaikan kain pufih), sesungguhnya kedua ibu bapanyalah yang mencorakkmnya sama ada jadi Yahudi, nasrani afau majusi.
(Riwayat Al Bukharidan Muslim)

Manakala dalam proses pendidikan itu pula, bermacam-macam perkara yang terbabit. Di antaranya ialah bentuk ilmu, cara penyampaian ilmu, watak dan latar belakang guru, suasana alam sekitar, bentuk kurikulum pelajaran, tujuan belajar dan matlamat serta dasar pelajaran, dan lain-lain lagi.

Sebab itu kita dapat tengok hari ini berbezanya cara berfikir orang-orang yang keluar dari sistem sekular dengan orang yang keluar dari pengajian ilmu Islam. Lulusan sekolah kerajaan berbeza dengan lulusan sekolah swasta. Keluaran dari satu bidang ilmu tidak sama dengan keluaran dari pengajian berbagai bidang ilmu. Orang yang belajar dengan guru yang tidak berakhlak berbeza dengan orang yang gurunya berakhlak baik.

Demikianlah dengan hal terjadinya bermacam-macam jenis ulama di dunia kini.Bahkan bukan hari ini saja. Dari sejak selepas zaman ulama salafussoleh lagi sudah bermula proses terjadinya macam-macam ulama ini. Adalah kerana sistem pengajian Islam itu sudah lain dari yang sebelumnya, guru-gurunya pun lain dan segala-gala yang berkaitan sudah lain dari yang dulu.

Dulu, masa mula-mula sistem pelajaran dan pendidikan Islam dilaksanakan oleh salafussoleh, di mana waktu itu kitab-kitab pun belum ada, mereka belajar langsung daripada AlQuran dan Hadis.

Al Quran sebagaimana kita maklum adalah pusat sumber bagi segala jenis ilmu. Di dalamnya terdapat satu jalinan atau gabungan segala jenis ilmu yang kait-mengait dan berhubungan antara satu sama lain begitu indah dan amat baik kesannya pada siapa yang mendalami serta menghayatinya. Ia akan melahirkan orang-orang yang dapat menghubungkan dunia dan Akhirat dalam satu masa.

Kerana ayat-ayat Al Quran tidak memisahkan ilmu dunia dengan ilmu Akhirat. Al Quran tidak memisahkan ilmu tauhid dan ilmu kemasyarakatan.

(Sebagai contoh bagaimana dua bidang ilmu ini diperkaitkan, lihat di awal-awal surah  Al Baqarah).

Jadi mempelajari Al Quran menjadikan seseorang itu dapat meletakkan fungsi ilmu tauhid dalam ilmu kemasyarakatan dengan baik dan tepat sekali. Begitu juga Al Quran tidak memisahkan ilmu ekonomi dengan  Syurga dan Neraka. Siapa yang belajar melalui kaedah gabungan ilmu yang Al Quran lakukan ini, jadilah ia seorang pakar ekonomi dan orang kaya yang sangat takut tercampak ke Neraka dan ingin sekali pada Syurga. Demikianlah Al Quran tidak memisahkan ilmu sains dengan Pencipta kepada sains itu iaitu ALLAH SWT. Hingga kaedah ini melahirkan ulama sains yang semakin mendalam ilmu sainsnya, semakin kenal ia pada ALLAH dan lebih cinta pada-Nya.

Selain dari faktor hubungan ilmu, faktor guru juga sangat membantu. Guru yang mampu memahami dan menghidupkan ilmu dalam fikiran dan hati murid-muridnya. Para ulama salafussoleh adalah guru yang cukup mahir tentang AlQuran itu sendiri. Sebab mereka  lahir dari sistem pendidikan yang betul-betul bersumberkan Al Quran dan Hadis.

Inilah dia integrated knowledge (ilmu paduan) yang paling tepat dan sangat tinggi nilai kesannya. Dan inilah dia the Islamization  of knowledge (pengIslaman ilmu) yang dicari-cari tidak ketemu oleh ulama moden hari ini.

Mari kita lihat contoh mudah bagaimana caranya Al Quran menggabungkan ilmu Islam dengan ilmu sosial, ilmu Akhirat dengan ilmu dunia. Hingga ia kelihatan satu dan cukup indah. Siapa yang terbentuk olehnya, jadilah  ia sebaik-baik dan sebijak-bijak manusia. Inilah contohnya firman ALLAH dari surah Al Hajj:

Hai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan (dari kubur), maka(ketahuilah) sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari setitis mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya dulu yang tidak sempurna, agar Kami meyakinkan kamu (sama ada mengandung atau tidak) dan kami tetapkan dalam rahim, apa yang Kami kehendaki sampai waktu yang sudah ditentukan,kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi. Kemudian (dengan beransur-ansur) kamu sampailah kepada kedewasaan dan diantara kamu ada yang dimatikan dan(ada pula) di antara kamu yang dipanjangkan umurnya sampai tua nyanyuk, supaya dia tidak mengetahui lagi sesuatu yang dahulunya.

Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air atasnya, hiduplah bumi itu dan suburlah dun menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah. Yang demikian itu sesungguhnya tanda Allah Tuhan yang haq dan sesungguhnya Dialah yang menghidupkan segala yang mati dan sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. Dan sesungguhnya Hari Qiamat itu pastilah datang tidak ada keraguan padanya dan bahawasanya Allah membangkitkan semua orang di dalam kubur.

(Al Hajj:  5-7’)

Dengan jelas kita dapat saksikan gabungan berbagai-bagai bentuk ilmu dalam ayat-ayat di atas. Membacanya kita sekali-gus belajar  tentang:

1. Adanya kehidupan di AlamKubur.
2. Proses penciptaan manusia dalam rahim ibu.
3. Kelahiran sifat-sifat  hidup manusia.
4. Hubungan ilmu biologi ini dengan ALLAH.
5. Kepastian berlakunya Qiamat.

Dalam satu masa, ALLAH ajar tentang ilmu sains, ilmu tauhid, ilmu tentang manusia, ilmu Akhirat, ilmu Alam Barzakh dan ilmu dunia. Semuanya digabungkan menjadi satu untuk membentuk manusia yang kuat tauhidnya, mendalam ilmu sainsnya serta yakin dengan Alam Barzakh dan Qiamat. Maka jadilah ia seorang saintis yang bertaqwa.

Dia tahu di mana hidupnya bermula dan ke mana akan berakhir. Seorang saintis yang kuat ibadahnya, bagus akhlaknya, yang dapat menguasai dunia dan Akhirat dalam satu masa.

Demikianlah Al Quran mendidik manusia. Kaedah pendidikan inilah yang paling tepat dan telah melahirkan generasi Al Quran pada zaman salafussoleh. Generasi yang sangat kuat taqwanya dan menjadi empayar menundukkan dunia.


Ciri-ciri ulama salafussoleh ialah:

1. Menyambung perjuangan guru yakni perjuangan yang diwariskan oleh Rasulullah. Perjuangan menegak amar makruf nahi mungkar serta mempraktis ilmu syariat lahir dan ilmu rohani.

2. Tidak makan gaji dengan pemerintah. Yakni  tidak menjadikan ilmu sebagai sumber rezeki dengan menjual Akhirat untuk dunia.

3. Mereka berjuang sampai terkorban dan kadang-kadang sampai ke medan perang. Merekalah yang dikatakan orang-orang  yang menjual dunia untuk beli Akhirat.

4. Sangat kuat menentang dan melawan musuh (penjajah). Penjajah takut dengannya  tetapi rakyat, ramai yang suka dengan mereka. Pengikut  mereka ramai. Pengaruh  besar.

5. Mereka jadi sasaran penentangan ulama rasmi yang dengki dengan mereka. Akhirnya mereka ditekan oleh kerajaan. Sebab itu hidup mereka sering  berpindah-randah dan tersisih. Tetapi  ramai yang sayang padanya.  Sebaliknya musuh sangat membencinya.

6. Hasil perjuangan mereka lahirlah jemaah Islamiah atau thoifah yang diisyaratkan oleh Rasulullah dengan sabdanya:

Akan  sentiasa ada satu thoifah di kalangan umatku yang dapat menzahirkan kebenaran, mereka tidak dapat dirosakkan oleh orang-orang yang menentangnya sehinggalah datang keputusan Allah.

Tapi kini segalanya tinggal kenangan. Kaedah pendidikan yang melahirkan ulama-ulama sebegitu telah mengalami proses pemisahan sedikit demi sedikit hingga kini sudah hancur sama sekali. Bila kitab-kitab yang menghuraikan ilmu Al Quran dan Hadis sudah banyak ditulis, yang ilmu itu pula dipisah-pisahkan supaya memudahkan kajian, maka terjadilah proses pemisahan ilmu secara beransur-ansur. Ada orang belajar ilmu tauhid saja. Ada yang feqah saja. Ada tasawuf saja, ada yang tafsir saja. Ada ilmu sains saja, ilmu manusia saja dan seterusnya.

Kalaupun belajar semuanya sekali tapi tidak dihubungkan antara satu ilmu dengan yang lain. Bahkan ilmu-ilmu itu tidak disematkan dalam diri untuk menentukan sikap  hidup. Ilmu tidak digunakan untuk pembentukan insaniah tetapi lebih bermaksud untuk dapat sijil dan untuk kerja makan gaji.

Keburukan lain dari pengasingan ilmu ini ialah manusia telah membezakan ilmu dunia dan ilmu Akhirat. Ilmu Akhirat yang sepatutnya terjalin satu, itu pun dipisahkan antara satu sama lain. Dan dianggap tidak mempunyai nilai ekonomi yang tinggi kalau mempelajarinya. Akibatnya umat Islam sudah tidak mahu  belajar ilmu Islam itu. Sebaliknya berlumba-lumba belajar pelajaran akademik kerana ada jaminan masa depan.

Sekalipun dengan itu terpaksa menjadi kuli dikilang-kilang Jepun, Korea dan Barat.(Kalau kilang umat Islam boleh tahan juga.) Sedangkan tanpa ilmu-ilmu Islam itu manusia seolah-olah orang yang berjalan dalam gelap tanpa tahu ke mana tujuan hidup,  cara-cara untuk hidup dan titik akhirnya hidup.

Alangkah ruginya kerana ilmu yang menjamin duit itu tidak menunjukkan ini semua. Tanpa ilmu tauhid, feqah dan tasawuf manusia akan ditipu oleh duitnya itu. Manusia akan karam dalam lautan nafsu yang sangat menipu. Al Quran dan Hadislah yang mampu menyelamat-kan manusia ini.

Satu hal lagi yang mendukacitakan berlaku dalam aliran pengajian Islam yang ada di dunia hari ini, ia sudah turut dirosakkan hingga fungsinya hampir-hampir hilang sama sekali. Ilmu-ilmu ALLAH itu sudah dialatkan untuk kepentingan dunia juga. Jadi sumber ekonomi.

Maka ia tidak lagi diambil sebagai lampu penunjuk jalan keselamatan dunia Akhirat.


Ulama makan gaji

Bermulanya perlaksanaan pengajian Islam di sekolah hingga ke universiti oleh pihak pemerintah secara umum adalah atas anjuran penjajah. Supaya mereka dapat mencorakkannya sesuai dengan dasar politik mereka. Agar persoalan agama umat Islam pun berjalan di bawah kawalan mereka. Barulah Islam dapat diselewengkan dan umat Islam dapat ditarik sedikit demi sedikit dari agamanya. Itulah kerja Yahudi dan nasrani yang ALLAH sudah maklumkan pada kita sekian lama.


Dendam mereka pada Islam dan umatnya tidak pernah padam-padam. Munasabahkah penjajah yang anti Islam itu mahu menyusun satu kaedah pengajian Islam yang benar-benar berkesan dan menguntungkan umat Islam ?

Sedangkan tujuan mereka menjajah itu pun supaya semua bangsa  khususnya umat Islam tunduk pada kehendak-kehendak mereka. Dan supaya umat Islam dapat dihancur leburkan sama sekali.

Satu tipu helah yang sungguh mengena ialah dengan menjamin sijil dan jawatan serta gaji untuk lulusan dari saluran ini. Dengan kata lain, dengan menjadikan umat Islam cinta dunia.

Kerana dengan umpan inilah umat Islam boleh dihancurkan. Rahsia ini mereka dapat hasil dari mengkaji Al Quran iaitu sumber kekuatan umat Islam. ALLAH sebutkan rahsia ini untuk panduan umat Islam. Tetapi musuh yang bijak telah mengambil keuntungan darinya. Yakni dari firman-Nya:

Tidaklah kehidupan dunia melainkan mata benda yang menipu daya.
(AliImran: 185)

Dengan ayat ini ALLAH mahu umat Islam menjauhkan diri dari kehidupan dunia yang menipu. Supaya dunia  dapat dialatkan untuk Akhirat. Tetapi musuh Islam telah mengambil ayat ini untuk menipu umat Islam dengan kehidupan dunia. Penjajah tahu rahsia ini kerana mereka sudah menterjemah dan mengkaji Al Quran puluhan kali.

Umat Islam yang hatinya rabun,(kalaupun tidak buta), akibat tidak serius dengan ALLAH dan Al Quran, telah melihat wang begitu bernilai, lalu menyerah diri untuk disantap oleh musuh. Agama jadi korban. Mereka  bekerja atas nama agama untuk menjayakan hasrat tersirat musuh-musuh Islam. Kurikulum pelajaran, kualiti guru, disiplin pelajar, arah pemikiran dan skop pencapaian ilmu, di sekolah-sekolah agama kerajaan semuanya disusun begitu rapi agar keluarlah dari sekolah dan universiti Islam mereka ini, ulama-ulama yang betul-betul boleh menjayakan  hasrat mereka. Boleh tertipu dengan dunia dan boleh cuai dengan agama serta terpengaruh dengan budaya musuh.


Untuk detailnya mari kita lihat

1. Ilmu Islamnya sudah disukat ke tahap yang paling minimum. Ilmu Al Quran yang maha luas telah dipotong-potong dan disempitkan skopnya. Lagi tinggi tingkat pengajian, bidang ilmu kian dipersempitkan. Kitab-kitab tidak  dipakai, Cuma bersandar pada nota guru. Hinggakan kalau peringkat tertinggi, tinggal satu saja ilmu yang dikaji. Itupun bukannya seluruh bidang yang satu itu, Cuma satu bab daripadanya sahaja.

Ertinya konsep gabungan ilmu yang boleh menjadikan manusia sebagai orang yang sempurna sifat dan tindakannya sudah tidak dipakai lagi. Ulama feqah hanya tahu feqah sahaja. Ilmu lain tentang Islam dan bidang-bidang fardhu kifayah tidak dipedulikan lagi kecuali ilmu yang terlalu asas sahaja. Sedangkan Islam mahu umatnya mendalami sekurang-kurangnya ilmu feqah, usuluddin dan tasawuf.  Yakni menjadi seorang yang kuat imannya, sufi jiwanya dan kemas syariatnya.

Dan tidak jadi orang tauhid yang tidak bersyariat. Atau orang syariat yang tidak berjiwa sufi, dan seterusnya. Kiranya terjadi, maka ia seolah-olah kereta yang tidak ada enjin. Atau tidak ada atap atau tidak ada bateri. Tentulah tidak sempurna kenderaan itu.

Inilah satu sebab mengapa dari dulu hingga ke hari ini,ulama feqah menolak ulama sufi. Sebab memang rahsia-rahsia ilmu tasawuf tidak akan ditemui dalam ilmu feqah walaupun feqah di peringkat  PhD. Samalah dengan pakar ilmu hisab, tidak akan bertemu dengan rahsia ilmu sains dalam kajiannya itu walaupun sampai PhD. Tapi kerana merasa diri sudah berkuasa, tidak senang dengan penonjolan orang lain,

ulama-ulama rasmi terus menyesatkan ulama sufi dengan alasan:
“Apa yang dibawa tidak ada dalam Islam.“

Walhal sebenarnya bukan tidak ada dalam Islam, tetapi tidak ada dalam pengetahuannya. Memang manusia menjadi musuh dengan apa yang dia tidak tahu.

Hakikatnya sekolah-sekolah agama dan universiti-universiti Islam  ini juga menjalankan dasar sekularisme. Cuma subjeknya saja diberi nama Islam tapi cara pengajaran, disiplin, aktiviti dan matlamatnya sama dengan apa yang berlaku pada sistem pendidikan sekular. Iaitu tidak praktikal, tidak membentuk insan yang dapat menghidupkan ilmunya dan tidak membawa  pada pembangunan tamadun. Cuma untuk teori dan sijil semata-mata.

Bukan itu saja, perpaduan yang dilaung-laungkan di segala penjuru dunia itu pun, tidak berlaku di sekolah yang merupakan dunia ilmu itu. Guru dengan murid macam orang asing. Kenal Cuma dalam kelas. Lepas kelas, engkau, engkau, aku, aku. Pelajaran Islam bahkan ilmu tauhid tidak dimasukkan roh tauhid. Jadilah tauhid kaku yang tidak menggerakkan akal dan hati serta fizikal. Sedangkan Al Quran sangat  menekankan ilmu rasa, yakni rasa cinta pada ALLAH, takutkan Neraka dan rindukan Syurga.

Ilmu tasawuf langsung tidak diberi tempat. Hari ini kalau adapun ulama tasawuf, bukan tasawuf praktikal. Cuma berbentuk falsafah yang tiada beza dengan falsafah tentang sastera. Yang tidak pun dapat membuang kekotoran nafsu dan tidak membersihkan hati.Jadilah ilmu jiwa  ini bagaikan bunga plastik hiasan. Cantik tapi tidak hidup dan tidak mengeluarkan hasil (bau) dan benih apa-apa. Ulama inilah yang telah menjadi penentang kuat kepada orang-orang sufi  yang praktikal dan berjuang, kerana menganggap tasawuf yang dibawa itu salah. Tidak seperti tasawuf yang dipelajarinya.

Natijah ini sangat bertentangan dengan apa yang dikehendaki oleh Islam sebenarnya. Islam mahukan manusia yang lahir dari pendidikan Islam itu jadi abid di malam hari dan jadi singa (pejuang) di siangnya. Yakni orang-orang yang tinggi roh tauhid dan jiwa sufinya hingga sanggup meninggalkan tempat tidur untuk berdua (sembahyang, munajat) dengan ALLAH. Menyatakan cinta dan rindu di kesepian malam.Di waktu orang yang tidak kenal ALLAH, tenggelam dalam tidur dan mustahil dapat bangun untuk itu.
Manakala di siangnya si abid tadi, demi cintanya pada ALLAH dan titah perintahNya, maka ia berjuang bertungkus-lumus dan mati-matian untuk mendaulatkan kehidupan Al Quran dan Sunnah di muka bumi ALLAH ini.Dia tidak rela membiarkan manusia menempuh jalan hidup selain dari jalan Tuhan. Maka hasilnya, Islam dapat menjadi empayar di dunia dan mencipta tamadun yang gilang-gemilang.

Itulah hasil dari didikan Islam. Tanpa hasil ini ,ertinya tidak berjalanlah ajaran Islam itu.

2. Sudahlah tujuan dan dasar pelajaran dan pendidikan sudah diselewengkan, guru-guru yang ditugaskan pun yang dipanggil ustaz dan ustazah itu, bukannya orang yang bercita-cita memperjuangkan Islam melalui pendidikan. Tetapi  hanya orang-orang yang kerja untuk makan gaji semata-mata.

Guru-guru yang sudah dilatih cukup, untuk tidak benar-benar berjiwa Islam. Supaya murid-murid tidak diselewengkan dari laluan sekular itu. Guru yang kalau pihak sekolah tidak bagi gaji atau kecil gajinya, pasti dia cari kerja lain yang gajinya lebih besar. Kerja untuk hidup. Mereka dapat jadi guru itu pun adalah kerana belajar di sekolah dan maktab yang memang mahukan mereka jadi begitu. Kalau tidak begitu, mereka tidak boleh makan gaji dengan pemerintah.

Jadi tidak ada masalah apa-apa bagi mereka sama ada pelajarnya berjiwa Islam atau tidak, beramal Islam atau tidak, berakhlak dan berpadu atau tidak, dan faham Islam atau tidak. Mereka buat kerja untuk lepaskan tanggungjawab terhadap tuan semata-mata. Hasilnya cukup setakat yang tuan harapkan. Tidak lebih dari itu. Yakni agar lulus periksa dan boleh dapat kerja.

Persoalan ibadah, akhlak, tarbiah dan jiwa anak murid tidak diambil kira. Murid mengikut budaya Islam atau tidak, tidak penting. Yang penting lulus periksa. Ilmu dipraktikkan atau tidak, tidak disoal. Perjuangan Islam berlaku atau tidak, bukan satu masalah padanya.

Begitulah sifat guru agama yang sudah berfahaman sekular sama ada mereka sedar atau tidak.

Guru Islam yang sebenar ialah guru yang mempastikan setiap ilmu diamalkan. Guru yang sanggup bekerja 24 jam tanpa gaji, demi melahir-kan insan-insan yang bertaqwa. Yang menjadi abid di malam hari dan singa di siangnya. Guru yang mencari pahala, keredhaan dan keampunan ALLAH melalui jihadnya di bidang pendidikan. Guru yang menangisi  murid-muridyang cuai sembahyang. Lalu berjuang untuk mengatasinya. Guru yang  mahukan anak muridnya menjadi penegak-penegak agama ALLAH di bumi.

3. Disiplin dan peraturan yang dipakai di sekolah dan universiti agama kerajaan bukan disiplin Islam, tapi boleh dikatakan mirip kepada disiplin sekular. Sama ada di asrama atau di sekolah, apalagi di rumah  masing-masing.  Pelajar-pelajar tidak diwajibkan atau tidak diambil berat tentang sembahyang berjemaah dan lain-lain ibadah. Bahkan ramai pelajar yang langsung tidak sembahyang atau sembahyang tapi tak cukup lima waktu.Sedangkan sembahyang tiang agama. Kalau sembahyang tidak dapat didisiplinkan, sampai tegak dengan kemas, mantap dan istiqamah, apa bukti yang sekolah ini berjaya mengeluarkan orang yang benar-benar Islam ?

Bagaimana atap, dinding, lantai dapat dibangunkan tanpa tiang ?
Sedangkan di sinilah kilang melahirkan tokoh-tokoh agama kerajaan, mufti, kadhi besar, kadhi dan  seumpamanya.

Konsep hidup berjemaah yang  sangat dianjurkan oleh Islam, tidak kelihatan diusahakan di sekolah-sekolah agama ini. Selain dari tidak berjemaah waktu sembahyang, waktu makan pun tidak bersama, sistem usrah tidak berjalan, gotong-royong dalam kerja-kerja luar tidak dianjurkan. Pendek kata, hati-hati tidak diikat untuk saling berkasih sayang,berukhuwah dan hidup bersaudara bagaikan keluarga. Ertinya sekolah tidak mencetuskan perpaduan. Bukan saja tidak wujud perpaduan antara muriddan guru, bahkan antara murid dengan murid pun tidak berlaku. Cuma dalam kelas sahaja itu pun secara rasmi.

Walhal dalam Islam, hasil dari pendidikan Islam, guru merasakan murid-muridnya seperti kawan atau anak-anaknya, Manakala murid merasakan gurunya laksana ayah atau ibunya sendiri. Yang kasih sayangnya berpanjangan sampai mati,

Murid sesama murid terikat bagaikan adik-beradik yang akan saling  hidup bekerjasama sampai bila-bila. Mereka akan ziarah-menziarahi kalau berjauhan. Macam saudara-mara yang ada hubungan darah.
Pendidikan Islam mencetus kasih sayang bukan kerana hubungan darah. Itulah persaudaraan Islam namanya. Dengan itu mereka akan hidup berjemaah dan merancang berbagai-bagai kegiatan dan pembangunan bersama. Maka lahirlah jemaah Islamiah yang mencetuskan berbagai-bagai aktiviti Islam dalam masyarakat mereka. Yang masyarakat itu kian membesar dan menuju kepada ummah Islamiah dengan tamadun Islam yang berbagai-bagai.

Itulah hasil pendidikan Islam. Segala-galanya bermula di sekolah atau dari pendidikan. Itu pun kiranya sekolah itu benar-benar menjalankan disiplin Islam.

Tetapi kiranya hasil ini tidak dicapai, kita ragu apakah itu benar-benar sekolah Islam atau Cuma nama Islam itu dialatkan untuk kepentingan politik sesuatu puak.

4. Tujuan belajar agama dialih dari tujuan sebenar kepada tujuan untuk dapatkan sijil dan bekerja makan gaji. Dorongan mahu lulus  periksa,membuatkan pelajar dan siswa-siswi bertungkus-lumus menghafal, mengingat, mengulangkaji dan lain-lain sampai ke detik habisnya peperiksaan. Tidak ada sebab untuk mereka mahu atau suka mendalami ilmu, menghayati dan mengamalkan serta memperjuangkan kalimah ALLAH agar tertegak di bumi Tuhan ini. Sebab mereka tidak didorong untuk mencari keredhaan ALLAH, keampunan-Nya serta Syurga-Nya.

Tidak juga ditanamkan rasa takutkan kesusahan dan penderitaan Neraka akibat menderhakai ALLAH. Tidak juga didorong untuk menjadi mujahid, abid, syahid, solehin dan muttaqin. Sedangkan matlamat hakiki yang sepatutnya dicapai oleh seseorang yang mengikuti pengajian Islam ialah menjadi hamba ALLAH dan khalifahNya. Bukannya untuk menjadi hamba kerajaan yang demi mengharapkan gaji, bertungkus-lumuslah mereka membangunkan atau terlibat dengan sistem sekular yang sangat bertentangan dengan kehidupan Sunnah Rasulullah SAW.

Ulama makan gaji lebih kurang macam harimau sarkis. Harimau tayangan. Sekali show dapat satu paha daging. Maka berlakonlah dia supaya tuannya dapat beribu-ribu ringgit satu malam.Atau yang lebih hebat dari harimau sarkis iniialah daripada jenis harimau kertas (buatan). Langsung tidak pandai bergerak. Tunggu diangkat oleh tuan untuk jampi-jampi atau baca-baca doa.


Ustaz Hj. Ashaari Muhammad
Ulama dalam pandangan Islam

These are the ways that the masses have been dominating individuals for centuries





A priest wanted to raise money for his church. He had been told that there was a fortune to be made racing horses, so he decided to purchase one and try his luck. However, horses were too expensive at the auction, and so he bought a donkey instead. He entered the donkey in the races, and to his surprise it placed third.

The next day the sports page in the local newspaper carried the headline,

”Priest’s Ass Shows.”

The priest was very excited, so he entered his donkey in another race. This time it won

and the papers carried the headline,
”Priest’s Ass Out In Front.”

The bishop was so upset with this kind of publicity that he asked the priest not to enter his donkey in any more races.

Next day the papers read,
”Bishop Scratches Priest’s Ass.”

This was too much for the bishop, so he ordered the priest to get rid of the donkey, and the priest gave it to a nun in a nearby convent.

The headlines read,
”Nun Has Best Ass In Town.”

The bishop fainted. Later he informed the nun that she should dispose of the donkey immediately, so she sold it to a farmer for ten dollars.

The paper faithfully reported the news,
”Nun Peddles Ass For Ten Bucks.”

They buried the bishop the next day.

Just don’t be worried about local newspapers, public opinion, what people say about you. These are the ways that the masses have been dominating individuals for centuries.

Those who want to be themselves have not to be bothered about what the retarded masses say about them. The retarded masses have always been against any change – even the smallest changes and the masses have condemned them.



When railway trains began operating for the first time, the priest, the archbishop, and the pope all condemned them. They said that God never created railway trains when he created the world, so these railway trains must be the invention of the devil. And they looked like the devil; particularly the older versions of railway trains and their engines certainly looked ferocious, ugly, very evil.

The churches prohibited their congregations, saying,
”Nobody should enter these railway trains, because the devil is going to destroy you.”

The railway train was not going very far, only ten miles. For the first experiment, the railway company was offering a free ticket, breakfast and lunch. It was to be a joyous journey for ten miles, an historical experience – because nobody had ever been in a railway train. These were the first passengers.

But then too, people who had never been regular churchgoers had gathered to listen to the bishops, to the cardinals, to the archbishop; every church was full. Those people were saying,

”Don’t be persuaded by the devil. Listen, they are promising you – without tickets – breakfast, lunch, a joyous journey.” And they said, ”You don’t know! These trains will certainly start, but they will never stop.”

It was said by the archbishop of England, ”These trains are managed in such a way by the devil that once you enter they will start, but they will not stop – then what will you do?

Just one breakfast, one lunch, and your life is finished!”

People were very afraid – on the one hand very much excited, on the other hand very much afraid.

Only criminals, a few daredevils, said, ”Okay, if they don’t stop, nothing to worry – we will see.” When the first few people entered, a few others who were a little less daring said, ”If those other  people are entering, let us take a risk.”

But still the compartments were almost empty; in a compartment for sixty people there were only five or ten people. In the whole train there were not more than one hundred people – trembling, eating breakfast, but knowing well, ”This is the last breakfast; just wait for lunch and then it’s finished.”

And this train... it was going so fast, they had never seen anything like it. Unless the devil was driving it, such speed seemed impossible. The pope, the archbishops and the great Christian leaders proved to be foolish:

the train came back– it stopped. But everything new, even an innocent thing like a railway train, and the masses are against it.

The masses are in the grip of the religious leaders, of the political leaders. And these people don’t want any change to happen because every change means a danger to the status quo, a danger to the establishment. Any change is going to bring other changes, and they will have to adjust to those changes.



Who knows – are those adjustments going to be favorable to them, or unfavorable ?

Isnin, 29 Julai 2013

conformist or nonconformist




The nonconformist is a reactionary he acts out of anger, rage, violence and ego. His action is not based in consciousness. Although he goes against the society, just to be against the society is not necessarily to be right.  In fact most of the time to move from one extreme to another is always to move from one wrong to another wrong. a tremendous balance, and that is not possible without awareness, alertness, and immense compassion.

It is not a reaction, it is an action The nonconformist is only against the old, against the established; but he has no creative conception of why he is against it,

When I say reaction, I mean your orientation is basically dependent you are not acting out of freedom and independence. It has very deep implications. It means your action is just a by-product it also means that your action can be controlled very easily.

There is a small story about Mulla Nasruddin. He was a nonconformist, a fundamental reactionary, an absolutely negative mind. If his father would say, ”You have to go to the right,” you can be certain he would go to the left.

Soon the father became aware, and then there was no problem. When he wanted him to go to the right he would say, ”Please go to the left,” and he would go to the right.

He was disobeying, he was nonconformist, but he was completely unaware that he was being dictated to, ordered, controlled and doing actually what his father wanted him to do.

Slowly slowly, he also became aware –
”What is the matter? Before, my father used to be very angry that he had told me to go right and I went left. I am continuing to be as disobedient as ever, but now he never complains.”

Soon he figured out the strategy. One day the old father and Nasruddin were both crossing the river with their donkey, and on the donkey was a big bag of sugar. The bag was leaning more towards the right, and there was a danger that it might slip and fall down into the river.

The father was behind and he knew,
”If I say, ‘Move the bag towards the left,’ I have got such a strange son that he will move it immediately towards the right, and the bag will fall into the river and all the sugar will be lost.”

So he shouted, ”Nasruddin, move the bag towards the right,” hoping that he was going to move it to the left according to the old experience.

But by this time Nasruddin had also figured it out. He said,
”Okay,” and he moved the bag towards the right and the bag fell into the river!

The father said, ”What happened, are you no longer disobedient?”

He said, ”Now I will decide each time whether to be obedient or not. I will not have a fixed philosophy but I will move according to the situation, because you have been cunning with me, you have been cheating me. I’m your son and still you have been cheating me! You have been ordering me in such a way that I should disobey. From today onwards be alert – I may obey, I may disobey. From today I am not going to be predictable, controllable, in your hands anymore.”

The nonconformist is always in the hands of the society and the establishment. The establishment just has to be a little more clever and cunning, and then he can use the nonconformist very easily, without any difficulty.

His focus is not on the establishment his ,His focus is on a potential possibility. He acts out of his freedom. His consciousness.

That is the difference between reaction and action

reaction is always determined by your enemy. Perhaps you have never thought about it – that in reaction the enemy is in a dominating position, he is deciding your action.
What you are going to do, the enemy can decide.

To be a nonconformist is so cheap.

Look at the punks – these are nonconformists – who have cut off their hair on both sides, just keeping a small line of hair in the middle, and that too they have painted in psychedelic colors. Young men, young women...  young men with half their mustaches shaved off and the other half painted, or the full mustache painted in the whole rainbow of colors –

these are the nonconformists! It is very easy.

You can have the buttons of your pants in the back, and you are a nonconformist. It will be a little difficult, it will need a little discipline, but it is very cheap – and very stupid, too.



the crowd

man in the crowd has always behaved blindly. If you pull the same man out of the crowd and ask him,

”What were you doing? Can you do it alone, on your own?” he will feel embarrassed.

And you will be surprised to hear his answer:
”On my own I cannot do such a stupid thing, but when I am in a crowd something strange happens.”

For years lived in a city which was proportionately divided, half and half, into Hindus and Muslms. They were equally powerful, and almost every year riots happened. I used to know a professor in the university where I was teaching. I could never have dreamed that this man could put fire to a Hindu temple; he was such a gentleman – nice, well educated, well cultured.

When there was a riot between the Hindus and the Muslms I was watching, standing by the roadside. Muslm were burning a Hindu temple, Hindus were burning a Muslm mosque.

I saw this professor engaged in burning the Hindu temple. I pulled him out and I asked,
”Professor Farid, what are you doing?”.

He became very embarrassed. He said, ”I’m sorry, I got lost in the crowd. Because everybody else was doing it, I forgot my own responsibility – everybody else was responsible. I felt for the first time a tremendous freedom from responsibility. Nobody can blame me. It was a Muslms crowd, and I was just part of it.”

On another occasion,

a Muslm s watch shop was being looted. It was the most precious collection of watches. An old Hindu priest... The people who were taking away those watches and destroying the shop – they had killed the shop owner – were all Hindus.

An old priest I was acquainted with was standing on the steps and shouting very angrily at the people, ”What are you doing? This is against our religion, against our morality, against our culture. This is not right.”

I was seeing the whole scene from a bookstore, on the first story in a building just in front of the shop on the other side of the road. The greatest surprise was yet to come. When people had taken every valuable article from the shop... there was only an old grandfather clock left – very big, very antique.

Seeing that people were leaving, the old man took that clock on his shoulders. It was difficult for him to carry because it was too heavy. I could not believe my eyes! He had been preventing people, and this was the last item in the shop.

I had to come down from the bookstore and stop the priest. I said to him, ”This is strange. The whole time you were shouting, ‘This is against our morality! This is against our religion, don’t do it!’ And now you are taking the biggest clock in the shop.”

He said, ”I shouted enough, but nobody listened. And then finally the idea arose in me that I am simply shouting and wasting my time, and everybody else is getting something. So it is better to take this clock before somebody else gets it, because it was the only item left.”

I asked, ”But what happened to religion, morality, culture?”
He said this with an ashamed face –

but he said it: ”When nobody bothers about religion, culture and morality, why should I be the only victim? I am also part of the same crowd.

I tried my best to convince them, but if nobody is going to follow the religious and the moral and the right way, then I am not going to be just a loser and look stupid standing there. Nobody even listened to me, nobody took any notice of me.” He carried that clock away.

I have seen at least a dozen riots in that city, and I have asked individuals who have participated in arson, in murder, in rape, ”Can you do it alone, on your own?”

And they all said, without any exception, ”On our own we could not do it. It was because so many people were doing it, and there was no responsibility left. We were not answerable, the crowd was answerable.”

Man loses his small consciousness so easily into the collective ocean of unconsciousness. That is the cause of all wars, all riots, all crusades, all murders.

Individuals have committed very few crimes compared to the crowd. And the individuals who have committed crimes, their reasons are totally different – they are born with a criminal mind, they are born with a criminal chemistry, they need treatment.

But the man who commits a crime because he is part of a crowd has nothing that needs to be treated.... All that is needed is that he should be taken out of the crowd. He should be cleaned – he should be cleaned from all bondages, from any kind of collectivity.

He should be made an individual again –
just as he had come into the world.

The teacher is asking three boys in her class,

”What was your mother doing when you left for school this morning?”

”Doing the washing,” says Tom.

”Cleaning the bedroom,” says Dick.

”Getting ready to go out and shoot ducks,” says Harry.

”What! What are you talking about, Harry?” asked the teacher.
”Well miss,” says Harry, ”my dad has left home, and she threw her knickers on the fire and said she was going back to the game.”

People are imitators. People are not acting on their own grounds; they are reacting. The husband has left her; that brings a reaction in her, a revenge – she is going back to the game.

It is not an action out of consciousness, it is not an indication of individuality.

This is how the collective mind functions
 – always according to somebody else. Either for or against,
it does not matter either conformist or nonconformist,
it does not matter. But it always is directed, motivated, dictated by others.

Left to himself, he will find himself utterly lost – what to do

acts out of freedom with consciousness it is certainly risky, dangerous. It is only for those who have the lion’s heart, who have guts and who have the dignity of human beings. It is not for all.

A man who lives without danger does not live at all. The only way to live is to live dangerously, always moving on a razor’s edge. Then life has a freshness, youthfulness, and a moment to moment intensity, a moment to moment totality, because the next moment is not certain at all.

Those who are living conveniently, comfortably, a middle-class life... the term ”middle-class” is abusive; one should not live a middle-class life. Their convenience is more valuable than sincerity. Their so-called middle-class comforts are more valuable to them than a life lived with intensity and fire. taking initiation to become a flame, with a longing to live dangerously, dropping all conveniences, comforts, moving always into the unknown.

But the beauty is that when you live dangerously and you don’t have any certainty, any guarantee, any insurance for tomorrow, you live today to its fullest extent. You squeeze the juice of every moment to its totality, knowing perfectly well you may not have another chance.

Certainly these are dangerous paths. But those who have followed these paths have enjoyed life in its absolute glory, have lived life in utter ecstasy. Those who have remained middle-class sheep, crowds, their life is so lukewarm that it is neither hot nor cold. It is just a kind of tea which you would not like to drink – neither hot nor cold, just lukewarm.

Don’t live a lukewarm life.

Harry’s strong-minded wife, Martha, took him shopping to buy a pair of trousers.

”Do you want buttons or a zipper?” asked the shop assistant.
”Zipper,” replied Harry quickly.

”Very good, sir,” said the assistant. ”And do you want a five inch zip or a ten inch?”
”Ten inch,” Harry said before Martha could interrupt.

When they got outside, Martha was furious. ”You,” she said, ”you and your ten inch zip! Why, you remind me of the man who lives next door to my father. Every morning he goes down to his garden, unlocks his garage, opens the eight-foot double doors and then wheels his bike out.”

Don’t live a life on a bike.

feeling of insecurity ?.  But what is security ? Is there anything secure in life ? Does security exist at all, or is it just an idea, a consoling idea that man has created for himself?  What security is there?

The people in Hiroshima and Nagasaki had gone to bed with absolute security; I don’t think even a single person amongst those two big cities, two hundred thousand people, had gone to bed with any idea of insecurity. And by the morning there were only fires and dead bodies. Not a living thing was left, not even trees, not even birds, no animals, no man. All life simply disappeared. What security is there?

Do you think those six million Jews had ever thought that the gas chambers would be their end, that within a minute they would simply be going out of the chimneys as smoke in the sky? What security is there?

There has never been any security. Death can come any moment, and it always comes without any notice, without any warning. Still, we go on living with the idea of security, and whenever the idea of being a rebel, a rebellious spirit, arises, immediately we think of security. But you don’t have any security!

understands it there is no security – hence, don’t ask for it. Live in insecurity, because that is an actual fact of life. You cannot avoid it, you cannot prevent it, so there is no need to bother about it. Don’t waste time unnecessarily.

In the days when Disraeli and Gladstone were political enemies, the British houses of Parliament rang with their heated debates. Once Gladstone shouted at the prime minister,

”Sir, you will come to your end either upon the gallows or of a venereal disease.”

Disraeli adjusted his monocle and replied with unruffled calm,

”I should say, Mr. Gladstone, that depends on whether I embrace your principles or your mistress.”

Take life at ease. Be unruffled

Just look around life. It is so ridiculous, so humorous. Only people who are blind can be serious

with eyes, it is impossible to be serious. Just be watchful, look all around and you will be surprised how many beautiful things you are missing.

”Harry,” asks his wife, ”if we had a four-minute nuclear warning, what would you do?”
”Make love to you,” answered Harry.

”Yes,” said his wife, ”but what about the other three minutes?”

Take life as a beautiful joke. There is nothing to be serious about.

Ahad, 21 Julai 2013

strange combination





This century has given birth to only one philosophical school, and that is existentialism. In existentialism, boredom is the central theme – not God, not whether existence consists of matter or consciousness, not heaven and hell. The main theme is boredom.

It is not a small matter that the best thinkers of this age are finding that man’s most essential need today is how to get out of this boredom. It is becoming heavier and heavier, like a black cloud, and destroying all joy; making life meaningless, creating a situation in which it seems that to be born is a curse, not a blessing. The philosophers are saying that life is a curse, a meaningless boredom, an unending anguish which serves no purpose at all. You suffer so much, you sacrifice so much, and the end result is simply nothing.

The politicians have brought the nations into a state of continuous war – sometimes cold, sometimes hot but the war continues; and

scientists have provided the means to destroy this earth at least seven hundred times. That calculation of seven hundred times is almost ten years old. Within these ten years, they must have become able to destroy the earth at least seven thousand times –

so many nuclear weapons!


It is a strange combination

philosophers giving the idea of suicide as the only way out of this mess, and

politicians creating communism, democracy, socialism, fascism, all kinds of ideologies –

not for man, but man is there to be sacrificed for these ideologies.

And the scientists have created the right weapons in the right time, so that at any moment all of life on this planet can disappear.



the third world war

Albert Einstein was asked,
”Do you have something to say about the third world war ?”

He said, ”I am sorry. I cannot say anything about the third world war, but if you want to know about the fourth, I can say something.”

The man who had asked the question simply could not believe it. If he could not say anything about the third, what could he say about the fourth?

He asked him, unbelievingly, ”Okay, what can you say about the fourth?”

And Albert Einstein said,
”The fourth will never happen – that much can be said about the fourth!
About the third, nothing can be said.”