Jumaat, 20 Julai 2012

Cabaran Fahaman Orientalis


Mr Hempher @ Syeikh Muhammad Majmui dihantar oleh British ke Mesir, Turki dan Hijaz


Musuh Islam memang banyak. Yang paling menonjol ialah kaum Yahudi dan Nasoro (Nasrani) sebagaimana firman Allah SWT: Maksudnya:

 “Dan tidak sekali-kali akan redha kepada kamu (Muhammad) orang Yahudi dan Nasoro sehinggalah kamu mengikut cara hidup mereka.”

(Surah Al-Baqarah: 120)

Satu golongan lagi yang memusuhi umat Islam ialah golongan yang dinamakan orientalis iaitu golongan yang ditakrifkan sebagai ‘pakar’ dalam hal bangsa-bangsa timur. Mereka ini terdiri daripada sebahagian orang Nasoro atau Kristian, sebahagian orang Yahudi dan termasuk juga golongan ‘Free Thinker’ atau orang-orang yang tidak mengakui akan peraturan agama.

Para orientalis ini suka mengkaji Al Quran dan Hadis, bukan kerana mereka mahu beriman dengannya bahkan mereka tidak pun berminat untuk menganut Islam, tetapi setakat mahu mengetahui ilmu Islam untuk diperbandingkan dengan agama lain atau dengan ajaran-ajaran ideologi yang lain.

Mereka belajar dengan tujuan untuk merosakkan ajaran Islam itu sendiri.
Mereka mengubah atau menambah, membuang dan menokok serta menyelewengkan fakta-fakta serta huraian- huraian untuk mengelirukan umat Islam yang jahil dan untuk menakut-nakutkan orang di luar Islam agar mereka jangan menganut agama Islam.

Golongan yang utama yang hendak mereka kelirukan ialah umat Islam yang mendapat pendidikan Barat tetapi jahil dengan ajaran Islam. Dengan usaha mereka ini, telah ramai cerdik pandai di kalangan umat Islam yang berpendidikan Barat yang dapat mereka pengaruhi. Mereka ini sebahagian besarnya berkuasa dan mempunyai kedudukan yang tinggi di negara mereka sama ada di bidang politik, ekonomi, pendidikan dan lain-lain.

Di antara fahaman-fahaman orientalis yang sampai kepada kita melalui lidah orang-orang Islam seperti ini di dalam ceramah-ceramah dan penerangan-penerangan mereka ialah tentang peribadi Rasulullah SAW itu sendiri.

Mereka berkata bahawa Rasulullah SAW bertindak atas dua asas iaitu pertama; sebagai seorang Rasul dan kedua; sebagai seorang manusia biasa. Mereka juga berkata di waktu mana Rasulullah bertindak sebagai seorang Rasul maka ketika itu segala tindakannya adalah Sunnahnya dan kita patut ikut dan contohi. Tetapi di kala mana Rasulullah bertindak sebagai seorang manusia biasa maka segala tindakannya itu tidak perlu diikuti atau dicontohi ataupun dijadikan hukum.

Maka mereka pun menyenaraikanlah amalan-amalan Rasulullah SAW sebagai seorang manusia biasa yang mereka kata tidak sepatutnya diikuti atau dicontohi oleh umat Islam.

Inilah cara halus yang mereka gunakan untuk memisahkan umat Islam yang jahil dan lemah dengan Sunnah-sunnah Rasul.

Walhal Allah Taala ada berfirman:
Maksudnya: “Dan tidaklah Muhammad itu bercakap daripada hawa nafsunya sendiri melainkan dari wahyu yang diwahyukan.”

(Surah An-Najm: 3-4)

Di samping itu akhlak dan peribadi Rasulullah SAW ialah Al Quran dan dialah sebaik-baik contoh bagi seluruh umat Islam.

Kemudian ada pula kita dengar di dalam ucapan pemimpin pemimpin politik bahkan juga dibaca di dalam khutbah khutbah solat Jumaat tentang Hadis yang berbunyi seperti berikut:

Maksudnya:
“Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan (nasib) sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada dalam diri mereka.”

Jelas dalam ayat ini disebut “apa yang ada dalam diri mereka”.  Tetapi ayat ini diselewengkan maksudnya oleh para orientalis hingga berbunyi “Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan (nasib) sesuatu kaum sehingga mereka mengubah nasib mereka sendiri.”

Ayat “apa yang ada dalam diri mereka” itu telah ditukar kepada “nasib mereka sendiri”.

Inilah kerja para orientalis yang lidah mereka dipanjangkan dan disambung oleh orang-orang Islam yang jahil dan berkepentingan. Implikasi penyelewengan ini sangat besar.

Pertama; ia mengatakan bahawa Allah tidak ada peranan di dalam mengubah nasib sesuatu kaum. Ia juga mengatakan bahawa kaum itulah yang berkuasa dan berupaya untuk mengubah nasibnya sendiri. Ini sudah membawa kepada iktiqad Qadariah yang beranggapan bahawa kuasa itu ada di tangan manusia dan bukan lagi di pihak Allah.

Walhal Ahlul Sunnah wal Jamaah berpegang kepada iktiqad bahawa walaupun usaha ikhtiar itu di tangan manusia tetapi Allahlah yang menentukan segala- galanya.

Kedua; manusia bertungkus-lumuslah berusaha memperbaiki nasib kaum mereka sendiri dengan menggunakan akal mereka semata-mata tanpa bergantung, tanpa bersandar dan tanpa merujuk kepada Allah dan ajaran agama. Maka semakin banyak mereka berusaha, keadaan dan nasib kaum mereka semakin bertambah buruk dan bertambah rosak kerana mereka telah lari dan tersimpang dari kehendak dan tuntutan ayat itu yang sebenar.

Di dalam hendak mengubah nasib kaum kita, ayat tersebut sebenarnya mahukan kita mengubah apa yang ada dalam diri kita. Iaitu kalau kita tidak beriman, ubah supaya kita jadi beriman. Kalau kita tidak taat kepada agama, ubah supaya kita jadi taat dengan ajaran dan hukum-hakam agama. Kalau kita tidak takutkan Allah, ubah supaya kita jadi bertaqwa.

Kalau kita banyak sifat-sifat keji dan mazmumah dalam hati, maka kenalah kita bermujahadah dan memperbaiki diri dan memenuhkan hati kita dengan segala sifat-sifat mahmudah dan terpuji. Kalau fitrah kita kotor dan tercemar hendaklah kita bersihkannya supaya ia kembali kepada keadaan asal semula jadinya yang bersih dan suci murni.

Pokoknya kita kena bina insan kita. Kita kena bina akal, hati dan nafsu kita seperti mana yang diajarkan oleh agama. Selepas segala itu kita lakukan maka Allah akan tunjukkan jalan dan akan datangkan bantuan dan akan memperbaiki nasib kita. Apa sahaja yang kita buat selepas itu semuanya akan tepat, berkesan dan dibantu Allah.

Allah ada berjanji: Maksudnya:
 “Dan Allah itu pembela bagi orang-orang yang bertaqwa.”
 (Surah Al-Jatsiah: 19)

Selagi kita tidak mengubah apa yang ada dalam diri kita, selagi kita abaikan agama, selagi kita abaikan proses membaiki diri, kita abaikan Tuhan dan kita tidak mahu kembali dan merujuk kepada Tuhan, selagi itulah kita akan tersasar. Kita akan bertambah rosak dan bertambah rosak hingga kaum dan bangsa kita akan hancur-lebur dengan sendirinya tanpa perlu diganggu-gugat oleh musuh seperti mana yang kita lihat sedang berlaku sekarang ini. Ukhwah hilang. Kasih saying rosak. Perpaduan runtuh. Sudah tidak amanah. Tidak boleh dipercayai. Rasuah, berkepentingan diri, nepotisme, runtuh moral, runtuh akhlak dan berbagai-bagai lagi.

Di samping itu terdengar juga Hadis seperti di bawah disebut dan diperkatakan:

Maksudnya:
 “Bekerjalah untuk duniamu seolah-olah kamu akan hidup selama-lamanya dan berkerjalah untuk Akhirat kamu seolah-olah kamu akan mati esok.”

Maka sibuklah pemimpin-pemimpin politik dan khatib khatib di mimbar masjid mengupas dan menghuraikannya mengikut cara orientalis hingga umat Islam jadi keliru dibuatnya.

Mereka kata bekerja dan berusahalah untuk dunia bersungguh- sungguh dan beribadat jugalah untuk Akhirat bersungguh- sungguh.

Soalnya, kalau bertembung antara kerja dunia dengan kerja Akhirat, mana satu yang hendak didahulukan? Mana yang hendak diutamakan?

Mengikut kupasan mereka, yang dunia utama, yang Akhirat pun utama. Mana boleh ada dua perkara yang berlainan yang sama-sama utama. Mesti ada satu yang lebih utama dari yang satu lagi. Kalau tidak, mana dapat kita buat pilihan. Kalau patut ke kiri, ke kirilah. Kalau patut ke kanan, ke kananlah. Mana boleh ke kiri pun hendak pergi dan pada waktu yang sama ke kanan pun kita hendak pergi.

Inilah huraian yang pelik dan tidak masuk akal. Ramai umat Islam yang keliru. Hairan kenapa ada juga orang Islam yang membuat huraian macam ini.

Kalau kita sedang bermesyuarat membincangkan hal kerja jabatan contohnya dan kemudian terdengar azan solat Jumaat, maka apa perlu kita buat ? Teruskan mesyuarat ke atau berhenti dan pergi ke masjid? 

Pasti kupasan dan huraian mereka ini tidak akan dapat menjawab.

Yang sebenarnya, Hadis ini bermaksud bahawa kerja dunia ini mesti dibuat bersungguh-sungguh kerana hasilnya kita perlu pakai lama dan ia juga ialah ibadah. Namun, kalau bertembung dengan kerja Akhirat, maka dahulukan yang Akhirat kerana kerja dunia boleh ditangguh ke petang ke, esok ke, lusa ke, minggu depan ke dan seterusnya kerana kita akan hidup untuk selama-lamanya. Kita ada banyak masa untuk membuat kerja-kerja dunia. Kerja Akhirat pula tidak boleh ditangguhkan kerana kita akan mati esok. Kalau ditangguhkan maka tidak akan ada peluang lagi untuk kita melaksanakannya.

Begitulah beberapa contoh penyelewengan golongan orientalis yang telah mempengaruhi sebahagian dari umat Islam. Namun kalau majoriti umat Islam faham akan maksud ayatayat Al Quran dan Hadis yang sebenarnya, maka penyelewengan ini lama-kelamaan akan dapat dibendung dan dihapuskan.

Penyelewengan golongan orientalis ini biasanya berbunyi sumbang, menghala ke dunia, bersalahan atau ‘contradictory’, tidak masuk akal dan tidak boleh diterima oleh hati.

Mana akan sama firman Allah Taala dan sabda Rasul berbanding pendapat para orientalis yang jiwa mereka sudah mati dan hati mereka dihinggapi berbagai jenis penyakit rohani yang kronik.



nota
Ilmu Islam yang bersih daripada fahaman orientalis perlu segera disebarkan kepada masyarakat agar mereka dapat kembali ke jalan yang sebenar.

mind of Ashaari






Tiada ulasan:

Catat Ulasan