Ahad, 23 Oktober 2011

kelahiran Rasulullah SAW manusia paling agung di sepanjang zaman

”Kelahiran Rasulullah SAW merupakan satu peristiwa sejarah yang paling besar dan paling agung yang pernah berlaku di dunia ini. Tiada sejarah yang lebih besar, penting dan agung selainnya, baik sebelum atau sesudahnya. Ia adalah sejarah yang telah merubah watak dan peradaban manusia. Karena itulah, sejarah Rasulullah SAW adalah satu peristiwa yang luar biasa, mengandung rahasia-rahasia dan perkara yang tersirat pada setiap yang ada hubungan dengannya walau satu titik, terlebih lagi satu huruf dan satu perkataan. Padanya terkandung rahasia Tuhan yang patut kita kaji dan ungkapkan.

Mari kita buka rahasia dan hikmah di sebalik tanggal kelahiran baginda yaitu: Sebelum Fajar, hari Senin, l2 Rabi’ul Awwal, Tahun Gajah.”

Sebelum Fajar
Kedatangan Rasulullah SAW membawa rahmat. Sebelum fajar berarti kegelapan sudah akan berakhir dan cahaya adalah umpama rahmat Allah yang akan menjelma.

Hari Senin
Hari Senin dari dari bahasa Arab Isnin yang berarti dua. Di saat kelahiran baginda, akidah manusia sudah rusak karena sudah lama tidak datang Nabi dan Rasul. Hanya dua yang mengenal Tuhan; Zat Tuhan itu sendiri dan baginda Rasulullah SAW. Itulah isyarat dari Tuhan di sebalik kelahirannya pada hari Senin. Karena itulah, keIslaman seseorang hanya sah apabila dia mengakui dan menyebut kedua-duanya.

Angka 12
Jika dirujuk pada malam, ia adalah puncak kegelapan. Artinya waktu kelahiran baginda, segala perkara negatif berada di tahap puncaknya.

Jika dirujuk pada siang, ia adalah seterang-terang cahaya matahari. Artinya kedatangan baginda membawa rahmat dari Tuhan untuk segala alam, bukan hanya untuk manusia, bahkan binatang, kayu, batu dan seluruh ciptaanNya. Berkat cahaya rahmat itu, seluruh makhluk mendapat pembelaan dan tidak dapat diperlakukan sesuka hati.

Jika dirujuk pada bulan, ia adalah puncak bulan dalam setahun. Artinya baginda adalah penutup dan puncak para Rasul. Rasul terdahulu didatangkan untuk sesuatu kelompok dan zaman sedangkan Rasulullah SAW didatangkan untuk semua etnik, berlanjutan hingga berzaman-zaman.

Jika dirujuk pada bintang, ada bintang 12 yang mana ia adalah bintang yang paling terang di antara beribu bintang yang ada. Artinya kelahiran Rasulullah SAW membawa syariat yang lengkap, petunjuk dan rahmat yang lengkap dari dunia hingga akhirat. Ajaran yang dibawanya paling sempurna berbanding ajaran Rasul-Rasul sebelumnya.

Bulan Rabiul Awwal
Rabi’ dari bahasa Arab berarti musim bunga. Kedatangan baginda menjadi contoh akhlak yang mulia dan akhlak yang agung adalah umpama bunga yang cantik dan indah di awal musim bunga.

Tahun Gajah
Ia dikaitkan dengan Abrahah dan tentara bergajahnya dari Yaman. Sewaktu dia menyerang Ka’bah, dia telah merampas harta benda termasuk kambing-kambing paman baginda, Abu Thalib dan kakeknya Abdul Muthalib. Akhirnya Abdul Muthalib keluar lalu bertemu dengan Abrahah. Beliau meminta supaya dikembalikan semula kambingnya karena ia adalah miliknya.

Manakala tentang Kaabah, beliau berkata terserah kepada Abrahah karena Ka’bah itu bukan miliknya tetapi milik Allah. Jadi, di sini, terbuka rahasia bahwa keluarga Rasulullah saw masih beragama dengan agama Nabi Ibrahim. Artinya keturunan baginda terpelihara, bersih dan dijaga oleh Allah.


KECINTAAN MURNI KEPADA RASULULLAH S.A.W.

Sewaktu Perang Badar, seorang sahabat bernama Sawad datang memeluk Nabi SAW dan menangis bersungguh-sungguh. Melihat keadaan itu Nabi SAW bertanya kenapa dia berbuat demikian.

Jawabnya:
"Engkau lihat ya Rasulullah apa yang engkau nampak. Aku ingin sekali sebelum mengakhiri hayatku supaya kulitku bersentuh dengan kulitmu sebelum aku balik menemui Allah SWT."

Dalam Perang Uhud pula, menjelang akhir hayatnya, Saad ibnu Rabi' berkata kepada Zaid bin Thabit:
"Sampaikan salamku kepada Rasulullah SAW. Katakanlah kepadanya sesungguhnya aku dapat menghidu bau syurga yang dijanjikan oleh Rasulullah SAW."

Seorang wanita Ansar diberitahu mengenai kematian bapa, saudara lelaki serta suaminya dalam Perang Uhud. Apabila berita itu disampaikan kepadanya dia terus bertanya mengenai keadaan Rasulullah SAW. Sahabat memberitahu bahawa Rasulullah SAW dalam keadaan baik dengan katanya:

"Alhamdulillah, sihat seperti yang kamu kehendaki."

Kemudian wanita itu meminta untuk melihat Rasulullah SAW. Apabila melihat Rasulullah SAW, wanita itu berkata,

"Segala musibah yang menimpa aku adalah kecil sedangkan yang besar adalah engkau, ya Rasulullah."

Bagaimanakah sifat itu lahir di dalam diri sahabat Rasulullah SAW?

Sebenarnya mereka telah mengenal Rasulullah SAW dan mengetahui riwayat hidupnya sejak kecil hingga dewasa. Kemudian mereka mengikuti proses pendidikan di madrasah Rasulullah SAW. Dengan itu Allah SWT mencampakkan rasa kasih sedemikian rupa hingga memenuhi setiap sudut dan ruang di dalam hati mereka.


'INILAH JALAN SUNNAH NABIKU'


Yang Dimaksudkan Cinta Tuhan
Kita membaca tentang sepotong ayat, Allah berfirman, maksudnya begini:

Katakanlah wahai Muhammad kepada mereka, jika mereka iaitu umatmu benar-benar mencintai Allah, maka hendaklah mereka mengikuti dan mencontohi dirimu, Rasulullah.

Apa sebenarnya yang boleh difahami daripada ayat tersebut?

Jika hamba Tuhan itu benar-benar cinta Tuhan, maka Allah minta buktikan kepada Rasulullah, kekasihNya. Allah minta kita berhubung dengan Rasulullah. Iaitu dengan mengikut sunnah Rasulullah. Sunnah itu ialah perjalanan hidup Rasulullah. Perjalanan hidup Rasulullah itu pula ada lahiriah, ada maknawiyah dan ada rohaniahnya. Kalau betul kita ikut jalan tersebut, maka memang benarlah terbukti yang kita sudah mencintai Tuhan.

Boleh juga dimaksudkan seperti ini. Hendak cinta Tuhan, kita tak mampu. Kita tak kenal Tuhan; zat, sifat dan perbuatanNya. Justeru, mencintai orang Tuhan seperti Rasulullah membawa kita sampai kepada Tuhan. Mencintai Rasulullah itu adalah jalan atau jambatan untuk kita cinta Tuhan.

Rasulullah pernah menyebutnya seperti ini:
Hendaklah kamu bersama Allah, dan kalaulah kamu tidak dapat bersamaNya, maka hendaklah kamu bersama dengan orang yang sudah dapat bersama Allah.


Apa yang dimaksudkan jalan lahiriah ?

Rasulullah menegakkan jemaah. Di dalam jemaah itu, Rasulullah menegakkan sistem seperti sistem pendidikan, kebudayan dan ekonomi. Tertegaknya sistem-sistem tersebut berjaya mendisiplinkan ahli-ahli jemaah dalam membangunkan kehidupan. Ia juga menjadi wadah untuk ahli-ahli jemaah memberi manfaat dan khidmat kepada masyarakat sehingga masyarakat termasuk orang kafir berasa cukup selesa dan aman tenteram berada di bawah naungan sistem Islam.

Pernah Rasulullah ditanya oleh sahabat, apakah boleh kami mengikutmu?
Rasulullah menjawab, apakah kamu sanggup susah?

Menunjukkan kepada kita tidak mudah untuk menjadi pengikut Rasulullah. Kenalah sanggup miskin dan sanggup susah. Kenalah sanggup mengorbankan kepentingan diri untuk agama.


Apa yang dimaksudkan jalan maknawiyah ?

Daripada Rasulullah itu keluar berbagai ilmu, Itulah ilmu Al-Quran dan Al-Hadis. Ilmu ini perlu dituntut kerana Tuhan, difahami dan dihayati bersungguh-sungguh. Buah fikiran Rasulullah itu jika diikuti menjadikan kita orang yang cerdik dan berstrategi. Ia mampu melahirkan pejuang yang aktif berjuang menegakkan dua pembangunan, rohani dan material.


Apa yang dimaksudkan jalan rohaniah ?

Rasa hati Rasulullah itulah jalan rohaniahnya yang perlu diikuti. Rasa hati itu yang utamanya adalah cinta dan takut kepada Tuhan. Selain itu ialah seperti sabar, redha, sangat berlapang dada, menerima keuzuran orang, berkasih sayang, tawadhuk, tawakkal dan pemaaf.

Bila bersatu 3 jalan ini, maka otomatik kita sudah terhubung dengan Rasulullah. Inilah “turning point” bagi kita untuk terhubung dengan Allah. Tanpanya, agak sukar kita terhubung dengan Allah.

Itu sebab dalam ayat Al-Quran tadi, Allah seakan memberi “offer’ kepada hambaNya kalau benar kamu mencintai Aku, maka kamu hendaklah mencintai kekasihKu yakni Rasulullah.

Mencintai Rasulullah pula tidak boleh sekadar dengan lafaz cinta sahaja. Ia kena dibuktikan. Ia kena diterjemahkan dalam amalan dengan mengikut jalan yang sudah ditempuh baginda Rasulullah. iaitu seperti yang diterangkan, jalan lahiriah, maknawiyah dan rohaniah.

Sekian.

Allahyarham Ust. hj Ashaari Muhammad

Tiada ulasan:

Catat Ulasan