Ahad, 8 Januari 2012

Betulkah Ibadah itu agama? (bhg 2)


....sambungan...

Rasa hamba itu apa?
Rupanya agama itu kita kata Ibadah, itu dari Tuhan. Jadi Tuhan ajar manusia nak hambakan diri kepada Tuhan itu macammana, Tuhan tunjuk jalan supaya nak hambakan diri pada Tuhan.

Buat masing-masing sebab rasa kehambaan itu fitrah (natural instinct). Jadi kalau nak dikembalikan kepada fitrah itu, dia sembah-sembah agak-agak, rasa hamba sudah ada, Tuhan dia sudah yakin. Macam mana nak besarkan Tuhan...

oleh kerana dia tak dapat jalan dari Tuhan dia ikut rasa sendiri. Niatnya baik tapi cara tak baik, ibadah direka-reka. Sebab itu Tuhan faham, bila hamba, Tuhan masukkan ke dalam hati mereka rasa kehambaan itu fitrah, supaya jangan direka-reka, kalau nak sembah Aku begini, begini, begini, begini begini. Jadi bagi orang yang dapat petunjuk dari Tuhan, setidak-tidaknya ibadah lahirnya betul.

Tetapi Tuhan sebenarnya tak nak yang lahir,
yang lahir itu dibuat hanya untuk guide yang dalam.

Tetapi setidak-tidaknya kalau tak dapat yang batin, yang lahir ikut sama ada bacaan, perbuatan sudah betul. Kalau itu yang dikatakan ibadah belum jadi lagi. Itu sebagai satu simbol atau isyarat bagi yang dalam.

Sebab kalau kita buat contoh dengan selain Tuhan, supaya orang itu boleh teringat seseorang atas dasar kehebatannya, peranannya, istimewanya, kena sebut orang itu, bila sebut nampak macam-macam, kalau tak diingatkan tak nampak. Ibadah lahir setakat itu sahaja.

Katalah kita ada raja, takkan setiap hari kita ingat raja, mungkin setahun sekali waktu nak sambut harijadi dia, orangpun sebut, kerajaan sebut, kenapa sebut ?

Bukan atas dasar sebut itu saja !

Itu sebenarnya nak mengingati ada benda lain yang patut dia sedar. Katalah Raja Selangor, menyebut sifat lahirnya supaya dapat teringat padanya, tetapi kalau setakat itu sahaja, tak nampak benda-benda lain, sebab itu perlu ingat dulu, lepas itu baru geledah. Macam kita ingat seorang perempuan, kita hayati, ingat sahaja dia, menggeledah. Matanya nampak, telinganya nampak, senyumnya nampak. Jadi bermula dari teringat itu baru mula menggeledah. Kalau saya tak buat tamsil macam ini mungkin tak senang untuk faham ibadah. Ini contoh.

Kalau begitu, rupanya
nak abdikan diri pada Tuhan,
nak rasakan apa yang ada pada Tuhan,

saya buat misal raja, kalau kita kenal raja setakat dia itu kaya, tinggi orangnya, pemarah orangnya. Had itu sahaja. Bila sebut Raja Selangor, nampak tiga sifatnya Walaupun nampak tiga, sebab tiga benda itu ada padanya. Tapi kalau sebut Raja Selangor tak nampak yang tiga, tak kenal , tak betul. Bila sebut saja nampak yang tiga itu, itu betul.

Jadi kita disuruh ibadah dengan Tuhan untuk menghadirkan diri kepada Tuhan nak merasa apa yang ada pada Tuhan.

Kalau kita beribadah pada Tuhan kita sebut Tuhan ingat Tuhan,
sebut Allah teringat ada Allah. Had itu sahaja dia tak terasa apa yang ada pada Tuhan,
itu bukan ibadah, itu bukan ta'abud.

Jadi ibadah yang dimaksudkan liya'buduun. Seolah-olah Tuhan berkata begini

''tidak Aku jadikan jin dan manusia kecuali untuk beribadah pada Aku''

iaitu engkau merasa apa yang ada pada-Ku. Kalau Aku berkuasa engkau terasa Aku berkuasa, kalau Aku itu hebat, engkau terasa Aku hebat, kalau teringat sahaja Aku, Aku itu agung, maka terasa keagungan-Ku, kalau ''Aku menentukan nasib kamu'',
sebut sahaja Tuhan engkau terasa Aku Tuhan yang menentukan nasib engkau. Sebut sahaja nama Aku rasa akan Aku menghidupkan, mematikan, nasib engkau Aku yang tentukan.

Sebut sahaja nama Tuhan, terasa kun fayakun, bila sebut mati ''Mati'', mati. Bila sebut ''Hidup'', hidup. Bila sebut ''Binasa'', binasa. Kalau Tuhan kata ''Gunung runtuh'', runtuh. Bila sebut ''Dunia kiamat'', kiamat. Aku nak engkau rasa itu.

Jadi kalau ibadah, sembahyang, puasa, baca Quran, berwirid, tak terasa apa yang ada pada Tuhan, itu bukan ibadah, rasa kehambaan tak ada, rasa Kuasa Tuhan itu tak ada.

Ampun maaf


Mengenal Tuhan Dengan Hati

Dengan akal sahaja seseorang itu tidak akan kenal Tuhannya
Kekuatan akal hanya sekadar tahu
Yang mengenal itu adalah hati
Lantaran itulah ramai ahli fikir tidak mengenal Tuhan, hanya sekadar tahu
Bahkan ada di kalangan mereka yang tidak percaya wujudnya Tuhan
Hati atau jiwa itulah hakikat diri
Kalau hati atau jiwa tidak mati atau buta
Ia mampu mengenal Tuhan secara hakiki
Bahkan rasa bertuhan sentiasa hidup di dalam jiwa
Rasa itu akan dibawa ke mana-mana
Kerana itulah hati dikatakan raja di dalam diri
Akal hanya sekadar penasihat sahaja
Raja sudah tentulah orang yang paling cerdik
Kerana itulah ia mampu mengenal Tuhannya
Kecuali hati atau jiwa telah mati atau buta
Dibutakan atau dimatikan oleh akalnya sendiri
Makin cerdik akal, makin cepat buta atau mati jiwanya
Jika mengabaikan hati atau jiwa
Akal hanya menyuluh tapi hati atau jiwa menentukan
Akal hanya memberi panduan tapi hati meyakinkan
Kerana itulah semua anggota badan biar berfungsi
Dia akan menguatkan satu sama lain
Jangan hanya akal sahaja berfungsi, hati atau jiwa diabaikan

Menjelang tidur
25.11.99

Tiada ulasan:

Catat Ulasan