Ahad, 19 Disember 2010

MARI MENGENAL MANUSIA



Basmalah.

Alhamdulillah kita dpt buat kuliah lagi utk menambah ilmu kita sebab ilmu sgt penting dlm memimpin kita beribadah, berjuang dan berjemaah. Kita akan bercakap tentang bagaimana mengenal manusia. Tajuknya, “Mari Mengenal Manusia”, bila kita kata mari mengenal manusia, kita ini manusia, ertinya mari mengenal diri.

Sabda Rasulullah saw,
"Brgsiapa kenal dirinya, akan kenal Tuhannya. “

Jadi kita hdk kenal diri kita. Kalau tdk kenal diri, tdk kenal Tuhan. Makin byk kenal diri, makin banyak kita kenal Tuhan. Makin mendalam kita kenal diri, makin mendalam kita kenal Tuhan.

Perkataan manusia itu dlm bahasa melayu. Dlm bahasa.Inggeris disebut human being. Dalm bahasa. Arab, disebut ‘insan.’ Insan itu kalau diterjemah ke bahasa.Malaysia, ertinya pelupa.

Mari kita kenal bahawa kita adalah makhluk pelupa. Jadi bila disebut manusia atau insan itu bukanlah satu benda yg gah. “kalau kita kata, mari kita kenal intan. Itu besarlah”. Tapi kalau sebut, “Mari kita kenal org pelupa".. apalah indahnya. Intan tidak ada rasa bangga ttp manusia yg pelupa ini suka bangga.

Apalah indahnya bila Tuhan kata kita ini makhluk pelupa?

Makhluk pelupa ini ada 4 unsur penting padanya. Kalau tiada unsur ini, dia bukan manusia. Dia boleh jd malaikat. 4 unsur ini menjd satu pakej utk menggerakkan manusia. Yang satu sama lainnya perlu memerlukan. Sebab itu keempat2 unsur ini hendaklah dihidupkan dan dicergaskan utk membolehkan manusia ini bergerak, bekerjasama, bantu-membantu dan berjuang.

Unsur2 itu adalah:
1. Fizikal atau b.Arabnya jawarih
2. Akal
3. Nafsu
4. Roh

Apa peranan fizikal ?
Tenaga lahir adalah rakyat dlm iri. Ia alat yg dialatkan oleh roh, akal dan nafsu.Yg lahir ini ia taat shj. Kalau 3 unsur tadi tidak aktif, maka fizikal pun tdk aktif. Itu yg jd kaki tidur. Sebab akal, roh dan nafsu tidak aktif, maka ia tidur. Anggota lahir tdk pandai berfikir dan merancang, ia hanya tunggu arahan. Dia rakyat dlm kerajaan diri.

Apa pula peranan akal?
Kita ada akal ttp kita tdk tahu apa peranannya. Pelik juga. Sebab ia bersifat maknawiyah. Anggota lahir itu kita nampak ia bekerja. Tapi kalau kita tanya “ Apa kerja akal awak?” “Entahlah.'

Sebab itu perlu kenal akal sebab ia sebahagian dr manusia. Akal itu peranannya atau kerjanya menerima maklumat, menerima pengalaman, menerima ilmu, kemudian masuk ke otaknya, ia diproses dan disimpan. Bila perlu, ia dikeluarkan balik. Proses itu yg dikatakan berfikir. Cthnya dia tgk cawan, maklumat itu masuk. Dia tdk biarkan. Dia berfikir. Itu kalau otaknya aktif. Kalau tdk. Kita tdk ajak otak bekerja. Macam fizikal yg tdk diajak bekerja. Begitulah kebykkan umat Islam kini. Maklumat sudah jumpa ttp akal tidak diajak bekerja, jadi pasif.

Pernah tak kita lihat kilang bekerja ?
Ada kilang yg tdk ada enjin. Prosesnya pakai tangan. Ada kilang guna enjin yg terhegeh2. Ada kilang yg guna enjin yg canggih. Kalau yg pakai tangan, satu jam baru boleh siap kuihnya. Kalau yg canggih, seminit siap. Cepat betul prosesnya. Begitulah juga otak. Ada yg laju dan ada yg perlahan. Bila akal laju, dgr maklumat shj, dia boleh proses dan terus keluar. Yg perlahan dia lambat proses maklumat sbb tidak latih. Sangat rugi!

Jadi kalau begitu, akal ini banyak peringkatnya. Itu akal manusia biasa. Para Rasul lain. Merek khususiah. Akal yg begitu bagi kita, bukan rasul dan bukan nabi.

Peringkat-peringkat akal manusia

1. Genius atau bahasa Arabnya Abqari.
Genius pula di pelbagai bidang. Cthnya di bidang kedoktoran, ada seorang genius. Di bidang engineering , ada seorang genius. Dlm semua hal, ada yg genius. Dlm bidang apa pun, genius ini, dlm 100 tahun ada seorang.
Genius itu manusia luar biasa yg bukan seorang nabi. Genius in ialah orang pertama membuat penemuan dlm apa2 bidang.
Dgn kata2 lain org yg buat matan ( teori awal ). Datang org kemudian, barulah matan itu diproses balik. Ilmu yg asal, dari orang yg genius. Ini pembuat matan. Kalau orang Islam, di bidang syariat, geniusnya adalah Imam Syafie. Di bidang tasauf, geniusnya ialah Imam Ghazali.

2. Cerdik.
Akal yang cerdik ini, bila dia dapat satu benda yg telah ditemui oleh orang pertama (pembuat matan), dia boleh hurai. Kalau orang pertama, dapat matan 1 jilid, orang yang cerdik ini kaji dan hurai hingga dapat 10 jilid. Kalau orang yang tidak sekolah tentu anggap orang yang boleh buat 10 jilid itulah yg lebih bijak. Padahal orang yang pertama itu genius sebab buat matan.

3. Cerdik Sederhana.
Pembuat hasiah. Yang 10 jilid tadi, orang yang buat hasiah boleh hurai hingga jadi 20 jilid. Imam Syafie buat Umm satu jilid kecil (matan). Dari Umm, keluar Tufah dan Majmuk oleh mereka yang cerdik sederhana.

4. Sederhana.
Macam kita. Boleh terima ilmu tetapi tidak pandai hendak keluarkan balik. Faham tetapi susah hendak keluarkan.

5. Lemah.
Hanya faham yang asas2. Kalau diberi lebih dari itu, dia jemu dan tidak boleh faham.

6. Dungu.
Yang asas pun payah dia hendak faham.

Kebanyakan manusia secara umum, akalnya seperti yang 3 dan 4. Yang pertama tadi hanya 100 tahun seorang. Kita boleh agak akal kita macam mana.

Kalau Rasul, baginda special case. Baginda tidak boleh dikatakan genius atau abqari. Ada istilah sendiri. Baginda dikatakan Fatonah. Selain Rasul tidak boleh dikatakan Fatonah walau hebat macam mana pun. Rasul special case. Otaknya boleh terima wahyu. Kalau otak biasa boleh mati. Apa buktinya?

Tentu ada hujahnya. Rasulullah itu otaknya Fatonah. Kadang2 sedang naik unta, datang wahyu, terduduk unta. Peluh Rasulullah keluar sebesar biji jagung. Itu pun mungkin satu dua ayat sahaja yang turun tetapi dengan unta-unta pun terduduk. Jadi kalau otak tidak macam Rasul, dapat satu ayat pun tidak ada manfaat. Boleh mati.

Jadi sekarang fahamlah kita tentang peringkat2nya otak. Dalam masyarakat insan yang tidak bersatu, yang tidak kasih sayang, berapa ramai orang yang otaknya cerdik tetapi terbiar.

Di sinilah rahsianya. Hari ini ada berapa ramai professor. Orang kata professor hebatlah. Dia jadi professor bukan sebab dia cerdik. Otaknya sederhana tetapi dia diberi peluang. Mak ayahnya mungkin kaya atau dia kroni kerajaan. Dia dibantu. Sedangkan mungkin ada anak orang miskin yang begitu bijak tetapi orang tidak peduli. Sekolah sampai darjah enam. Sebab itu umat Islam sudah tidak bangun sejak 700 tahun lagi. Rugi betul.
Banyak otak cerdik terkorban sebab tidak dapat peluang. Sebab itu, tidak payahlah tengok 100 tahun yang lalu. Kita ambillah bukti yang agak dekat iaitu 50 tahun sudah. Dalam bidang bahasa, ada tak orang Islam, khususnya orang Melayu yang jadi pendita. Ada seorang iaitu Zaaba. Apakah tak ada orang lain yang cerdik?

Ada tetapi terpinggir. Masyarakat kampong pun tidak peduli. Sebab itu perofessor ramai tapi tidak ada seorang pun jadi pendita. Berapa banyak professor tetapi seorang pun tidak boleh buat 50 buku. Yang ada tesisnya sahaja. Akhirnya umat Islam rugi sebab orang Islam sekarang tidak boleh mencabar dunia. Semenjak 50 tahun yang sudah, mana ada seorang pujangga selepas Hamka dan Agus Salim mati. Kenapa?
Sebab yang pandai2 tidak diberi peluang. Yang berilmu sekarang ini, orang yang tidak pandai tetapi diberi peluang. Akhirnya yg rugi adalah orang Melayu. Selepas Agus Salim, Hamka, Mustafa Abdul Rahman, mana ada penulis besar. Penulis artikel ramai tetapi penulis buku2 tebal tiada. Mana ada pengganti. Sebab orang2 pandai sekarang bukan sebab otaknya baik tetapi sebab diberi peluang. Orang yg otaknya geliga tidak sekolah. Dia tidak mampu. Masyarakat biarkan dan kerajaan biarkan. Akhirnya Negara yang rugi.

Mao tse Tong, ketua komunis yg ada 2 juta pengikut hingga Amerika tercabar. Dia hanya peon (office boy). Genius otaknya. Dia jadi peon di sebuah universiti. Dia tidak ada peluang belajar. Dia hanya mencuri-curi dengar dan proses hingga akhirnya Barat tercabar dengannya.

Soalan
Macam mana hendak mengasah akal yg lemah supaya menjadi sederhana atau sederhana cerdik ?

Jawapan
Orang yg memang lemah, kalau dia mujahadah, dia belajar, dia boleh pandai tetapi tidak cerdik. Mungkin boleh jadi professor. Pandai lain, cerdik lain. Kalau orang itu pandai dan cerdik, hebatlah. Hamka tidak ada kelulusan. Agus Salim dan Mustafa Abdul Rahman, tidak ada kelulusan. Zaaba setakat sekolah menengah tetapi dapat jadi pendita. Kalau diberi peluang, boleh jadi pandai.

Otak macam kita, kalau hendak jadi pandai, kena usaha, tetapi kalau otak cerdik, mengaji lebih kurang sahaja sudah cukup. Kalau kita hendak pandai terpaksa usaha lebih. Bagaimana pun, bagi kita, dengan berkat, boleh jadi cerdik.

Soalan
Apa kaitan akal kita dengan pancaindera?

Jawapan
Pancaindera itu akan aktif bila akal, nafsu dan roh sudah aktif. Kalau roh tidak aktif, akal tidak berfikir, nafsu tidak bertindak, fizikal pun tidak aktiflah sebab dia rakyat atau tentera. Kalau tidak diarah, ia tidak aktiflah.

Soalan
Apakah kesan dari pancaindera yg cacat?

Jawapan
Tengok mana saluran yg penting. Antara mata dan telinga, telingalah yg penting. Orang buta, kalau telinganya boleh dengar, dia akan pandai. Tapi kalau orang tidak boleh dengar, otak cerdik pun tidak guna sebab saluran maklumat sudah terputus.

Bagi orang yg cacat mata dan telinganya, ada Ulama berpendapat ia dianggap tidak mukalaf, jadi masuk syurga percuma.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan