Sabtu, 14 Januari 2012

Zon 3 : Rukuk, Sujud, Duduk antara Dua Sujud


RUKU’ dan IKTIDAL

Ruku’ adalah satu protokol Tuhan dalam sembahyang. Jika mahu dihuraikan dengan mendalam ilmu bab ruku’ ini boleh mengambil masa berjam-jam. Ruku’ itu adalah tanda penyerahan, tunduk…Setelah Tuhan tawarkan SIRATHOL MUSTAQIM dalam Al Fatihah tadi, setelah Tuhan tawarkan agar kita tidak mahu termasuk dalam golongan FASIK dan KAFIR, maka jika kita mahu bersungguh-sungguh ke arah itu, maka tunduklah

dialog hati ruku dan seterusnya

Mi'raj ini dilanjutkan lagi.
Mengembara bersama-Mu Tuhan, sungguh indah. Penuh cinta, rindu, bujukan, belaian, kasih sayang dan segala macam harapan-harapan. Engkau buatkan aku tenggelam dalam cinta-Mu yang agung. Engkau buatkan air mataku, melimpah-limpah bersama rasa terharu dan sangat terhutang budi.

Rukuk ini ialah kerelaanku terhadap apa sahaja perintah dan laranganMu, Tuhan.
Masakan aku degil lagi sedangkan Engkau Maha Suci dari bermaksud tidak baik padaku.
Lagipun Dikau kan Maha Besar, Maha Tinggi dengan segala-gala Kebesaran, Ketinggian dan Kepujiannya.

Cukuplah keyakinan pada-Mu ini untuk membuang segala kesombonganku terhadap kehendak-kehendakMu.

Kemudian Engkau dudukkan aku di antara dua sujud
yakni sesudah aku amat hairan dengan-Mu tika sujudku.
Karena rupanya aku mempunyai Tuhan yang sangat memerintahkan agar aku serahkan segala urusan hidupku
hanya pada-Nya dan tidak pada yang lain.


DUDUK ANTARA DUA SUJUD.

Di sini, di pemisahan antara dua sujud adalah saat paling indah dan baru buatku.
Masakan tidak wahai Cinta Agungku, Kau senaraikan seluruh keperluan-keperluan harian yang amat aku perlukan untuk meneruskan hidup dan menyuruh aku memintanya berulang-ulang kepada-Mu. Lalu aku membisikkan begini :

"Ya Tuhan, ampunilah hamba,
kasihanilah hamba,
tampungkanlah kekurangan hamba,
angkatkanlah darjat hamba,
rezekikanlah hamba,
hidayahkanlah hamba,
sihatkanlah hamba dan
maafkanlah sahaja hamba-Mu ini."

Mana ada yang Maha sebaik ini kepadaku sekali pun ibu dan bapa kandungku sendiri, ya Allah. Tidak ada manusia yang sanggup memanggil aku datang kepadanya agar meminta-minta itu dan ini, sekalipun sebaik-baik manusia.

Ya Allah, agungnya cinta dari-Mu.
Kerana bukan sahaja mengajarkan permintaan untuk dimohon kepada-Nya, bahkan yang tidak kupinta pun mencurah-curah nikmat yang dikurniakan.


SUJUD

Hati mana yang tidak hancur oleh cinta yang sebesar ini?
Mata mana yang tidak mengalirkan air bila mendapat perhatian dan kasih selembut ini.
Oh Tuhanku…!

Ini aku sungkurkan diri kepadaMu, menyerah seluruh taat setia pada-Mu. Tolong jangan tinggalkanku. Dan bawalah hati ini untuk sentiasa mengingati KebesaranMu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan