suasana pengajian didewan kuliah Universiti Muhammadiah ( Universiti Islam Jakarta ) era 80an dan 90an
Wahabi bertanya
Aku Ahlus Sunnah Pencinta Rasulullah ?
“Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta bertanggung jawab.”
(Surah al-Isra’, 17: 36)
Sudah habiskah kita membelek al-Qur’an, kitabullah. Sudahkah kita fahami ia ?
Lembaran kitab tafsir yang mana satukah yang pernah kita buka dan baca isinya ?
Usah kita terburu-buru, bersabarlah kita dalam meniti dan berdiri untuk beristiqomah di atas titian ilmu.
“Katakanlah (Wahai Muhammad kepada mereka): "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu.” Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
(Surah Ali Imran, 3: 31)
“Dan orang-orang yang mahu menerima petunjuk, Allah menambah petunjuk kepada mereka dan memberikan balasan ketaqwaannya.”
(Surah Muhammad, 47: 17)
“Dan Allah akan menambahi hidayah bagi orang-orang yang menurut jalan hidayah...”
(Surah Maryam, 19: 76)
Mengapa kita mengakui bermazhab dengan kaedah asy-Syafi’i, namun tidak jua pernah memiliki apatah lagi membuka dan membaca kalam imam asy-Syafi’i sendiri ?
Kitabnya yang mana pernah kita pegang dan buka ?
Jawapan buat wahabi
DALIL PERTAMA:
ALLAH telah mengisyaratkan kepada kita melalui Al Quranul Karim, kalau kita tidak tahu kerana kita bukan orang alim, kena bertanya kepada orang yang tahu atau yang alim. Ertinya pandangan-pandangan orang alim itu eloklah menjadi pegangan dan ikutan kita. Kerana mereka lebih tahu daripada kita.
Firman ALLAH:
Bertanyalah kepada ahli ilmu (alim ulama; orang yang tahu) kalau kamu tidak mengetahui.
(An Nahl: 43)
Imam-imam yang empat tadi patut menjadi ikutan kita. Dan patut pula kita tanyakan fatwa-fatwa mereka. Kalau mereka sudah tiada lagi, ada kitab-kitab yang ditinggalkan oleh mereka. Bahkan kitab-kitab mereka itu telah pun dihurai dan dijelaskan lagi oleh ulama-ulama di belakang mereka
.
Kalau kita ikut mana-mana mazhab yang empat itu, bererti kita tidak terkeluar daripada apa yang dianjurkan oleh ALLAH dan Rasul.
DALIL KEDUA:
Memang menjadi Sunnatullah sejak Nabi Adam a.s. sehingga ke akhir zaman, orang yang jahil tentang ilmu Islam lebih ramai daripada orang alim, walaupun sebenarnya ramai yang ingin jadi alim. Bahkan bukan sahaja dalam soal ilmu tetapi juga dalam soal-soal yang lain, seperti kekayaan, walaupun fitrah manusia ingin kaya tetapi bukan semuanya menjadi orang kaya. Yang kaya itu sedikit tetapi yang miskin itulah yang banyak.
Begitu juga dalam soal ilmu pengetahuan. Walaupun fitrah manusia ingin menjadi orang alim, tetapi yang alim itu sedikit.Yang jahil itu yang ramai.
Dalam keadaan ini, apakah patut dipaksa semua orang awam mengkaji dan menggali sendiri Al Quran dan Hadis ?
Minta mereka berijtihad sendiri tanpa bersandar dengan mana-mana ulama mujtahidin. Ini tidak munasabah.
Samalah seperti kita memaksa semua orang yang hendak memiliki emas supaya jangan membeli emas di kedai-kedai emas. Kita ajak mereka korek bumi atau melombong emas untuk ambil yang benar-benar emas pure dari dalam bumi itu. Ini tidak mungkin.
Sebab ?
Kalaulah ia seorang kontraktor besar, yang ada kapal dan bulldozer yang besar-besar dan ada modal berjuta-juta, bolehlah kalau dia hendak mengambil emas dengan mengorek bumi.
Tetapi bagi kontraktor yang kecil apalagi pada mereka yang hanya menjadi pelanggan sahaja, hendak dipaksa mereka supaya ambil emas dari perut bumi dengan gunakan cangkul, sudah tentu mereka tidak akan dapat emas. Lebih baik beli dari pelombong emas atau di kedai emas saja. Ini lagi bagus.
Begitulah kalau kita hendak paksa semua orang berijtihad daripada Al Quran dan Hadis, jangan bersandar dengan mana-mana ulama mujtahidin. Sampai bila pun mereka tidak akan dapat beramal dengan ajaran Islam.
Tidak mungkin orang awam seperti kita hendak diajak berijtihad
sedangkan ulama yang ada sekarang pun tidak boleh berijtihad.
DALIL KETIGA:
Kalaulah kita hendak menyuruh semua manusia ini sama ada yang alimnya mahupun yang awamnya supaya tidak bermazhab
iaitu setiap orang diminta berijtihad mengeluarkan hukum-hukum daripada Al Quran dan Hadis, jangan bersandar dengan mana-mana imam, maka pasti ramai yang sesat.
Kalau kita umpamakan Al Quran dan Hadis itu ibarat laut yang dalam, yang di dalamnya ada bermacam-macam khazanah, seperti ikan, intan, mutiara, emas, perak, minyak, jenis kerang, batu karang dan lain-lain lagi yang kita tidak tahu, lalu kita arahkan semua orang supaya jadi penyelam, insya-ALLAH ramai yang tenggelam. Kerana yang pandai menyelam itu bukannya ramai. Itu pun yang boleh menyelam mungkin dia tidak menyelam hingga sampai ke dasar laut disebabkan lautnya terlalu dalam. Oleh itu bukan semua khazanah yang dapat diambil.
Kalaulah kita tidak pandai berenang dan menyelam, bukankah lebih baik kita membeli saja daripada orang yang pandai berenang dan menyelam mengambil khazanah laut daripada memaksa diri berenang dan menyelam hingga tenggelam di lautan. Khazanah laut tidak dapat diambil, kita pula tenggelam di dalam lautan.
Begitulah juga sekiranya diminta semua orang yang alim mahupun yang jahilnya mengistinbat hukum daripada Al Quran dan Hadis, tanpa bersandar dengan mana-mana ulama mujtahidin, banyaklah orang yang sesat.
Oleh itu lebih selamat kita mengikut mana-mana mazhab yang muktabar itu.
Al Atsar
Al Atsar adalah perkataan-perkataan Sahabat,
atau sikap dan perbuatan mereka ridhwanullahu ‘alaihim
Perkataan-perkataan mereka itu didengar atau sikap
dan perbuatan mereka dilihat oleh Sahabat yang lain
atau tabiin kemudian mereka sampaikan
Dengan kata-kata yang lain Al Atsar adalah jejak langkah
para Sahabat ridhwanullahu ‘alaihim di dalam kehidupan mereka
Ada orang lain yang mendengar dan melihat
kemudian mereka menceritakan kepada orang lain pula
Oleh kerana para Sahabat murid Rasulullah SAW mereka menjadi ikutan juga
Mereka bergaul dengan Rasulullah, sama-sama sembahyang, berjuang,
sama-sama berjalan dengan baginda,
perilaku Rasul dilihat oleh mereka
Kerana itulah para-para Sahabat diterima keadilan mereka
Para-para ahli tafsir selepas Al Quran dan Sunnah,
Al Atsar juga menjadi hujah mereka
Mereka adakalanya mentafsirkan Al Quran dan As Sunnah dengan Al Atsar
Setelah di dalam Al Quran dan As Sunnah tidak dijumpa Kerana mereka menjadi murid Rasulullah
yang taat dan setia, mereka percaya
Ulamak-ulamak yang datang kemudian
berbaik sangka dengan mereka dan menirunya
Perkataan-perkataan dan jejak langkah mereka
menjadi ikutan umat Islam selepasnya
Mungkin Sahabat yang berkata itu mendapat ilham dari Tuhannya
kemudian mereka cerita
Kemudian juga dia mendengar atau melihat tingkah laku Rasulullah
kemudian menceritakan mengikut bahasa mereka
Tanpa disandarkan kepada Rasulullah apa yang diucapkan oleh mereka
Mereka menceritakan mengikut apa yang difaham sahaja
Hasil bergaul dengan Rasul mereka
Mereka tidak menyebut Nabi yang bersabda
atau tidak menyebut sikap Nabi
Orang yang datang kemudian berbaik sangka
berkata: “Tentulah mereka ambil dari Nabi juga.”
Itulah dia yang dikatakan Al Atsar mengikut yang difaham oleh saya
Ustaz Ashaari Muhammad
10.1.2003 – 1
Selepas Subuh
Tiada ulasan:
Catat Ulasan