Ahad, 8 Mei 2011

WATAK BANGSA



Watak ialah sifat batiniah yang khusus, dibekalkan sejak azali kepada seseorang atau sesuatu kaum atau bangsa secara umumnya. Maknanya orang lain atau bangsa lain atau kaum lain tidak semestinya memiliki sifat-sifat tersebut.Watak juga tidak dapat diusaha-kan atau dipelajari dari pengalaman atau dari mana-mana guru.Ia adalah sifat semulajadi yang dianugerahkan secara khusus kepada individu atau kaum tertentu secara umum. Faktor-faktor yang menentukan watak seseorang atau sesuatu kaum itu ialah keturunan, perkahwinan (ibu bapa), makanan, iklim,

bentuk muka bumi, suasana alam sekitar dan lain-lain lagi. Watak seseorang tidak terlalu menonjol di waktu ia masih bayi atau kanak-kanak. Perkembangan watak berlaku seiring dengan pertambahan umur dan pembesaran fizikal seseorang. Watak yang ada pada seseorang atau satu bangsa itu ada yang baik dan ada yang buruk.Watak-watak yang baik akan menjadi kan seseorang atau sesuatu kaum itu lebih istimewa dari pada seseorang atau sesuatu kaum yang lain. Manakala watak yang buruk itu akan menjadikan seseorang atau sesuatu kaum itu kelihatan ada kekurangan dan kelemahan dibandingkan dengan orang lain atau kaum yang lain sekiranya watak itu diperturutkan.

Contoh watak-watak yang baik yang ada pada seseorang atau sesuatu kaum ialah:

1. Berani
2. Cerdik
3. Memimpin
4. Rajin
5. Berterus terang
6. Pemurah dan suka menolong
7. Lemah lembut
8. Petah bercakap
9. Ramah mesra

Sebaliknya watak-watak yang buruk yang dibekal-kan sejak semulajadi pada seseorang atau sesuatu kaum itu ialah:

1. Penakut
2. Lemah berfikir
3. Malas
4. Menurut atau taat
5. Suka memendam rasa
6. Bakhil atau enggan menolong
7. Kasar dan degil
8. Membisu dan lain-lain lagi

Kita boleh melihat perbezaan-perbezaan watak di antara individu atau kaum-kaum di dunia dalam.pergaulan dan kehidupan harian kita.

Ada seorang dilahirkan bersama karisma kepimpinan yang tinggi. Sebaliknya seorang yang lain langsung ‘tidak mampu memimpin, melainkan menanti dan menurut arahan sahaja. Ada orang lahir bersama kecerdikan, tapi ada manusia lain pula lemah berfikir

Seterusnya ada manusia yang lahir bersama akhlak yang halus, tapi ada manusia lain yang begitu kasar akhlaknya. Demikianlah seterusnya.

Kemudian kita juga dapat menyaksikan watak- watak khusus pada kaum yang watak demikian itu tidak menonjol. bagi sesuatu kaum lain secara umum

Misalnya:
Orang Arab umumnya berwatak berani, terus terang, kasar dan keras hati. Mereka juga begitu bersungguh melayan tetamu dan kuat makan. Masyarakat ini mudah bergaduh, tapi mudah pula memaafkan dan berbaik-baik. Orang Thailand umumnya berwatak lemah lembut, suka menolong, tidak mudah bergaduh dan bertolak ansur. Orang Barat wataknya cerdik, terus terang, boros, keras hati dan hidup nafsi-nafsi.Orang Melayu wataknya secara umum lembut, beralah, memendam rasa dan mesra.

Seperti yang saya katakan sebelum ini, watak seseorang atau sesuatu kaum itu terbentuk kerana pengaruh keturunan, perkahwinan, alam sekitar dan lain-lain.Hal ini dapat kita saksikan degan jelas pada masyarakat manusia yang tingal di kawasan-kawasan iklim dan muka bumi yang berbeza-beza di dunia.

Di sini saya akan menyebutkannya secara ringkas.
Mengapa diturunkan para nabi dan rasul di Timur Tengah ?
Mengapa pula Barat melahirkan ramai ahli falsafah?
Dan bagaimana pula dengan dunia Timur ini?

Pada saya di Timur Tengah itu iklim dan muka buminya yang keterlaluan yakni panas dan dinginnya keterlaluan, padang pasirnya yang kering-kontang, gersang dan tandus, telah membuatkan manusia-manusianya jadi keterlaluan dalam watak mereka. Mereka itu keras hati, kasar, berani, gopoh-gapah, terus terang dan tahan lasak. Pengaruh iklim dan muka bumi memaksa mereka jadi begitu. Ditambah dengan makanan yang berminyak, daging dan lemak, cili dan bawang mentah; darah mereka jadi panas. Maka mereka akan mudah dan cepat marah.

Maka demi keadilan ALLAH buat kaum ini, ALLAH datangkan pada mereka utusan-Nya; nabi, rasul, ulama-ulama besar dan para wali. Hanya mereka inilah yang mampu mendidik dan memimpin kaum ini agar jadi baik dan tunduk pada kebenaran.

Hasil dari didikan Rasulullah SAW, bangsa Arab pernah menjadi bangsa yang utama, terbaik dan berguna di dunia.Tapi di zaman ini sudah tiada lagi nabi, rasul dan orang-orang yang disebutkan tadi; maka bangsa ini kembali pada watak asalnya.

Di Barat pula, muka buminya yang penuh dengan padang rumput yang subur, tanah datar yang ditumbuhi kayu-kayan yang indah tapi tidak besar dan tebal, dengan iklimnya yang sering sejuk hatta musim panasnya pun masih sejuk (satu suasana pertengahan antara padang pasir dan hutan tebal), mempengaruhi manusia-manusianya menjadi orang-orang yang ahli ikir.

Umumnya mereka ini cerdik dan kreatif. Mereka tidak terlalu agresif tapi tidak terlalu lembut.Sebab itu untuk mendidik mereka ALLAH lahirkan filasuf-filasuf yang ramai. Hasilnya jadilah orang Barat bangsa yang telah mempesonakan dunia dengan kemajuan sains dan teknologinya.Tapi dengan akal saja mereka tidak dapat melihat kebenaran dari Tuhan.

Apa halnya dengan orang Timur ?

Pengaruh iklim,muka bumi dan makanan telah membentuk ‘watak mereka sebagai bangsa yang terlembut didunia.Orang Timur dikatakan bangsa yang paling baik (akhlaknya) di dunia.Iklim dan muka bumi tempat tinggal mereka tidak terlalu mencabar mereka. Lalu mereka tidak perlu merancang sesuatu untuk menghadapinya. Mereka tidak tercabar oleh alam sekitar. Maka jadilah bangsa itu orang yang kurang bergaduh dan berperang. Mereka lembut-lembut dan baik-baik Suka hidup bergotong-royong Tapi kerana itu jugalah mereka jadi bangsa yang tidak cerdik, tidak kreatif dan tidak pernah menjadi empayar didunia.

Tapi ada satu janji ALLAH melalui lidah Rasulullah SAW, untuk orang Islam di Timur iaitu kebangkitan Islam kali kedua di akhir zaman akan berlaku di tangan mereka.Untuk itu pemimpin yang mereka perlukan bukan bertaraf nabi atau rasul atau filasuf. Mereka cukup dengan seorang yang soleh kalau pun tidak bertaraf wali.

Demikianlah watak kaum itu ditentukan juga oleh muka bumi dan iklim di samping lain-lain faktor. Tujuan ALLAH membezakan watak manusia dan bangsa-bangsa itu ialah supaya manusia-manusia itu saling tiru-meniru dan saling belajar-mempelajari, lengkap-melengkapi serta sempurna-menyempurnakan antara satu sama lain.

Firman Allah terjemahannya
Dan Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan berpuak-puak
supaya kamu mengenal satu sama lain.
(Al Hujurat: 13)

Dan lebih besar dari itu ialah supaya manusia mengusahakan lahirnya seseorang atau satu bangsa yang padanya ada berbagai-bagai watak yang baik sebagai gabungan dari watak-watak yang ada pada berbagai bangsa.Usaha ini boleh dibuat dengan merancang dan menjayakan kahwin campur.

Perkahwinan antara bangsa-bangsa dari berbagai-bagai negara di dunia yang beragama Islam, kalau dapat dilaksanakan akan memberi beberapa faedah yang besar
.

Antaranya:
1. Melahirkan generasi baru yang berwatak istimewa yakni gabungan berbagai-bagai watak yang baik. Sebab berkahwin antara dua bangsa yang berbeza, misalnya Melayu dengan Turki, bererti mencantumkan dua jenis darah yang berbeza kandungannya; yang menghasilkan sejenis darah baru yang mempunyai sifat-sifat yang lebih banyak dari sebelumnya.

Dari sana akan lahir anak-anak yang wataknya ialah campuran watak Melayu dan Turki. Di antaranya ramah mesra, cantik cerdik, berani, lemah lembut, dan lain-lain lagi.

Hal ini telah terbukti di dalam sejarah Islam di waktu 3/4 dunia berada di bawah pentadbian Islam.Waktu itu terjadi kahwin campur yang meluas antara umat Islam di berbagai negara. Hasilnya lahir satu generasi Islam yang istimewa. Yang pada mereka itu ada berbagai-bagai watak campuran ibu bapa mereka. Mereka jadi bangsa yang cerdik, berakhlak, berani, pemurah, lemah lembut, memimpin dan lain-lain lagi. Dengan watak watak baik yang semulajadi itu, dididik pula oleh Islam yang sememangnya menggalakkan dan menyuburkan watak-watak baik tersebut, jadilah mereka bangsa yang
dapat menguasai dunia dengan jayanya.


2. Kahwin campur juga dapat menghilangkan sifat asobiah kaumiah (kebangsaan yang sempit) yang ada pada tiap-tiap bangsa.Bila Pakistan berkahwin dengan Arab, anak yang lahir itu bukan lagi Arab dan bukan juga Pakistan. Anak itu tidak lagi ‘menganut’ satu bangsa yang khusus. Maka rasa cinta pada sesuatu bangsa tidak ada dalam hatinya. Ertinya fanatik kebangsaan atau asobiah itu sudah tiada. Yang tinggal padanya itu ialah milik bersama ibu ayahnya iaitu Islam. Islam jadi tempat pergantungan dan identiti dirinya.

Dan dia tidak lagi berkata
“Saya bangsa begian-begian” tapi berkata: “Ana muslim” dan inilah yang kita mahukan bangga dengan Islam bukan dengan bangsa.

3. Apabila tidak ada lagi rasa kebangsaan antara umat Islam, maka sentimen perkauman dan hina-menghina antara umat Islam lenyap dengan sendirinya. Ini mengurangkan ikhtilaf.

Dengan hikmah-hikmah yang demikian itu, maka Islam memang menganjurkan kahwin campur. Rasulullah melarang kahwin antara orang yang terlalu dekat hubungan keluarganya. Misalnya sepupu dengan sepupunya. Hukumnya makruh. Sebab hasil perkahwinan tersebut melahirkan anak-anak yang kurang bermutu sama ada dari segi kecerdikan atau akhlaknya.

Kita boleh buktikan hal ini dengan melihat pada keturunan kebanyakan raja di dunia yang mereka berkahwin sesama puak dan keluarga.Kurang sangat anak-anak raja jadi profesor dan yang mampu mentadbir dengan berjaya. Kebanyakan hanya mampu jadi pemimpin boneka. Saksikan juga hal ini pada rakyat biasa, tentang kualiti anak yang lahir dari perkahwinan di kalangan keluarga.

Di Eropah misalnya sekarang ini ada satu kelompok masyarakatnya yang lahir dari perkahwinan anak dengan bapa, adik dengan abang, ibu dengan anak. Anak-anak haram itu bodoh-bodoh dan jahat, tidak berguna kepada masyarakat.

Hal begini kita lihat tidak pula berlaku dikalangan keturunan Rasulullah yakni Sayid-Sayid dan Syarifah. Mereka walaupun berkahwin sesama keluarga dan puak, namun anak-anak mereka masih berkualiti. Mungkin kerana ALLAH istimewakan keturunan Rasulullah SAW.

Seperkara yang perlu diambil perhatian dalam membincangkan watak ini ialah faktor pendidikan.

Apalagi Pendidikan yang Islamik sangat penting untuk menyuburkan watak atau membendung nya. Tanpa pendidikan, watak yang baik pun akan meliarlah watak yang tidak baik.

Contoh, watak berani.
Ini watak yang baik. Tapi kalau tidak dididik, individu atau bangsa yang berani itu, mungkin keberaniannya dihalakan untuk melakukan maksiat atau mungkin berani membunuh orang, berani mencuri, menipu dan lain-lain lagi. Apa baiknya lagi keberanian bentuk ini?

Berani yang membawa kebaikan itu ialah berani dalam memperjuangkan kebenaran dan hukum ALLAH. Berani menentang musuh-musuh ALLAH dan berani dalam menentang mazmumah (nafsu dan syaitan). Untuk itu hendaklah orang-orang yang berani itu diajar, diasuh, dididik dan dipimpin oleh satu sistem pelajaran dan pendidikan yang benar-benar merujuk kepada Al Quran dan Sunnah Rasulullah SAW, oleh guru-guru yang soleh dan solehah.

Tanpa memenuhi syarat-syarat pendidikan tersebut, belum terjamin akan lahirnya orang-orang berani yang baik. Lihatlah realiti masyarakat kini; hasil dari sistem pelajaran dan pendidikan sama ada formal atau infomal, di rumah atau di sekolah telah melahirkan lebih ramai lagi yang berani rasuah, menipu, berzina, menindas, menyalah gunakan kuasa, berfoya-foya, membazir, berjudi, derhaka kepada guru dan ibu bapa dan lain-lain lagi, daripada berani menegakkan kebenaran dari ALLAH. Ini adalah akibat dari salah didikan terhadap watak yang ada.

