Ahad, 2 Jun 2013

Ringkasan biografi Ulama Hadis kurun ke20 masihi


Syeikh al-Hafidz al-Muhaddith Ahmad bin al-Siddiq al-Ghumari (duduk berselubung) Syeikh Abdullah bin al-Siddiq al-Gumari (kiri) Syeikh Zamzami al-Ghumari (kanan) dan Syeikh Abd Hayyi al-Ghumari (tengah)

Sayyid Muhammad al Siddiq merupakan salah seorang ulama dan wali Allah yang masyhur.isterinya ialah Syarifah Fatimah al Zahra merupakan cucu kepada Sayyid Ahmad 'Ajibah al Hasani pengarang syarah kitab hikam yang masyhur iaitu Iqaz al Himam fi Syarh al Hikam dan kitab al Bahr al Madid fi Ulum al Quran al Majid.

Keberkatan keluarga ini terzahir apabila tujuh anak lelakinya menjadi ulama Islam yang alim lagi disegani iaitu Sayyid Ahmad, Sayyid Abdullah, Sayyid Muhammad al Zamzami, Sayyid Abdul Aziz, Sayyid Abdul Hayy, Sayyid Ibrahim dan Sayyid al Hasan.

Menurut sejarah Islam, belum ada lagi dalam sebuah keluarga yang menghimpunkan ulama besar Islam seramai ini, yang membidangi kemahiran yang pelbagai.



Syeikhuna al-Muhaddith al-Hafidz al-Maghribi Syeikh Ahmad bin al-Siddiq al-Ghumari. Beliau banyak menghasilkan karaya dalam bidang hadis. Berupaya membahaskan kedudukan hadis secara terperinci dan banyak menyanggah penyelewengan al-Baani dalam ilmu al-Hadis. Beliau juga seorang sufi yang warak dan tegas.

Beliau menyanggah kebatilan dan penyelewengan puak al-Wahhabiyyah dan Ibn Taymiyah dalam beberapa tulisannya, antaranya kitab Qat^ul-^Uruqil-Wurdiyyah, Hidayatus-Sughara, al-Qawlul-Jali dan Ihya'il-Maqbur. Beliau menggelarkan puak al-Wahhabiyyah sebagai puak al-Qarniyyah (Sang Tanduk Syaitan).
artikel lengkap
http://tamanulama.blogspot.com/2008/02/sayyid-ahmad-siddiq-al-ghumari_18.html


Sidi Syeikh Abdullah bin Shiddiq (alm) dari Marokko. Beliau antara Huffaz terakhir abad ini (hafal puluhan ribu hadits dengan sanadnya dari Rasulullah sampai pada beliau). Syeikh tarekat Shiddiqiah,

artikel lengkap
http://tamanulama.blogspot.com/2008/02/sayyid-abdullah-siddiq-al-ghumari.html


AL'ALLAMAH al Muhaddith al Syarif Sayyid Abdul Aziz al Siddiq al Ghumari al Idrisi al Hasani

artikel lengkap
http://warasatul-anbiyak.blogspot.com/2012/09/alallamah-al-muhaddith-al-syarif-sayyid.html



Muhammad Zakaria Muhammad ibn Yahya ibn Muhammad Ismail Siddiqi Kāndhalawī: 


1, Muhammad Zakaria As-Siddiqi al-Kāndahlawī as-Sahāranfūrī al-Madani adalah seorang Sunni ulama Hanafi daripada Deobandi yang dikenali sebagai ulama hadith dan pemikir berpengaruh didlm jemaah Tabligh , gerakan dakwah dan reformasi yang diasaskan oleh bapa saudaranya, Maulana Muhammad Ilyas . 

Tulisan-tulisan Zakaria membentuk banyak bahan bacaan asas kumpulan itu dalam bentuk Fazail-i A `mal.Asalnya terdiri dalam Bahasa Urdu tetapi diterjemahkan ke dalam beberapa bahasa, Fazail-i A `mal mengandungi beberapa karya beliau mengenai kebaikan mata pelajaran yang berbeza, termasuk Fazail-i Al-Quran (Kelebihan daripada Al-Quran ), Faza ' il-i Ramazan (Kelebihan Ramadan ), dan Fazail-i Namaz (Kelebihan Salat ). Juga ketara di kalangan karya-karya beliau, yang bilangan lebih seratus, adalah Awjaz al-Masalik,komentar Arab dalam enam jilid pada Imam Malik Muwatta , dan Khasa'il-i Nabawi,terjemahan bahasa Urdu dan ulasan Imam at-Tirmizi ini Shama'il .

Zakaria dilahirkan di Kandhla pada tahun 1898, anak kepada Maulana Muhammad Yahya. Beliau menghabiskan masa sepuluh tahun dalam Gangoh, di mana beliau menghadiri madrasah bapanya. Dalam tahun 1910, beliau berpindah ke Saharanpur untuk belajar di Mazahir Uloom Saharanpur, sebuah madrasah rapat bergabung dengan Darul Uloom Deoband, tempat kelahiran Deobandi gerakan kebangkitan Islam di India.Beliau belajar hadith daripada ayahnya dan dari Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri .Selepas menamatkan pengajian pada tahun 1915, beliau mendapat kedudukan sebagai guru di sekolah.

Zakaria juga yang terkenal sbg Shaykh Sufi daripada SabiriImdadi cawangan Chishti Dia adalah seorang khalifah (pengganti rohani) Maulana Saharanpuri, yang dimulakan beliau dalam jalan Sufi pada tahun 1915 dan memberi keizinan kepada intitiate lain dalam empat utama beliau tariqas ( Chishtiyah , Naqshbandiyah ,Suhrawardiyah , dan Qadiriyah ) pada tahun 1925.

Beliau mengajar di Mazahir Uloom Saharanpur 1916-1969, menjadi terkenal dengan gelaran "Syaikh al-Hadith", gelaran yang diberikan kepadanya oleh Shaykh beliau, Maulana Saharanpuri, untuk pengetahuan yang luas dalam bidang hadith. Selepas dia berhenti mengajar kerana sakit mata (katarak), beliau memberi tumpuan kepada latihan rohani banyak murid-murid beliau. Pada tahun 1973, beliau berhijrah keMadinah, Saudi Arabia , di mana beliau meninggal dunia.

Daripada beribu-ribu pelajar dan murid-muridnya, termasuk pelajar yang dicintainya dan pengikut dan khalifah (pengganti rohani): Shaykh al-Hadith Maulana Yusuf Motala (Semoga Allah memelihara beliau) yang merupakan seorang guru hadis ramai Ulama dan panduan rohani kepada beribu-ribu muridnya di seluruh dunia.

2. Maulana Zakariyya Al-Kandahlawi dilahirkan pada 10 Ramadhan 1315H, bertepatan dengan 12 Februari 1898, di sebuah desa bernama Kandlah di wilayah Uttar Pradesh, India, dari sebuah keluarga yang mempunyai sejarah panjang dalam pengabdian pada agama. Silsilah keluarga beliau bersambung sampai kepada sahabat besar Nabi, Abu Bakar As-Siddiq r.a.

Semasa kecil Zakariyya mulai belajar membaca kepada Hakim Abdur Rahman, kemudian menghafal Al-Quran di bawah bimbingan langsung sang ayah, Maulana Muhammad Yahya, seorang ulama besar yang cukup terpandang di India. Setelah itu belajar bahasa Parsi dan bahasa Arab kepada Maulana Muhammad Ilyas, pendiri gerakan Tabligh.
Pada usia 12 tahun, Maulana Zakariyya dibawa oleh sang ayah ke Madrasah Mazahirul Ulum. Di bawah bimbingan sang ayah, beliau mempelajari bahasa Arab tingkat lanjut, teks-teks klasik, nahwu, saraf dan ilmu mantiq.

Ketika menginjak usia 17 tahun, minat utamanya mulai terfokus pada bidang kajian ilmu hadis. Beliau mempelajari 5 dari 6 kutubussittah. Bahkan beliau sempat belajar untuk kedua kalinya kitab Sahih Bukhari dan Sunan at-Tirmizi kepada Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri. Selama mempelajari kitab-kitab tersebut, Maulana Zakariyya selalu menjaga wudhuk.

Maulana Zakariyya memulai karier mengajarnya pada tahun 1335H, ketika beliau ditunjuk untuk mengajar di mata pelajaran nahwu, saraf dan sastera. Pada tahun 1341H, kemudian ditunjuk untuk mengajar tiga bahagian dari kitab Sahih Bukhari dan pada tahun 1344H ditambah lagi mengajar kitab Mishkat al-Masabih.

Pada tahun 1345H, beliau berkesempatan mengunjungi tanah suci. Di Madinah beliau tinggal selama 1 tahun dan selama itu mengajar Sunan Abi Daud di Madarasah Ulum Shar’iyyah. Di Kota Nabi ini, Maulana mulai menulis Awjaz al-Masalik ila Muwatta’ Imam Malik, syarah kitab Al-Muwatta’nya Imam Malik, ketika itu beliau berumur 29 tahun.

Ketika kembali ke India, beliau mulai lagi mengajar kitab Sunan Abi Daud, Sunan al-Nasai, Al-Muwatta Imam Muhammad dan separuh bagian dari Sahih Bukhari, separuhnya lagi diajarkan oleh direktur madrasah. Setelah sang direktur wafat, tugas mengajar Sahih Bukhariini diberikan seluruhnya kepada Maulana Zakariyya.
Selama hidup beliau, beliau telah mengajar separuh bahagian pertama dari Sahih Bukhari selama 25 kali, mengajar seluruh kitab tersebut selama 16 kali dan mengajar kitab Sunan Abi Daud sebanyak 30 kali. Karier beliau mengajar bertahan sampai tahun 1388H, ketika beliau menderita sakit mata yang tidak memungkinkan lagi untuk terus mengajar.

Kecintaan Maulana Zakariyya pada agama, terutama pada kajian ilmu hadis, sangat total. Total waktu yang dihabiskan beliau untuk belajar dan mengajar hadis adalah selama kurang lebih 60 tahun.
Dalam kurun waktu tersebut beliau juga telah menulis lebih dari 80 kitab yang sangat tinggi nilainya dan diakui oleh para ulama di seluruh dunia. Beberapa kitab yang beliau tulis dalam bidang kajian hadis antara lain; 

Awjaz al-Masalik ila Muwatta’ Imam Malik (syarah dari kitab Muwatta Imam Malik, terdiri dari 6 jilid),
Lami’ al-Dirari ‘ala Jami’ al-Bukhari (syarah dari kitab Sahih Bukhari),

Syarah Muslim (syarah Sahih Imam Muslim),
Juz’ Hajjat al-Wida’ wa ‘Umrat al-Nabi (Berisi tentang haji dan umrah yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w., juga memuat tentang masalah hukum haji, lokasi, dan tempat-tempat yang pernah dilalui atau disinggahi oleh Rasuulllah s.a.w.),

Khasa’il Nabawi Sharh Shama’il al-Tirmidhi (syarah dan komentar terhadap kitab al-Shama’il al-Muhammadiyya-nya Imam Tirmidzi yang berisi tentang hadis-hadis yang berkenaan dengan peri kehidupan Nabi Muhammad s.a.w.)
dan beberapa kitab lainnya.Karya beliau yang paling terkenal ialah Fadhail Amal. Diikuti dengan Hayatus Sahabah.

Maulana Zakariyya wafat pada 1345H. Lebih lengkap mengenai riwayat hidup beliau bisa dibaca di buku autobiografi beliau yang ditulis dengan cara yang unik oleh beliau sendiri dengan judul “Aap Beeti”, yang setakat ini ada diterjemahkan ke dalam bahasa Indonesia dengan judul “Autobiografi Zakariyya Al-Kandahlawi”.
Membaca kisah belajar, mengajar, menulis, ketekunan dan semangat Maulana Zakariyya dalam pengabdiannya kepada agama, khususnya dalam ilmu hadis harusnya membuat kita menjadi malu.

Pertanyaan sederhana untuk kita, apa yang telah kita lakukan untuk memajukan agama yang kita cintai ini ?



Tiada ulasan:

Catat Ulasan