Ahad, 8 Mei 2011

ZON-ZON MANUSIA DI DUNIA


SAYA dengan izin ALLAH telah berkesempatan mengelilingi bumi Tuhan ini. Di benua Asia, hampir keseluruhannya telah jelajahi saya secara kasar

Timur Tengah, sudah berbelas-belas kali dan menjelajah secara umum hampir kesemua daerahnya.Di benua Afika dan Amerika sempat saya lawati sebahagian daripadanya. Dan di benua Eropah, hampir kesemua negaranya telah saya jelajahi.

Hasil daripada apa yang saya lihat dan amati, dapatlah saya rumuskan bahawa manusia yang tinggal di dunia ini terdapat di tiga zon bumi yang terpenting iaitu:

A. Zon Pertama
Kawasan Khatulistiwa yang lebat dan tebal dengan pokok kayu yang menghijau, beriklim tropika yakni cuacanya hujan panas berudara lembab-lembab
basah seperti di kawasan Asia Tenggara khususnya diGugusan Kepulauan Melayu.

B. Zon Kedua
Kawasan padang pasir, berdebu dan berbatu, gondol daripada pokok kayu yang besar-besar, beriklim gurun yakni cuacanya terlalu panas di musim panas dan terlalu sejuk di musim sejuk, serta berudara kering seperti di kawasan Timur Tengah, India dan Pakistan.

C. Zon Ketiga
Kawasan di antara padang pasir dan pokok-pokok kayu kecil-kecil dan jarang-jarang, yang mempunyai iklim empat musim yakni:

a. Musim sejuk (Winter)
b. Musim panas (Summer)
c. Musim bunga (spring)
d. Musim luruh (Autumn)

Ia kebanyakannya terdapat di negara-negara Eropah,(Barat), Amerika Syarikat dan Jepun.

Penduduk di ketiga-tiga kawasan zon ini setelah dilihat dan dikaji didapati watak mereka di antara satu sama lain agak berlainan. Faktor penting yang mempengaruhi mereka mengikut pandangan mata lahir mungkin barangkali disebabkan iklim dan keadaan cuaca serta kedudukan bumi tempat mereka tinggal.Tapi hakikat sebenarnya ALLAH-lah yang menjadikan watak mereka itu tidak sama.

Apa yang saya maksudkan di sini ialah:

A. Di kawasan zon pertama yakni di Asia Tenggara

contohnya di kawasan Kepulauan Melayu di sini buminya hanya bertanah, tidak berpasir, penuh dengan hutan belantara yang padat dengan pokok menghijau, berudara lembab basah dan saiz penduduknya kecil-kecil. watak mereka lemah lembut atau tidak kasar, bersifat tolak ansur dan pemarahnya tidak menonjol. Pemikiran mereka pula adalah sederhana yakni tidak terlalu tajam dan tidak pula terlalu lemah.

B. Di kawasan zon ke’dua yakni di Timur Tengah,India dan Pakistan

di sini bergurun, diliputi padang pasir yang gondol daripada pokok-pokok, bergunung-ganang, berbatu pejal, pasirnya berdebu-debu. Kalau ada pun pokok, pendek-pendek dan keras serta berduri. Kawasan ini juga berudara kering dan langitnya tanpa awan tebal.

Didapati penduduknya bersaiz besar, tegap, sasa dan kuat. Watak mereka dicorakkan oleh suasana hidup mereka dan ini menjadikan mereka berwatak kasar, berani dan lasak. Sifat pemarahnya amat menonjol, berhati keras, tahan menderita,gopoh, cepat bertindak, emosional dan suka bergaduh.

Dari kawasan ini lahir manusia yang kejam dan zalim serta suka berperang sepertimana yang tersebut di dalam Al Quran; ALLAH dedahkan kezaliman dan kekejaman mereka yang mereka itu kebanyakannya datang dari kawasan-kawasan ini seperti Firaun, Namrud dan Hamman. Hingga sekarang ini kita dapat lihat pemerintahan di kawasan ini lebih keras dibandingkan dengan zon-zon lain. Orang-orang di sini pula ALLAH kurniakan pada mereka daya pemikiran yang lebih sedikit daripada penduduk penduduk di sebelah Timur tadi.

C. Di kawasan zon ketiga, yakni di Eropah, Amerika Syarikat, Jepun dan China

di sini tanahnya di antara padang pasir dan pokok-pokok yang tidak terlalu besar dan jarang-jarang yakni di kawasan empat usim yang mengalami musim sejuk, musim panas, musim bunga dan musim luruh. Didapati penduduknya ada yang bersaiz besar dan ada yang bersaiz sederhana, dan watak mereka di antara kasar dengan lembut. Otak mereka pula lebih bijak dan tajam daripada penduduk-penduduk di kedua-dua zon tadi. Sebab itu lahir di kalangan mereka ahli fikir dan falsafah yang terlalu ramai. Di antaranya Aristotle, Socrates, Plato, Bernard Shaw, John Steward Mill, Picci dan ramai lagi.

Hingga kerana itu sampai sekarang ini mengatasi bangsa-bangsa yang tinggal di kawasan-kawasan zon yang lain.Dari segi berfikir dan ilmu pengetahuan, mereka

Bagaimana ALLAH mendidik penduduk di ketiga-tiga zon ini ?
Mari kita sama-sama mengkajinya.

ALLAH SWT Iebih mengetahui tentang watak-watak manusia di ketiga-tiga zon dunia tadi kerana DIA yang menjadikan mereka dengan watak-watak yang berbeza.Maka untuk memimpin mereka kepada kebenaran ALLAH datangkan tiga kaedah atau tiga, cara berikut:

1. Untuk Penduduk di Zon Pertama

Yakni di Sebelah Timur ALLAH tidak datangkan kepada mereka para pemimpin yang ditunjuk oleh-Nya secara jelas; iaitu para pemimpin yang bertaraf rasul atau nabi.Tetapi mereka hanya didatangkan para ulama biasa atau mubaligh-mubaligh yang tidak perlu membawa ilmu fikiran yang tajam. Sekadar membawa akhlak dan dan budi pekerti yang mulia sudah cukup untuk menawan hati mereka kepada ajaran Islam. Tanpa melalui peperangan fikiran atau peperangan senjata yang sengit, mudah mereka memeluk Islam.Kalau ada pun hanyalah perlawanan yang kecil-kecil atau melibatkan bilangan yang sedikit sahaja.

Jadi sifat lemah lembut mereka itu memudahkan mereka menerima kebenaran walaupun tidak dipimpin oleh manusia-manusia yang bertaraf rasul atau nabi atau wali atau ahli-ahli ilmu dan ahli-ahli fikir yang begitu hebat. Ini bersesuaian dengan sifat yang lemah lembut serta otak sederhana yang mereka miliki.

Ini menjadikan mereka tidak perlu kepada hujah-hujah dan ilmu yang mendalam dari ulama-ulama dan mubaligh-mubaligh yang mengajak mereka kepada Islam mereka mudah menerima Islam.

2. Untuk Penduduk di Zon Kedua

Yakni penduduk-penduduk di kawasan padang pasir yang gondol daripada pokok-pokok kayu dan bergunung-ganang dan berbukit-bukau.Di sana susah untuk dapat makanan dan minuman. Oleh itu untuk dapatkan rezeki mereka terpaksa bersusah payah dan menderita. Berpindah-randah menjadi perkara biasa untuk dapatkan kehidupan yang selamat. Ini menjadikan mereka orang yang lasak, berani, tahan jiwa, pemarah, bengis, cepat bertindak, gopoh dan mudah bergaduh.

Orang yang sebegini wataknya bukan mudah untuk ditundukkan hati dan nafsu mereka. Melainkan ALLAH pimpin mereka dengan dihantar pemimpin yang sangat teguh imannya, berakhlak tinggi serta berakal fikiran yang tajam. Seperti didatangkan kepada mereka para rasul dan nabi, yang memiliki itu semua dan dibekalkan pula mukjizat-mukjizat untuk menguatkan hujah-hujah mereka.

Selepas para rasul dan nabi, ramai wali dan ahli-ahli ilmu yang ALLAH lahirkan. Wali-wali ini ALLAH bekalkan dengan karamah-karamah di samping iman dan akhlak yang tinggi.

Kalaulah pemimpin yang ada tidak bertaraf seperti mereka tadi, mereka tidak akan mampu untuk berhadapan dan memimpin penduduk-penduduk dikawasan ini. Disebabkan sifat kasar, bengis dan kuat bertindak hingga terkenal dalam sejarah mereka sanggup untuk membunuh rasul dan nabi yang utuskan kepada mereka itu. Tapi oleh kerana ALLAH hendak memuliakan para rasul, nabi dan wali-wali ini, mereka dibekalkan mukjizat dan karamah untuk membantu perjuangan, seperti kisah Nabi Musa a.s. Nabi Isa a.s. dan Rasulullah SAW sendiri.

Mereka yang tinggal di-kawasan-kawasan ini setelah datangnya Islam, terdidik oleh ajaran Islam itu sehingga menjadi orang yang berakhlak, berilmu dan tidak kurang juga ahli fikir yang berani mempertahankan Islam, tahan uji ketika berhadapan dengan penderitaan dan ancaman demi menegakkan kebenaran.

Sahabat Rasulullah dan tokoh-tokoh besar Islam di kawasan ini ramai yang mati syahid. Kalau tidak mati syahid di medan peperangan (terkenal dalam sejarah) mereka tahan menderita dalam menghadapi ujian. Contohnya seperti Khulafa’ur Rasyidin, Khalid Ibnu Walid, Tariq bin Ziad, Imam-Imam Mahzab yang empat, Salahuddin Al Ayubi, dan tokoh-tokoh ulama yang lain seperti Muhammad Al Fateh Abu Hassan Asyaari, Imam Al Ghazali, Imam Sayuti, Umar Mokhtar, Hassan Al banna dan lain-lain lagi.

Kemudian Islam juga mendidik bangsa ini hingga menjadi manusia yang kuat berfikir serta tajam akalnya. Tokoh-tokoh yang terkenal ialah seperti Imam Hambali, Imam Shafi’i, Imam Hanafi, Imam MALIK dan Imam Al Ghazali.Yang paling besarnya, Islam dapat membentuk akhlak yang mulia sehingga umat Islam di zaman salafussoleh tidak dapat ditandingi akhlak mereka oleh mana-mana bangsa pun di dunia hingga ke hari ini.

Apa yang kita saksikan pada mereka yang tinggal hari ini adalah yang rapuh dan reput imannya serta rosak akhlaknya. Sehingga kini lahir orang yang kasar, suka bersengketa dan berperang di antara satu sama lain.

Kalau kita hendak memimpin mereka sekarang, memanglah rasul dan nabi sudah tidak ada lagi kalau ada pun orang-orang yang bertaraf wali. Sekiranya wali pun tidak ada untuk memimpin mereka, mestilah didatangkan pemimpin yang berakhlak tinggi atau orang soleh yang imannya kuat, serta sedikit sebanyak ada ilmu dan berkebolehan berfikir untuk berhadapan dengan mereka ini.Tidak boleh sebarang ulama dan mubaligh untuk memimpin mereka di akhir zaman ini; untuk orang-orang di zon ini.

3. Untuk Kawasan Zon Ketiga

seperti Eropah (Barat), Amerika, Jepun, Rusia dan China Kawasan ini yang buminya mengalami empat musim (musim sejuknya bersalji, musim panasnya panas sederhana, musim bunga semua pokoknya berbunga dan musim luruh semua daunnya luruh), ALLAH jadikan orang-orang di sini mempunyai akal yang bijak dan tajam. ALLAH juga tidak datangkan di kalangan mereka para rasul dan nabi secara jelas. Tapi dengan otak mereka yang tajam, yang ALLAH bekalkan itu, mereka boleh mencari dan menilai sendiri kebenaran Islam.

Mereka yang benar-benar rajin akan mencari kebenaran dengan menggunakan akal fikiran mereka. Maka ramai di kalangan mereka yang telah memeluk agama Islam. Walau bagaimana pun akhlak mereka ini tidak terlalu menonjol dibandingkan dengan umat Islam di zon kedua tadi. Sebab itu jarang kita dengar lahirnya di kalangan mereka ini wali-wali yang akhlaknya amat hebat lebih-lebih lagi tidak ada para nabi dan rasul.

Tapi mereka itu cepat dapat meniru ilmu pengetahuan yang didatangkan oleh Islam. Sekalipun mereka tidak menganut agama Islam. Jelas hari ini di Barat, asas-asas ilmu mereka terima hasil sumbangan daripada umat Islam di zaman dahulu. Oleh itu kalau kita hendak memimpin penduduk ini mestilah didatangkan ulama-ulama atau mubaligh-mubaligh yang selain daripada memiliki iman dan akhlak mestilah membawa pemikiran yang tajam sehingga sanggup berhadapan dan bertukar Fikiran dengan mereka.Kalau hanya membawa akhlak sahaja tidak mencukupi. Tetapi mesti membawa iman, akal dan akhlak sekaligus. Barulah boleh membimbing mereka ini.Begitulah pandangan saya setelah saya melihat dan mengamati hasil dari pengembaraan saya mengelilingi dunia ini.

Kalaulah pengamatan saya ini tersalah atau tersilap, saya rasa tidaklah terlalu jauh menyimpang Setidak-tidaknya pandangan atau pendapat saya tadi boleh diterima.

Inilah pandangan saya yang mana para pembaca boleh menilai sendiri apakah
ada kebenaran atau tidak ?


Mari Kita Mengenal Manusia Dan Bagaimana Dia Berperanan

Maha Besar dan Maha Suci Tuhan yang menjadikan di dalam diri manusia
ada empat anasir yang berfungsi dan berperanan
Jasad, roh, nafsu dan akal yang merupakan satu pakej kejadian manusia
yang luar biasa dan berperanan
Keempat-empat anasir itulah yang bertindak bekerjasama satu sama lain
menggerakkan manusia di dalam kehidupan
Sama ada manusia sedar atau tidak sedar
begitulah diri manusia itu bertindak di waktu hidupnya
Kalau semua anasir itu sihat dan sama-sama dewasa dan matang
ia akan jadi manusia luar biasa, tetapi jarang berlaku
Peranannya sangat mengkagumkan, beruntunglah kalau satu bangsa itu
ada rakyatnya begitu, bukan sahaja individunya beruntung

Mari kita mengenal manusia lahir dan batinnya
Agar kita kenal diri kita dan kenal juga orang lain
dan mengenal watak dan sikap manusia untuk pandai mendidiknya
Jasad lahir tidak perlu diperkata kerana mudah manusia mengenalnya
Kita akan perkatakan tiga anasir yang penting sahaja
kerana susah difaham oleh manusia yang ramai

Tugas roh hanya merasa:
Seperti rasa marah, rasa suka, rasa takut, rasa cemas, rasa sedih,
rasa gembira, rasa senang, rasa meradang, rasa dendam, rasa sayang,
rasa cinta, rasa simpati, rasa jijik, rasa dengki, rasa pelik,
rasa lega dan sebagainya

Nafsunya peranannya berkehendak atau merangsang:
Tugas nafsu hanya merangsang dan berkehendak
Kehendaknya sama ada baik atau jahat,
kehendaknya semulajadi sangat gelojoh,
rakus, tamak dan bakhil
Kemahuannya sangat luarbiasa, tidak ada batasnya, macam laut tidak bertepi,
kalau hendak diikutkan badan boleh merana, terseksa dan binasa

Tugas akal lain pula, ia mempunyai peranan yang tersendiri
Akal hanya memikir, mengkaji, mencari ilmu, menerima maklumat dan pengalaman,
kemudian menilai, menapis, menyimpan dan mengeluarkan,

Akal I.Qnya pula ada enam kategori atau enam peringkat
eloklah diketahui oleh ibu bapa, guru-guru dan para pemimpin

Akal genius, atau abqari kekuatan berfikir yang luar biasa dan istimewa
mungkin seratus juta seorang di dalam satu zaman
Akal ini mampu membuat teori, atau membuat penemuan-penemuan baru
dikatakan membuat matan satu-satu ilmu
Selepas itu akal cerdik, boleh dan mampu menghurai teori-teori tadi atau matan hingga mudah difaham oleh ramai
Mungkin 10 juta seorang sahaja yang mendapat I.Q ini

Sesudah itu I.Q cerdik biasa, boleh memahami sebahagian apa yang sudah dihurai
dan diperjelas jika seseorang itu diberi pelajaran yang cukup
Golongan ini agak ramai, ibu bapa dan guru-guru, para pemimpin juga
patut dapat menilai

Di bawah ini hanya I.Q biasa, tidak cerdik dan tidak pula bodoh,
itulah yang teramai di dunia ini

Di bawah ini ada lagi I.Q, iaitu yang bodoh dan yang dungu
tapi golongan ini tidak ramai bilangannya
I.Q ini tidak mampu mempelajari ilmu-ilmu yang dalam dan tinggi-tinggi
Kalau didorong pun tidak boleh pergi,
mungkin setakat darjah rendah sahaja atau sekolah dasar

Roh ada empat kategori pula,
roh yang bercahaya, roh yang bersih, roh yang kabur dan roh yang hitam-legam
Setiap peringkat roh ini ada hubungan dengan sejauh mana baiknya dan jahatnya nafsu
Nafsu pula ada 7 peringkat:

Ammarah nafsu yang sangat jahat,
lawwamah nafsu yang lemah mujahadah,
kerana itulah selalu sahaja mencerca dirinya

Mulhamah nafsu yang sudah mula terpimpin dan terdidik tapi belum kuat,
belum mendarah mendaging, masih di dalam kebimbangan ……lagi
itulah nafsu orang yang soleh

Nafsu mutmainnah, nafsu yang sudah tenang,
ia tidak dapat lagi digugat oleh kesenangan mahupun kesusahan,
sudah dapat darjat wali kecil

Nafsu Radhiah, nafsu yang sudah redha apa sahaja yang telah ditentukan
oleh Allah Taala sama ada senang mahupun susah
Nafsu Mardhiah, nafsu yang Tuhan pula redha,

Nafsu Kamilah kemuncak kebersihan nafsu,
ini hanya ada pada rasul-rasul dan para-para nabi sahaja

Jasad lahir ia hanya tentera-tentera atau pekerja-pekerja suruhan hati,
ia hanya taat semata-mata sama ada kepada kebaikan mahupun kejahatan
Jasad hanya perlu dijaga kesihatannya
Agar mampu melaksanakan arahan hati, raja di dalam diri
Jika ia sihat, ia akan cergas dan aktif
serta tahan lasak melaksanakan kehendak raja diri
iaitu kehendak hati
Oleh itu kesihatan badan kenalah juga diusahakan dan dijaga
Makanannya hendaklah diberi,
zat-zat makanan yang boleh menjaga kesihatannya hendaklah diusahakan

Keempat-empat anasir di dalam diri manusia
bekerjasama satu sama lain
jika ia hendak bertindak
Sama ada tindakannya itu baik mahupun jahat
Mula-mula hati atau roh (raja diri) merasa
Kemudian rasa itu dihantar kepada nafsu, maka nafsu pun berkehendak
atau merangsang untuk mahu bertindak
Selepas itu ia hantar pula kepada akal bagaimana hendak melaksanakan,
maka akal pula yang memikirkan
Sesudah ada keputusan dari akal, ia arahkan seluruh anggota bertindak,
untuk mendapatkannya

Jika Tuhan kehendaki berjaya, maka berjayalah,
jika Tuhan tidak mengkehendaki, maka gagallah
Itulah dia manusia dan bagaimana dia berperanan,
ketahuilah ilmu ini untuk pandai mendidik manusia
Selesailah sudah, maaf kalau salah

1.6.2003
Menjelang Zuhur & Asar
Allahyarham Ust. Ashaari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan