Ahad, 19 Disember 2010

Ilmu kemahiran berfikir




kemahiran berfikir adalah tatacara dan prosedur berfikir, langkah-langkah berfikir penyusunan pemprosesan dan penghadaman maklumat dan fakta-fakta

Ia juga melibatkan keupayaan :
menyusun mengenal dan menyaring fakta-fakta yg penting dan tidak penting yg relevan dan tidak relevan dan berbagai teori lagi yg kesemuanya menjurus kepada mencapai tahap berfikir yg lebih tinggi dan berkesan

Allah SWT ada berfirman yg bermaksud :
Ingatlah Allah dahulu, baru kamu berfikir

Ini adalah kerana Allah mahukan proses pemikiran itu tidak terlepas dari pengaruh hati dan jiwa yg ingatkan Tuhan. Ini yang manusia tidak faham.

Berfikir dengan akal semata-mata tanpa membawa bersama hati dan jiwa yg berzikir kepada Allah akan menghasilkan buah pemikiran yg tersimpang dari kebenaran dan kehendak tuhan. berfikir tanpa hati yang ingatkan tuhan akan menjauhkan hidayah dan pimpinan Tuhan. Berfikir tanpa melibatkan tuhan akan menafikan ilham dan panduan dari Tuhan.

Akal hanyalah alat bagi menerima, menyusun dan memproses maklumat, fakta dan ilmu. Ia menimbang, menilai dan mencanai tidak lebih dari itu. manafaat atau tidaknya ilmu yg diproses oleh akal bergantung kepada hidup atau matinya hati atau jiwa kita.

Penggunaan akal tanpa dipimpin atau dikawal oleh hati akan menghasilkan ilmu yg tidak bermanafaat. Ilmu yang tidak bermanafaat umumnya ialah ilmu yg tidak mendekatkan kita kepada Allah dan yg menambah iman dan ketakwaan kita kepadaNya. Ilmu yg tidak bermanafaat ialah ilmu yg akan merosakkan kita.

Dalam Islam berfikir bukan semata-mata tugas akal.Ia adalah tugas akal yg dirangsang dan dipandu oleh hati yg bertaqwa. oleh yg demikian langkah pertama utk mendapatkan kemahiran berfikir adalah dengan menanam iman dan taqwa di dalam hati terlebih dahulu. barulah akal dapat dikawal dan dipandu dan dapat menerima ilham dari tuhan utk menghasilkan buah fikiran yg bermanafaat. Akal yg dibebaskan berfikir tanpa kawalan akan berfikir tentang perkara-perkara yg batil dan merosakkan, dan akhirnya menafikan kewujudan Tuhan itu sendiri..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan