Ahad, 9 Januari 2011

Sudahkah kita bersembahyang ?


Apa makna sembahyang. Kalau kita tanya budak kecil apa itu sembahyang,
depa jawab, sembah Tuhanlah.

Betul tu!
Pandai pun depa jawab.

Tapi marilah kita semua tanya diri, betul kah kita dah sembah Tuhan bila sembahyang?

1. Golongan yang Iangsung tidak bersembahyang dan menolak perintah sembahyang.

Mereka ni namanya saja Islam, tapi memang tak mau sembahyang. Malah tak tau pun macam mana nak sembahyang.Tak ambil pusing Iangsung pasal sembahyang. Mengikut Hadis, mereka ini dihukum sebagai kufur.

2. Golongan yang bersembahyang tanpa ilmu sembahyang

Mereka ni sembahyang sebab terikut-ikut orang lain sembahyang. Tapi sebenornya, tak khatam ilmu sembahyang pun. Mereka ni tak tahu yang mana satu rukun dan yang mana satu sunat. Bacaan pun tak betul,yang panjang jadi pendek, yang pendek jadi panjang. Sah batalnya tak tau, bersuci pun tak beres lagi. Sembahyang begini tentulah tidak diterima Allah SWT. Macamlah orang yang bagi jawapan tak betul dalam exam, mana cikgu nak bagi pass.

3. Golongan yang ada ilmu sembahyang tetapi tak kuat nak lawan nafsu

Mereka ni lulus subjek Pengetahuan Agama Islam, kekadang tu boleh score Al lagi. Tapi, bila Brazil masuk World Cup final, sembahyang pun qada`. Kekadang tu, terlepas waktu kerana sibuk sangat buat keja sebab nak cari duit banyak. Kalau sembahyang pun, sembahyang riadhah saja. untuk lancarkan peredaran darah. Tapi, fikiran boleh round satu dunia.

Ini golongan yang fasik atau zalim. Atau pun orang Islam yang jahat.

Mana taknya jahat, depan Tuhan boleh nak main-main. Kalau main depan raja pun orang dah kata biadab, ini kan pulak main depan Tuhan, Raja segala raja. kalau tak merayu minta ampun, alamatnya akan dihalau dari istana raja

Berbahagialah sesiapa yang dikurnikan dengan kusyu' dalam sembahyang, manakala org yg lalai dalam sembahyangnya diberi ancaman bahawa NERAKA WAIL adalah tempat org yang lalai dalam sembahyang,

memang susah nak dapat kusyu' dalam sembahyang, tetapi ada cara dan kaedah2 untuk dapat sembahyang yang kusyu' Apabila kita terlalu kusyu' dalam sesuatu hal seperti menbaca buku cerita yang dengan sebabnya kita terpaksa berjalan kaki kekedai untuk membelinya, atau membaca surat cinta dari kekasih,

atau kadang2 masa berbuka dibulan puasa, mengadap makanan, KITA hanya boleh dengar azan takat ALLAHUAKBAR-ALLAHuAKBAR sahaja, selepas itu kita tak dengar atau perasan lagi bunyi azan tu.. amboi …. KHUSYU' nya dia makan.


Rasa-rasa didalam sembahyang

Solat kalau setakat boleh faham rukun & hafal makna bacaan-bacaannya, itu baru sekadar ilmu sedangkan hikmahnya belum dapat lagi.Belum lahir perasaan-perasaan yang patut ada dalam solat.Kalau solat kita masih diperingkat akal, belum diperingkat perasaan, ia susah untuk mengubah perangai kita.

Jadi sembahyang berperanan untuk melahirkan rasa kehambaan di dlm diri seseorang. Kalau sembahyang yg didirikannya tidak melahirkan sifat kehambaan dalam dirinya, bererti bahawa sembahyangnya tidak diterima oleh Allah swt.

Sembahyang yg demikian tidak jadi ibadah. Sebaliknya sia-sia.Dia bersembahyang tetapi sebenarnya tidak bersembahyang. Sembahyang yg tertolak tidak akan dapat rasa kehambaan dalam diri seseorang itu.

Apakah yg dikatakan dgn rasa kehambaan ?..

Rasa kehambaan itu diantaranya ialah rasa malu dgn Allah, rasa takut dgn Allah, rasa gerun dan gementar dgn Allah, rasa bahawa Allah swt itu Maha Hebat dan Maha Gagah serta Maha Perkasa, rasa harap kpd rahmat Allah, rasa bersalah, rasa hina diri, rasa diri kekurangan, rasa diri tersangat kerdil disisi Allah dan rasa diri selalu diawasi oleh Allah swt.

Dengan lahirnya berbagai-bagai rasa kehambaan spt itu, secara otomatik akan mehilangkan pelbagai sifat mazmumah spt sombong, takabur, riak, ego, angkuh, pemarah, hasad dengki, rasa ketuanan dan rasa ketuhanan dan sebagainya.

Sedangkan mazmumah yg ada dlm diri manusia itu adalah sifat keji yg boleh membawa kerosakan kpd kehidupan manusia. Yg menjadi punca kpd berlakunya permusuhan, pergaduhan, pembunuhan & peperangan di dunia hari ini

Hanya sembahyang yg dpt dihayati sungguh2 saja dpt membakar sifat-sifat mazmumah (sifat2 terkeji).Syaratnya hendaklah kita tanamkan berbagai-bagai rasa diatas itu tadi dlm hati kita.

Sembahyang yg sempurna dr segi lahir&batin spt inilah yg dimaksudkan oleh Allah swt dlm Firman-Nya yg bermaksud:

Dan dirikanlah sembahyang kerana sesungguhnya sembahyang itu mencegah daripada kejahatan dan mungkar. (Surah Al Angkabut :45)

Ingatlah takkanlah rasa pada Tuhan hanya satu saja, sedangkan berbagai-bagai jenis makanan pun Allah jadikan berbagai rasa.

Perkara pertama yg ditarik Allah pada akhir zaman ialah khusyuk dlm sembahyang Tentang samada kita akan memperolehi khusyuk, itu lebih kepada kurniaan Allah. Yang penting harus ada usaha ( Mujahadah )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan