Sabtu, 1 Oktober 2011

Rahsia kasyaf

Tok Kenali salah seorang Ulama Sufi yang dianugerah kelebihan kasyaf


ADA pemimpin menempuh kejayaan di dalam mengatur masyarakat, ada yang menempuh kegagalan. Ada pemimpin mudah menerokai kawasan-kawasan baru untuk didakwaahkan, ada pula yang sentiasa menghadapi kebuntuan dalam hal ini. Ada pemimpin dapat membezakan di antara musuh dan kawan hingga kerja-kerja pengurusan pentadbirannya tidak terjejas. Ada pemimpin kerana tidak berkemampuan menyangka musuh itu kawan,hingga segala rahsia diri dan pemerintahannya terbongkar.

Bezanya kepimpinan di antara yang berjaya dan yang gagal sepertimana di atas adalah kerana yang satu mampu membaca perkara yang tersirat disuratkan dan yang satu lagi hanya terhad kepada apa yang tersurat semata-mata sahaja.

Oleh itu dalam kita ingin membina iman, ingin memperbetulkan diri sendiri. Ingin memperjuang kan Islam, dan ingin mengubah masyarakat, maka kita perlu berkemampuan membaca perasaan, sikap dan mengatur tingkah laku individu dan masyarakat itu agar dapat diubah ke jalan taqwa, yakni ke jalan menempuh syariat Allah.

Secara kasar terdapat tiga cara untuk kita menguasai ilmu bagi memudahkan yang tersirat disuratkan.

yang pertama adalah berdasarkan ilmu psikologi,
yang keduaberdasarkan ilmu firasat dan
yang ketiga berdasaskan ilmu kasyaf.


Cara yang pertama adalah melalui bidang psikologi yakni melalui ilmu jiwa. Berdasarkan penelitian dan pemerhatian individu atau kelompok masyarakat tertentu, tentang tabiamya, wataknya, kehendak-kehendaknya, satu rumusan tersirat dapat dikesan. Ilmu dalam bentuk ini

tidaklah terhad kepada orang Islam sahaja. Orang kafir pun mampu menguasainya juga. Malahan pada masa ini or,ang Barat didapati lebih mendalami ilmu ini berbanding dengan kemampuan yang ada pada kita. Pengamatan yang dibuat oleh sarjana-sajana barat, kajian yang telah dijalankan,jenis kaedah dan teknik yang digunakan telah membantu mereka untuk membaca dan memahami perasaan, sikap dan tingkah laku manusia.

Ilmu firasat, satu cabang daripada ilmu makrifat, adalah jalan atau kaedah kedua bagi membolehkan kita membaca yang tersirat untukdisuratkan. Ihnu firasat lebih merupakan
gerak hati, rasa di mana seseorang itu dicampakkan ilham ke dalam hatinya oleh Allah SWT untuk memahami perkara-perkara yang tcrsirat.Ianya bukan ilmu berasaskan pemikiran, renungan, pengamatan atau kajian. Ianya diperolehi dengan secara tiba-tiba, jatuh ke dalam hati insan itu.

Dia akan merasa senang hati, seronok, tenang atau terhibur apabila berhadapan dengan perkara-perkara yang akan membuahkan kebaikan kemudiannya.Atau merasa perasaan meluap, kebencian, tidak sedap hati dan sebagainya apabila berhadapan dengan perkara-perkara yang akan mengakibatkan terjadinya keburukan. Ilmu yang didapati dari bentuk ini berbeza dari psikologi.

Ilmu psikologi adalah hasil pembacaan, pengamatan, kajian dan hasil kerja-kerja akal, manakala ilmu fnasat adalah gerak hati yang dicampakkan oleh Allah. Sebab itulah .mereka yang memperolehi ilmu firasat tidak menghadapi masalah keletihan akal kerana ilmunya lahir dari pancaran hati yang terikat dengan tali keimanan, yang digariskan atas syariat Allah walaupun ianya dapat menghasilkan ilmu yang banyak.

Kaedah paling berkesan dan praktikal sekali yang boleh diperolehi oleh manusia dalam menilai dan memahami perkara-perkara yang tersirat dengan tepat ialah melalui ilmu kasyaf (pandang tembus), yakni sebahagian dari ilmu makrifat juga.

Di sini insan tadi Allah akan mengangkat hijabnya hingga dapat melihat alam roh dengan sebenar-benamya. Sehinggakan apabiia melihat seseorang, ia boleh melihat samada orang itu berkepala atau tidak, berkepala babi atau berkepala kambing atau berkepala ular dan sebagainya, pasti secara lahimya sifat-sifat itu akan terpapar. pada tingkah laku peribadi tersebut. Malah bukan itu sahaja, ada yang dapat melihat pokok-pokok bertasbih, ayam membaca Al Quran dan sebagainya yang mana ini semua di anggap pelik bila diukur dengan kacamata lahiriah.


Kasyaf ini terbahagi kepada empat jenis.

A. Kasyaf yang berlaku kepada para Rasul, Nabi dan Waliyullah.
Mereka ini telah terbina imannya, telah teruji kepaduan imannya, telah berjaya bermujahadah melawan nafsu dan syaitan serta tipu daya dunia hingga dapat menjadikan ianya hampir dengan Allah serta tergolong dalam kumpulan para kekasih Allah. Mereka ini tidak terpaut dan tidak terasa hebat dengan kelebihan-kelebihan yang dianugerahi Allah.Pengabdian mereka kepada Allah bukanlah kerana ganjaran syurga, atau takut dengan neraka, apatah lagi kerana dunia yang penuh tipu daya ini, tetapi adalah semata-mata kerana ianya hamba Allah. Tegasnya, mereka adalah orang-orang yang dikumiakan kasyaf kerana hati mereka telah bersih dan bulat sepenuhnya mencintai Allah.


B. Dalam jenis kedua pula, Allah berikan kasyaf kepada seseorang itu sebagai modal untuk meyakinkannya akan kebesaran Allah dan tentang keesaanNya. Dengan pemberian ini menjadi penyebab untuk ia taat kepada Allah selaras dengan syariat Allah. Lnilah yang terjadi kepada orang-orang tertentu sebagai “rezeki” dari Allah kepada mereka.

Contohnya,
Seperti yang telah terjadi kepada wali-wali besar Ibrahim Adham, Bisyru Al Hafi, Malik bin Dinar dan lain-lain. Mereka asalnya adalah orang awam, tetapi setelah dikurniakan kasyaf sebagai cara didikan terus dari Allah, maka mereka terdorong untuk membuat perubahan besar dalam hidup mereka, iaitu semata-mata berbakti kepada Allah.

Ibrahim Adham
yang asalnya seorang raja, gemar berburu pada hari Jumaat. Beliau tidak menghiraukan “pantang-1arang” umat Islam yang sangat memuliakan hari Jumaat sebagai hari yang dikhususkan untuk beribadat. Suatu ketika sedang ia berburu tiba-tiba ia terdengar satu suara:

“Wahai Ibrahim Adham! Adakah kerana ini Allah menjadikan kamu?”

Ibrahim terpinga-pinga.Dia tidak dapat melihat siapa dan dari mana suara itu datang. Ia
pun meneruskan pemburuannya.Tetapi sekali lagi suara itu bergema. Akhimya, hati beliau tersentuh dan insaf atas kelalaiannya selama ini. Ia pun meninggalkan kemewahan, dan cara hidupnya sebagai raja. Ia berkelana dan hidup sebagai seorang sufi. Mulai saat itulah darjatnya meningkat hinggalah mencapai taraf wali.


C. Kasyaf yang dikurniakan Allah kepada seseorang kerana berkah guru atau ibubapanya ataupun kerana sesuatu amal yang diistiqamahkannya dengan penuh ikhlas. Individu yang telah dikumiakan kasyaf jenis ini sebenamya belum bersih lagi jiwanya. Ia hanya menerima berkat dari seseorang lain yang ada hubungan rapat dengannya. Kasyaf jenis ini juga merupakan modal awal yang sangat tinggi nilainya kepadanya untuk hampir kepada Allah. Jika ia anggota kepada sebuah jemaah Islamiah, maka ia merupakan saluran kepada berita-berita ghaib yang sangat besar manfaatnya kepada seluruh anggota jemaah.

Hal ini dapat dicontohkan dengan kasyaf yang dikumiakan kepada Rabiatul Adawiyah. Beliau sebenamya. telah dikumiakan mukasyafah waktu sebelum bertaraf wali. Dengan mukasyafah itu lah ia dapat merasai kebesaran Allah dan menjadi pendorong kepada dirinya berubah menjadi wanita solehah dan akhimya menjadi seorang wali.

Mengapakah Allah memilihnya ?
Ini disebabkan barakah dari ibunya yang sering mendoakan kesejahteraan anaknya (Rabiatul Adawiyah). Jadi kasyaf yang diberikan padanya bukanlah hasil mujahadah tetapi sengaja Allah campakkan barakah doa seorang ibu kepada anaknya!

D. Dalam jenis keempat pula Allah memberi ilmu kasyaf kepada seseorang lebih merupakan satu ujian ke atasnya. Adakah ia akan mudah terasa hebat dengan kekasyafannya atau terasa seronok dengan kebolehannya. Dengan kekasyafan ini akan tergambarlah watak-watak terpendam pada orang itu seperti keikhlasannya dalam ibadahnya, tentang rasa kehambaannya pada Allah serta akhlak baik dart buruknya. Ini merupakan perangkap ke atas dirinya dalam menguji sifat kehambaan yang ada pada dirinya.

Bagi para wali mereka tidak mudah tertipu dan tidak mudah terperangkap dengan ilmu kasyaf yang dianugerahkan oleh Allah kepada mereka. Contohnya, kita boleh lihat pemah suatu ketika, di waktu Syeikh Abdul Kadir AlJailani sedang berzikir dart bermunajat dengan Allah. Ketika itu datanglah satu cahaya dan bersuara,

“Wahai Syeikh Abdul Kadir Al Jailani, engkaulah kekasihku.Mulai sekarang telah halal apa yang diharamkan ke atasmu.”

Syeikh Abdul Kadir Al Jailani terus melontarkan kasutnya ke arah cahaya itu dan berkata, “Pergilah, wahai syaitan yang terkutuk!”

Mendengar itu, suara tadi (syaitan) pun berkata,
“Engkau hebat! Telah ramai wali yang telah aku sesatkan dengan cara ini.Ini sudah tentu berkat ketinggian ilmumu.”

Mendengar itu, Syeikh Abdul Kadir Al Jailani pun tents berkata lagi,
“Jangan kau cuba menipu aku sekali lagi. Aku selamat dari tipu dayamu bukan kerana ilmuku tetapi kerana rahmat Allah!”

Inilah bentuk ujian Allah atas kasyaf yang dikumiakan kepada Syeikh Abdul Kadir Al Jailani, samada ia tertipu atau tidak. Alhamdulillah wali besar itu mendapat pimpinan Allah dan sentiasa dapat mengekalkan sifat kehambaannya walaupun kedudukannya di sisi Allah sangat tinggi.
Begitu juga dengan Rabiatul Adawiyah, walaupun dianugerahkan dengan kehebatan-kehebatan pada dirinya, dia tidak pula terasa kagum hingga hilang sifat kehambaannya kepada Allah.Di antara karomah-karomahnya ialah dia boleh melempar tikar sejadah ke udara dan bersembahyang di atasnya. Tetapi perkara ini adalah terlalu kecil baginya. Alam kenyataan telah membuktikan ini adalah perkara biasa pada burung yang sentiasa boleh berterbangan di udara.

Sebaliknya tidak dapat kita nafikan melalui sejarah, dapat kita lihat ramai para wali yang sudah terpesona, tertipu, sudah terasa ‘superman’ dengan kebolehan hingga tipu daya ini membawa mereka ke kancah kekufuran. Mereka telah gagal dalam ujian yang berbentuk kerohanian ini. Kasyaf yang dikurniakan Allah kepada mereka ini menyebabkan mereka lupa, takabur dan sombong.

Terdapat satu kisah tentang seorang wali yang bernama Syeikh Barsisa yang sudah begitu lama beribadah dengan Allah tetapi di saat akhimya terpedaya dengan tipu daya syaitan sehingga melanggar syariat Allah. Beliau mempunyai banyak kelebihan-kelebihan sehinggakan anak muridnya telah boleh terbang bagaikan burung di udara tetapi akhimya mati kufur. Rupa-rupanya tersingkap rahsia bahawa Barsisa menerima nasib yang sedemikain kerana hatinya kurang dengan rasa syukur.

Sebab itulah kumiaan kasyaf bukanlah jaminan untuk selamat dunia dan akhirat tetapi sebagai pendorong sahaja untuk lebih membaiki diri.

Dalam hal ini kenalah kita berjaga terutama mereka yang diberi kasyaf hanya selaku modal untuk mencetuskan perubahan pada diri mereka. Sebelum ini mungkin mereka sudah terlampau jauh dengan Allah malahan sudah menentang Allah. Sebab itulah orang di dalam kategori ini, apabila didakwah dan diziarah agak payah bagi mereka hendak membawa perubahan. Sekiranya kita tergolong di dalam kategori ini, untuk mengelakkan dari ditipu, kenalah kita mendekati dan menyerahkan diri kepada kepimpinan seorang guru yang mursyid. Biarlah penglihatan kasyaf kita itu dan apa yang kita rasai itu dinilai olehnya. Biarlah setiap perasaan, sikap hingga tingkah laku kita sekalipun juga dibentuk olehnya. Apatah lagi sekiranya kita jahil dengan Islam dan hukum-hakam Allah.

Memang ujian yang menimpa akan menjadi lebih berat sekiranya kita jahil kerana kita akan mudah ditipu oleh syaitan dan jin kerana kejahilan kita, dan mudah terpaut dengan tipu daya dunia yang lara ini. Didapati juga syaitan yang menjadi pendorong kepada kita ke arah menjadikan kita seorang abid dan dapat juga memesongkan perjalanan ibadah kita dari merasa kehebatan Allah dengan menyemarakkan nafsu buruk kita. Apatah lagi syaitan yang boleh menyerupai peribadi lain samada tuan guru kita, ibu bapa kita dan dia boleh menyerupai dalam segala bentuk untuk menipu daya anak cucu Adam agar mensyirikkan Allah, kecuali rupa paras RasululIah SAW.

Bagi yang sedang diuji Allah perihal kasyafnya, maka ujian syariat batin adalah ketara sekali. Terpautkah ia dengan kehebatan kasyafnya hingga ia lupa menjaga riaknya, ujubnya, sumaahnya, kesombongannya, egonya, dan berbagai sifat-sifat mazmumah yang lain yang akan menjadi hijab pada dirinya hingga hancurlah jalinan pautan hatinya dengan Allah SWT. Dalam hal ini tidak mengambil kira seseorang itu berilmu agamakah apatah lagi jahil. Orang yang sedar dalam bentuk ini perlu dipimpin agar perkara-perkara ini tidak terjadi dan agar segala tipu daya nafsu dan syaitan dapat dibendung.

Seperti halnya tejadi di antara Nabi Khidir denganNabi Musa a.s. Walaupun Nabi Khidir diberi ilmu kasyaf, diangkat hijab keilmuannya, hingga bukan sahaja dia dapat membaca perkara-perkara lahiriah bahkan juga dapat mengetahui perkara-perkara batiniah hinggalah kepada kesan, sebab, akibat, sikap dan tindak-tanduk yang sedemikian pada diri manusia itu di masa hadapannya.

Hal inilah yang menyebabkan Nabi Musa tidak “mampu” menandingi Nabi Khidir. Tetapi ini tidaklah bermakna yang Nabi Khidir lebih tinggi makamnya, darjatnya, kedudukannya daripada Nabi Musa.Nabi Musa adalah seorang Rasul yang bukan sahaja diwajibkan Allah mendidik dirinya malah juga masyarakat keseluruhannya. Dia memikul satu beban tanggungjawab yang amat berat daripada Nabi Khidir. Nabi Khidir hanya seorang Nabi yang tidak dituntut Allah untuk memimpin dan mendidik masyarakat. Wahyu yang diterimanya adalah khusus untuk dirinya sahaja.

Nabi Musa (berbanding dengan Nabi Khidir) lebih memerlukan kesabaran, ketahanan jiwa, dan sifat pengorbanan yang tinggi. Kepimpinan Nabi Musa sebagai Rasul adalah lebih tinggi darjatnya di sisi Allah daripada ilmu kasyaf Nabi Khidir. Sebab itulahNabi Musa digolongkan dalam Rasul-Rasul bertaraf Ulul Azmi (Rasul-Rasul yang paling teruk diuji dan paling tahan bersabar). Ertinya iman para Rasul Ulul Azmi adalah lebih tinggi daripada Rasul-Rasul dan Nabi-Nabi yang lain.

Walaupun di sudut kedudukan kerohanian Nabi Khidir “mengatasi” Nabi Musa tetapi iman Nabi Musa tetap lebih tinggi daripada Nabi Khidir. Ini membuktikan pandangan- pandangan kerohanian (seperti kasyaf dan lain-lain) yang dikumiakan kepada seseorang bukanlah bermakna imannya dan darjatnya juga turut tinggi di sisi Allah. Atau dengan kata-kata yang lain kekasyafan seseorang itu tidak boleh menggambarkan kehebatan darjatnya hingga dia patut terasa bangga dengan karomahnya.

Pengajaran yang sama dapat kita ambil berdasarkan cerita-cerita di zaman sahabat Nabi, Sayidina Umar Al Khattab r.a yang diberi ilmu firasat dan kasyaf juga oleh Allah kepadanya, seperti ia boleh memarahi jin yang berbentuk makhluk halus atau mengarah tentera-tentera Islam yang sedang dikepong oleh tentera-tentera musuh diPalestin dari mimbar khutbah Jumaatya di Madinah.

Namun ia lebih mengharapkan peranan kasyaf ini dimainkan oleh sahabamya Sayidina Abu Huzaifah r.a yang mana Allah mempermudahkan agar dia dapat melihat dengan mata hatinya persoalan ghaib dan ini banyak membantu pentadbiran Sayidina Umar Al Khattab ra dalam masa pemerintahannya. Hingga sikap dan perbuatan Abu Huzaifah kerana kekasyafannya menjadi garis panduan untuk Sayidina Umar membuat setiap tindakannya.

Contohnya dalam menyembahyangi jenazah, jikalau Sayidina Umar mendapati yang Sayidina Abu Huzaifah tidak menyembahyanginya, maka tindakan yang sama akan diikuti oleh beliau. Keengganan Abu Huzaifah menyembahyangi jenazah itu menggambarkan yang sahabat tersebut mati dalam kemunafikan. Hubungan di antara Abu Huzaifah dengan Sayidina Umar ialah hubungan dalam bentuk yang berbeza yakni seorang pengikut dan seorang lagi pemimpin. Kemampuan ini tidak pula memberi rasa hati yang angkuh pada Abu Huzaifah untuk tidak mentaati Sayidina Umar.

Di sinilah kedudukan kasyaf dalam Islam dan perangkap- perangkapnya hingga ianya dapat membantu seseorang itu dalam tugas-tugas hariannya. Sepatutnya, hakikat ini menjadi pengajaran yang sangat bemilai kepada gerakan-gerakan Islam terutamanya yang bergerak atas dasar perjuangan kerohanian. Tidak dapat tidak mesti ada hubungan yang kuat antara pemimpin dan pengikut dalam soal menilai, memahami dan bertindak dalam kerohanian ini. Pemimpin tetap pemimpin, walau di sudut mana sekalipun. Jangkauan penilaian dan pemerhatian seorang pemimpin lebih luas sehingga membolehkan ia membuat penyesuaian antara pandangan kerohanian, kestabilan jiwa dan fizikal pengikut-pengikutnya dan juga keadaan masyarakat sekeliling, iaitu gelangang perjuangan.

Disudut apa pun, kekasyafan Nabi Khidir yg kecil, dibandingkan dengan kepimpinan Nabi Musa sebagai seorang Rasul itu mestilah menjadi pegangan. Jangan sampai ada pandangan-pandangan kerohanian menjejaskan perjalanan sesebuah jemaah dan menjejaskan ketaatan pengikut kepada pemimpin-pemimpinnya. Jika ini berlaku ertinya sudah ada individu-individu yang tertipu dengan pandangan kerohaniannya dan tidak bijak menimbang antara apa yang dinilainya dengan apa yang sedang dinilai oleh pucuk pimpinan.Tentulah penilaian pucuk pimpinan lebih tepat dan universal daripada penilaian pengikut yang terbatas.

Tiga cara di atas adalah diantara kaedah-kaedah yang ada, yang mampu diperolehi oleh setiap manusia dalam ia hendak memperbaiki dirinya, pergaulannya, mengatur masyarakatnya, mendidik dan memimpin orang-orang yang diamanahkan kepadanya.Di sinilah kehebatan ilmu dalam Islam di mana atas hasil keimanan dan ketaqwaan, manusia dapat memahami perkara yang tersurat dan yang tersirat dapat disuratkan. Perkara ini berlaku bukan dengan pancaran akal semata- mata, walaupun kita tidak menafikan peranannya, tetapi adalah dengan pandangan Allah, dengan petunjuk Allah yang menembusi batas mata lahiriah, batas akal. Keilmuan yang didasari akal kesannya banyak meletihkan jasad manusia dan hasilnya belum terbukti tetap dengan kenyataan. Ini terjadi kerana kita memutuskan tali jalinan tali pergantungan dengan Allah. Kaedah keilmuan di dalam Islam yang didasari tali keimanan, elah dapat membuka luas ruang ilmu, daripada tahap lahiriah hingga ke alam roh dan dengan tepat pula. Ini terjadi, dibolehkan kerana ilmu itu lahir di atas dasar iman dan diikat dengan batas syariat, sehingga Allah memberi kejayaan, bantuan, kemuliaan, kemenangan dan sebagainya termasuklah syurgaNya. Inilah natijah keimanan dan pengabdian diri kepada Allah SWT.

Ambillah contoh dengan mengkaji kipas yang sedang berpusing tanpa diikat dengan besi kebumbung rumah. Akan bertaburan dan tidak ketentuan arah jadinya. Begitulah dengan akal, jika tidak diikat dengan iman dan dibatasi dengan syariat Allah akan mencetuskan manusia-manusia yg derhaka dgn Allah, yang dibaluti hatinya dengan kekosongan, kebingungan dan berbagai penyakit mazmumah hingga dirinya rosak dan masyarakatnya hancur kerana telatah hati kotomya itu.


Alangkah Susahnya Menjaga Perjalanan Hati

Sungguh susah menjaga perjalanan hati atau roh
Susah dikesan, apatah lagi amat susah dikontrol atau dikendalikan
Kecuali ashabul qulub atau ulil albab

Adakalanya di waktu kita menceritakan penyakit hati kepada pendengar,
di waktu itulah suburnya penyakit itu
Sebagai contoh di ketika seseorang menceritakan tentang ikhlas, di waktu itulah tidak ikhlas kerana hatinya berkata di waktu itu agar orang anggap dia ikhlas
Ketika dia menceritakan jangan riyak, jangan ‘ujub, ia adalah dosa batin
di waktu itulah riyak dan ‘ujub

Seterusnya selalu kita berkata jangan cintakan dunia,
di waktu bercakap itulah dia cinta dunia,
kerana dia mengharapkan pujian di waktu itu
Memang amat sulit sekali mengesan penyakit hati
Ramai orang yang diserang penyakit batin ini Kadang-kadang para ulamak, abid-abid
Ulamak tertipu oleh kerana dilindungi oleh ilmunya
Ahli-ahli ibadah ditutup oleh banyak ibadah hingga penyakit batin tidak terasa lagi

Aduh sungguh susah sekali hendak mengesan penyakit hati atau penyakit batin ini
Tidak ada orang yang tidak diserangnya sekalipun para pejuang
Kecuali siapa yang Tuhan selamatkan, maka selamatlah dia

Tuhan kami berlindung dengan Engkau daripada penyakit-penyakit rohaniah
Fahamkanlah kami perjalanan hati atau roh itu
Lihatkanlah kepada kami baik buruknya
Ajarkan kami bagaimana menyuburkan yang baiknya
dan ajarkan kami bagaimana membuang yang buruknya
Tolonglah kami Tuhan, kerana hati itulah
yang menjadi pandangan Engkau atau penilaian Engkau
Jadikanlah kami ashabul qulub atau ulil albab

7.4.2003 – 4
Menjelang Maghrib
Allahyarham Ust. hj Ashaari Muhammad

1 ulasan:

  1. Ya Allah, aku taknak kasyaf jika kasyaf itu akan menjadikan aku manusia yang riak dan takbur, yang ku mahu hanya keampunan dan redha dari Mu, semoaga Engkau menjadikan aku di antara hamba- hamba Mu yang tetap mukhlis sehingga aku dijemput untuk bertemu dengan Mu.

    BalasPadam