Contoh lain ialah watak lemah lembut.Watak ini memanglah watak yang baik.Tapi kebaikannya itu ditentukan pula oleh bentuk pendidikan yang diperolehinya. Kalau tersalah didik, watak ini membuatkan seorang itu berlemah lembut dan bertolak ansur dalam segala hal termasuklah dengan soal-soal yang bercanggah dengan syariat yakni dengan maksiat dan kemungkaran.

Sebaliknya kalau mendapat didikan yang tepat, yakni pendidikan Rasulullah, watak Ini akan subur menjadikan seseorang itu tenang menghadapi masalah dan suasana gawat, lapang dada yakni bersedia menerima dengan senyum akan setiap ragam dan kerenah manusia.Maka tidaklah timbul pergaduhan, ketegangan dan lain-lain dalam rumahtangga atau masyarakat

Demikianlah dengan watak-watak lain yang ada pada manusia itu, hendaklah dididik dengan syariat ALLAH. Barulah nanti melahirkan manusia atau bangsa yang benar-benar berguna.

Sebagai kesimpulannya saya ingin tegaskan bahawa kedua-dua saranan saya itu, iaitu kahwin campur dan pendidikan Islamik adalah dua perkara yang besar yang di perlukan kerjasama dan kesedaran menyeluruh antara semua pihak dan semua kaum terutamanya badan-badan Islam.

Kita mulakanlah dari sekarang. Dan Kalau kita mati, InsyaAllah ada yang menyambungnya.


Peringkat Kematangan Manusia


Di dalam ajaran Islam manusia itu boleh jadi dewasa (baligh)
paling cepat 9 tahun, paling lambat 15 tahun
Ertinya manusia boleh jadi dewasa sekitar 9 – 15 tahun
Maksud dewasa di sini bukan sahaja fizikalnya atau tubuh kasarnya
bahkan keempat anasir di dalam badan
Ikut dewasa sama akalnya, nafsunya dan rohnya

Buktinya fizikal manusia setelah dewasa sekalipun berumur 9 – 15 tahun
jika dia berkahwin sudah ada nafsu dan boleh dapat anak
Akal ikut dewasa kalau mendapat pendidikan yang tepat
9 – 15 tahun sudah boleh menjadi alim dan orang yang bertanggungjawab
Bahkan boleh menjadi profesor atau doktor falsafah,
boleh hafaz Al Quran, dan hafaz ribuan Hadis
Begitu juga nafsunya akan ikut dewasa jika dididik dengan betul dan tepat
Berumur 9 – 15 tahun seseorang boleh memiliki
setidak-tidaknya mendapat nafsu mulhamah

Seterusnya roh manusia boleh dewasa mengikut tubuh kasarnya dewasa
Berumur 9 – 15 tahun kalau cukup asuhannya, rohnya boleh menjadi bercahaya dan boleh mendapat hidayah dan dapat firasat dari Tuhan dan boleh menjadi orang bertaqwa

Selama ini yang sangat dijaga jasad lahirnya sahaja,
tiga anasir lagi tidak diendahkan
Ia diberi makan yang cukup, dijaga kesihatannya,
dijaga kesuburan pertumbuhan badannya
Maka badan lahirnya pun segera subur dan dewasa,
10 atau 12 tahun dia sudah baligh atau matang
Malangnya tiga anasir lagi dibiarkan tidak dididik,
bahkan tidak dipedulikan iaitu akal, nafsu dan rohnya

Oleh yang demikian seseorang itu sudah tidak seimbang lagi di dalam dirinya
Di waktu badan kasar dewasa, badan halus atau rohaninya tidak dewasa,
bahkan masih bersifat keanak-anakan
Akal, nafsu dan rohnya masih keanak-anakan,
badan kasarnya sudah boleh melahirkan anak
dan boleh menjadi ibu dan bapa
Jasad lahirnya sudah boleh membuat tugas besar,
jasad batinnya belum mampu bertugas besar dan penting
Akibat daripada sistem pendidikan yang tidak tepat dan tidak seimbang

Di samping para pendidik, ibu bapa, guru-guru, penjaganya tidak faham
mengimbangkan empat anasir di dalam diri manusia
Maka terjadilah empat anasir di dalam diri manusia
tidak serentak dewasa bersama tubuh kasarnya
Yang punya diri pun rugi, negara dan bangsa pun ikut rugi
kerana manusia itu adalah aset negara dan bangsa

31.5.2003 – 2
Menjelang Maghrib
Allahyarham Ust. Ashaari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan