Ahad, 31 Julai 2011

Selamat Datang Ramadhan


Ya Allah…
Tuhan telah sering kuterdengar
Tentang kebesaran bulan ramadhan
Di dalam Al-Qur’an dan sabda junjungan
Hanya aku yang sering melupakannya
Di bulan yang mulia ini
Laut pengampunanMu tiada bertepi
Rahmat dan nikmatMu tiada terbilang
Syurga terbuka dengan seluasnya

Tuhan kusedari kelemahan diri ini
Yang tidak istiqamah dalam beribadah
Ramadhan berlalu ibadah pun berulangan
Begitulah diriku yang sering kelalaian
Semoga di ramadhan kali ini
Dapat kuperbaiki kelemahan diri
Akan kucoba mendidik nafsuku
Agar subur kehambaanku terhadapMu

Lailatul qadar pasti menjelma
Buat mereka yang menunggunya
Para malaikat merendahkan sayapnya
Meratakan meski untuk semua

Bimbinglah aku menuju jalanMu
Tingkatkan iman dan ketaqwaanku
Agar baktiku tetap padaMu
Biarpun ramadhan telah berlalu

Allahyarham Ust. hj Ashaari Muhammad

RAMADHAN MEMBAWA HADIAH YANG BANYAK



Dengan rahmat Tuhan Ramadhan tiba lagi
Ramadhan membawa hadiah-hadiah yang terlalu banyaknya
Mahal dan besar-besar dari Tuhan
Hadiah buat orang bertaqwa
Bukan untuk orang Islam
Lebih-lebih lagi bukan untuk orang yang zalim dan fasiq
Hadiah dari Tuhan yang bermacam-macam
Diletakkan di dalam batil-batil dari bahan-bahan yang mahal

Di antara hadiah-hadiah itu ialah:

1. hadiah keampunan Tuhan, hadiah terbesar buat orang yang bertaqwa
2. hadiah keredhaan-Nya juga mahal
3. kasih sayang-Nya yang sangat diperlukan
4. rahmat-Nya
5. berkat dari-Nya dunia Akhirat
6. diberi-Nya pahala berganda-ganda
7. hadiah lailatul qadar diberi ganjaran seribu bulan beribadah
8. akhirnya Syurga Tuhan yang kekal abadi

Kedatangan Ramadhan yang sebenarnya
bertukar-tukar hadiah di antara hamba-hamba dengan Tuhan
Hadiah di antara dua pihak bukan satu pihak sahaja
Hadiah dari Tuhan adalah mahal nisbah hamba
Hadiah dari hamba adalah mahal juga untuk Tuhan
Siapa yang dapat menghadiahkan sesuatu yang mahal kepada Tuhan
Maka dapatlah hadiah dari Tuhan yang juga sangat mahalnya
Rupanya ketibaan Ramadhan pun bertukar-tukar hadiah di antara hamba dengan Tuhan
Tidak semua hadiah hamba dibalas hadiah oleh Tuhan
Hadiah-hadiah yang mahal dari hamba sahaja yang balas hadiah oleh Tuhan
seperti yang akan disebutkan
Wadah-wadah orang yang bertaqwa yang hendak diisi dengan hadiah-hadiah tadi ada pulangannya


Wadah-wadah itu banyak pula di antaranya:
1. Ada wadah puasa yang diisi dengan keinsafan, timbang rasa, kesabaran, rasa hamba
Rasa lemah, lembut hati, lapang dada, bertolak ansur

2. Wadah sembahyang diisi dengan hadiah-hadiah rasa kehambaan, rasa dilihat,
Rasa hina, rasa rendah diri, lembut hati, rasa harap, malu, rasa kerdil, tawadhuk, khusyuk, Gementar, takut, taubat, menyesal, takut dengan dosa di masa depan

3.Wadah membaca Al Quran diisi dengan dapat ilmu, pengajaran, keinsafan
Terasa kebesaran Tuhan, terasa rahmat dan kasih sayang-Nya kepada insan
Hati tenang, bertambah takut dengan Tuhan dengki hilang

4. Wadah zikir seperti tasbih, tahmid, takbir diisikan dengan mensucikan Tuhan,
Memuji Tuhan, membesarkan Tuhan, tawakkal, penyerahan diri kepada Tuhan,
baik sangka

Membesarkan Akhirat, mudah dengan dunia, dunia tidak menyusahkan hatinya
Tenang dengan dunia, gelisah dengan Akhirat Jika setiap wadah-wadah tadi dapat diisi dengan rasa-rasa yang telah disebutkan tadi

Orang bertaqwa sungguh dapat manghayati Ramadhan dengan akal fikiran, hati dan jiwa raganya Ruh Ramadhan menjadi roh kepada hatinya dan jiwanya Ruh di atas roh, jiwa di atas jiwa Rohnya bercahaya dengan cahaya Ramadhan Itulah orang bertaqwa

Orang bertaqwa sahaja yang pasti dapat hadiah yang besar Kerana orang bertaqwa itu dapat membawa hadiah pula untuk Tuhan Hadiah-menghadiah bertukar-tukar hadiah di antara hamba dengan Tuhan Sesiapa yang tidak dapat memberi hadiah di bulan Ramadhan kepada Tuhan seperti yang telah dinyatakan Dia tidak akan dapat hadiah dari Tuhan Sesiapa yang tidak dapat hadiah dari Tuhan sia-sia sahaja Ramadhan Dia tidak dapat apa-apa kecuali dahaga, kelaparan, kehausan dan keletihan

Cuba kita fikirkan Ramadhan yang telah lama kita lalui Adakah kita membawa hadiah-hadiah yang berharga kepada Tuhan?

Kita tentu dapat mengagak nilai hadiah yang kita anugerahkan kepada Tuhan
setiap Ramadhan bukan?

Apakah hadiah hadiah kita itu Tuhan balas dengan hadiah yang telah disebutkan?

Semua soalan-soalan itu setiap orang boleh memberi jawapan Berdasarkan ilmu pengetahuan seperti yang digambarkan Sungguh susah hendak dapat hadiah dari Tuhan di bulan Ramadhan Kerana bulan Ramadhan kita jadikan pesta minum dan makan Pesta borak-borak dan bualan-bualan selepas sembahyang sebelum pulang Bukan pesta mencapai hati dan jiwa takut dan cintakan Tuhan Bulan Ramadhan sebenarnya adalah pesta rohaniah, pesta hati dan jiwa Ramadhan bukan pesta lahiriah Atau pesta syariat rohnya tidak ada.


HORMATILAH RAMADHAN

Hormatilah ramadhan
Hormatilah muliakanlah bulan ramadhan
Berpuasa disiangnya beribadah dimalamnya
Tinggalkan dosa banyakkan pahala
Moga Allah meridhai kita

Banyakkanlah amal ibadah yang bermacam-macam
Tambahkanlah jua sedekah disepanjang bulan ramadhan
Berbukalah dengan yang halal jauhkan pembaziran
Kurangkan keluar di bulan puasa
Untuk mengela dari membuat dosa
Melainkan ada perkara yang penting
Agar ibadah puasa kita tidak terjejas

Jauhkan dari perkara yang haram dan jua yang syubhat
Jauhkan dari banyak berkata yang sia-sia
Membaca Al-Qur’an jangan dilupakan ia panduan untuk kita
Moga kita dapat pengajaran darinya
Supaya hidup kita berada di jalan yang lurus

Begitulah cara menghormati bulan ramadhan
Agar kita dapat mengisi dengan sebaik-baiknya
Ia datang setahun hanya sebulan sahaja

Allahyarham Ust. hj Ashaari Muhammad

Sabtu, 16 Julai 2011

Tokku Paloh Ulama Sufi Penasihat Sultan Zainal Abidin III


Al-Habib Abdul Rahman bin Muhammad Al-Aidrus
(Tokku Paloh -1817M – 1918M)


TOKKU PALOH atau nama sebenarnya Sayid Abdul Rahman bin Muhammad Al-Aidrus adalah ulama kerohanian yang berkecimpung dalam bidang pentadbiran dan diplomatik di Terengganu. Beliau hidup dalam zaman pemeritahan lapan orang sultan silih berganti; paling lama dan paling kuat pengaruh beliau ialah semasa pemerintahan Sultan Zainal Abidin III, Sultan Terengganu ke-II.

Kerana kewibawaannya, beliau diberi mandat oleh Sultan mentadbir kawasan Paloh dan mengawasi kawasan Hulu Terengganu. Beliau juga diterima sebagai penasihat pertama dan utama kepada Sultan dalam berbagai persoalan. Beliau tegas dan pintar dalam bidang diplomatik, dan sering diberi peluang mewakili Sultan berunding dengan pihak British sehingga pada zaman itu British gagal menjajah Terengganu.

Tokku Paloh terkenal sebagai seorang wali Allah yang mempunyai berbagai karamah dan sentiasa mendapat bantuan Allah SWT khususnya sewaktu mengendalikan urusan rakyat. Tokku Paloh adalah khalifah Tareqat Naqsyabandiah, dan beliau turut mengamal dan mengembang luaskan 'Syahadat Tokku', satu amalan yang disusun oleh ayahnya Tokku Tuan Besar


Pencatur Dasar Luar Terengganu

Diceritakan pada suatu ketika, British cuba berunding dengan Sultan Terengganu iaitu Sultan Zainal Abidin III supaya membenarkan mereka menduduki kawasan Bukit Besar tetapi baginda menyuruh penjajah itu menemui Tokku Paloh.

Baginda menyebut,
"Terengganu ini ada tuannya, hendaklah berunding dengan tuannya terlebih dulu,"

yang mungkin bermaksud bahawa Tokku Paloh adalah orang yang lebih berhak memutuskan permintaan berkenaan.

Mendengar jawapan Sultan Terengganu itu, sepasukan pegawai British kemudian bergerak ke rumah ulama itu untuk berunding. Tokku Paloh mengatakan bahawa mereka boleh 'mengambil' Bukit Besar dengan syarat bukit itu dibawa balik ke negeri mereka.

"Kalau untuk mencampuri urusan pentadbiran kami, saya menolak walau atas alasan apa sekalipun tapi kalau hendak tanah, silakan. Isikan ke dalam armada tuan sebanyak mana yang pihak British mahu, ambillah tanah,"

demikianlah jawapan ulama besar itu kepada wakil British, semasa berlaku perundingan antara pihak British dengan Tokku Paloh yang mewakili kerajaan Negeri Terengganu. Jawapan dalam bentuk sindiran itu, yang diluahkan dengan tenang tapi tegas, ternyata menyakitkan hati wakil-wakil British itu. Mereka bangun untuk beredar.

Tetapi, dengan kuasa Allah, punggung mereka tidak semena-mena terlekat di kerusi. Apabila mereka mengangkat punggung, kerusi turut terangkat sama buat seketika sebelum jatuh ke lantai.

Waktu itu Tokku Paloh bersuara secara bersahaja:
"Sudahlah tuan-tuan hendak ambil tanah Terengganu, kerusi rumah saya pun tuan-tuan hendak ambil".

sekali gus menyebabkan British beredar dengan perasaan malu.

Demikianlah gagalnya diplomasi British untuk menjajah Terengganu pada sekitar awal abad ke-20. Taktik diplomasi yang berjaya digunakan di beberapa negeri lain, gagal di Terengganu kerana adanya gandingan rapat antara ulama dan umarak (pemerintah). Tegasnya, antara Sayid Abdul Rahman Al-Idrus atau Tukku Paloh, dengan Sultan Zainal Abidin III, Sultan Terengganu ke-ll (memerintah 1881-1918).


Keturunan Rasulullah SAW

Dilahirkan pada tahun 1817 (1236 Hijrah) di Kg. Cabang Tiga, Kuala Terengganu, Tokku Paloh adalah nasab ke-32 daripada Rasulullah SAW di kalangan keluarga Al-Aidrus. Nasab sebelah bapanya sampai kepada Sayidina Hussein r.a. anak Sayidatina Fatimah Az-Zahrah r.ha. binti Rasulullah. lbunya, Hajah Aminah, ialah isteri pertama daripada beberapa orang isteri Sayid Muhammad yang terkenal dengan gelaran Tokku Tuan Besar.

Semasa pemerintahan Sultan Omar, Tokku Tuan Besar menjadi Syeikhul Ulama iaitu ketua seluruh ulama Terengganu, dan dianugerahkan gelaran Paduka Raja Indra oleh baginda Sultan. Kedua-dua kedudukan itu menjadikan Tokku Tuan Besar sangat dihormati dan berpengaruh di kalangan istana dan rakyat keseluruhannya.

Sebagai seorang ulama yang bertanggungjawab dan berpengaruh, Tokku Tuan Besar berusaha sehingga terlaksana hukum-hukum Islam secara meluas dalam sistem pentadbiran dan kehidupan di bawah pemerintahan Sultan Omar (memerintah 1839-1875), hingga Terengganu terus terkenal sebagai negeri yang berpegang teguh dengan Islam, di sekitar pertengahan abad ke-18 Masihi.

Menyedari pentingnya penyebaran ilmu agama dan bimbingan amal, maka Tokku Tuan Besar mendirikan masjid di Kampung Cabang Tiga. Masjid ini kini telah diubahsuai dan meriah dengan ahli jemaah. Di sinilah Tokku Tuan Besar yang juga pengarang beberapa buah kitab itu menyebarkan ilmu dan tarbiah kepada ramai anak muridnya dan anak-anaknya sendiri termasuk Sayid Abdul Rahman (Tokku Paloh).

Dengan itu nyatalah Tokku Paloh itu bukan saja berketurunan Rasulullah SAW yang mulia malah mendapat didikan dan asuhan dalam keluarga yang kuat beragama. Semua adik-beradiknya juga mempunyai keahlian dalam hal-ehwal agama dan di antara yang terkenal ialah Sayid Zain (dilantik menjadi Menteri Besar pada tahun 1864 oleh Sultan Omar), Sayid Ahmad (bergelar Tuan Ngah Seberang Baroh) dan Sayid Mustaffa (seorang ulama yang juga ahli Majlis Mesyuarat Negeri; merupakan salah seorang dan empat pembesar yang pernah diwakilkan memegang pemerintahan negeri sewaktu Sultan Zainal Abidin III melawat Siam pada Ogos 1896.

Di kalangan adik-beradiknya, Tokku Palohlah yang paling masyhur dan mempunyai banyak keistimewaan yang luar biasa.

Menurut cucunya Sayid Abdul Aziz, sejak kecilnya lagi sudah ada tanda-tanda pelik yang mengisyaratkan Tokku Paloh akan muncul menjadi orang penting masyarakat. Satu ketika semasa Tokku Paloh berada bersama ayahnya Tokku Tuan Besar, tiba-tiba saja Tokku Paloh melihat seorang yang berserban dan berjubah hijau memanggilnya.

Tokku Tuan Besar menahannya seraya berkata,
"Engkau jangan pergi dekat orang itu, nanti engkau tidak boleh bersama abah lagi."

Perkataan Tokku Tuan Besar itu tidak begitu pasti apa maksudnya. Tetapi yang nyala, Tokku Tuan Besar juga seorang yang kasyaf; dapat melihat kemunculan seorang yang berserban dan berjubah hijau itu.

Siapa orangnya?
Wallahu a'lam.


Menuntut di Mekah

Tokku Paloh mendapat didikan awal daripada ayahnya sendiri dan beberapa orang ulama tempatan. Kemudian beliau mengikut jejak ayahnya mendalami ilmu dan meluaskan pengalaman di Makkah Al Mukarramah. Di sana beliau belajar dengan ulama-ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah, dan khatam banyak kitab muktabar dalam berbagai bidang ilmu- tauhid, feqah, tasawuf, tafsir, nahu, saraf dan lain-lain.

Penulis gagal menemui orang yang tahu secara detail liku-liku perjalanan Tokku Paloh menuntut ilmu. Bagaimanapun, yang jelasnya Tokku Paloh sangat arif tentang ilmu tasawuf dan ilmu tareqat. Malah beliau ada mengarang kitab dan risalah mengenai persoalan kerohanian.

Setelah lebih 10 tahun di Makkah, Tukku Paloh pulang sebagai seorang ulama besar. Beliau seorang yang warak dan terkenal sebagai pemimpin kerohanian yang mengembangkan Tareqat Naqsyabandiah. Beliau adalah khalifah tareqat ini.

Sepulangnya dari Makkah, Tokku Paloh terus mengajar di masjid peninggalan ayahnya di Kampung Cabang Tiga, Kuala Terengganu. Ini merupakan langkah awal beliau berkhidmat kepada orang rarnai, sebelum melangkah kepada kegiatan yang lebih mencabar, bukan saja dalam bidang pengajaran ilmu tetapi juga dalam bidang pentadbiran, pemerintahan dan jihadnya menentang mungkar dan penjajah British.


Sembahyang Berimamkan Nabi Khidir a.s.

"Tokku mengajar di surau ini juga", cerita Sayid Abdul Aziz, sambil menunjuk balai serbaguna yang dibangunkan oleh Tokku Paloh itu.

Menurutnya, semasa hayat Tokku Paloh, sekurang-kurangnya dua kali Nabi Khidir a.s datang berjemaah Subuh di balai tersebut. Peristiwa pertama berlaku semasa Tokku Paloh tidak sembahyang berjemaah bersama dengan murid-muridnya. Para ahli jemaah mendapati ada orang asing yang berserban jubah menjadi imam pada pagi itu. Selesai sembahyang, orang yang tidak dikenali itu duduk bersandar di tiang hujung di sebelab kanan balai itu sambil berwirid sebelum beliau pergi menghilangkan diri.

Tokku Paloh tahu hal ini, lalu berkata kepada murid-muridnya:
"Kamu tahu siapa yang jadi imam tadi?"

Masing-masing diam dan Tokku Paloh terus berkata:

"Beruntunglah kamu, yang menjadi imam itu tadi ialah Nabi Khidir a.s. Dapat pahala besarlah kamu.

Kali kedua, Nabi Khidir a.s. datang berjemaah Subuh di balai itu ketika Tokku Paloh menjadi imam. Selain balai itu,

Tokku Paloh mendirikan sebuah masjid kira-kira 10 rantai dan rumahnya sebagai tempat mendirikan sembahyang Jumaat dan sembahyang lima waktu. Masjid itu juga menjadi tempat murid-muridnya belajar ilmu dan mengadakan perhimpunan besar bagi merayakan satu-satu majlis yang berkaitan agama.

Di dua pusat inilah (balai dan masjid) Tokku Paloh memimpin dan membimbing orang ramai dengan ilmu, amal dan tarbiah rohani. Beliau mengajar ilmu-ilmu tauhid, feqah, tasawuf, tafsir, Hadis dan juga nahu saraf.

Beliau sangat menekankan ilmu dan amalan tasawuf di kalangan pengikut-pengikutnya. Malah Tokku Paloh mengarang kitab Maarijulah fan (tangga orang-orang yang sangat dahaga untuk naik kepada hakikat-hakikat pengenalan). Kitab ini membicarakan persoalan hati bagi mereka yang bermujahadah sehingga menjadi seorang yang bertakarrub ilallah.


Mahkamah Keadilan Sendiri

Tokku Paloh mempunyai mahkamah keadilan sendiri di Paloh. Beliau mendapat mandat daripada sultan untuk menyelesaikan persoalan-persoalan besar dan mengadili penjahat-penjahat di kawasan pentadbirannya. Mana-mana keputusan yang dibuatnya dikira muktamad tanpa perlu merujuk kepada sultan. Dan dalam soal ini beliau ada mengeluarkan surat kuasa terhadap pembawa ajaran sesat.

Dengan itu tidak hairanlah nama Tokku Paloh semakin masyhur sebagai seorang ulama yang berwibawa dalam pemerintahan. Beliau berjaya membangunkan Paloh menjadi kawasan yang aman damai dan mempunyai kekuatan yang digeruni musuh.

Selain itu, Tokku Paloh juga dilantik sebagai Syeikhul Ulama, jawatan tertinggi dalam urusan agama. Jawatan ini pernah disandang oleh ayahnya Tokku Tuan Besar. Tokku Paloh adalah juga ahli Majlis Mesyuarat Negeri. Bagaimanapun, Tokku Paloh lebih banyak membuat perhubungan peribadi dengan Sultan Zainal Abidin III daripada perhubungan secara rasmi. Eratnya hubungan Tokku Paloh dengan Sultan amat nyata di mana salah seorang isterinya, Tengku Mandak, ialah kekanda kepada Sultan Zainal Abidin. Baginda Sultan pula telah menyerahkan anaknya, Tengu Sulaiman kepada Tokku Paloh untuk dijadikan anak angkat dan dididik dengan didikan agama. Tengku Sulaiman ini kemudiannya menjadi Sultan Terengganu yang ke-13, memerintah antara 1920-1942.

Demikianlah, setelah begitu lama menyumbang bakti kepada rakyat dan kerajaan maka Tokku Paloh jatub uzur dan kembali ke rahmatullah menernui kekasihnya Allah SWT pada 1 Zulhijjah 1336 Hijrah (1917) dalam usia 100 tahun. Setahun kemudian Sultan Zainal Abidin III pula mangkat iaitu pada 1 November 1918. Jenazah Tokku Paloh dimaqamkan di satu kawasan tinggi di Paloh. Beliau meninggalkan lebih 23 orang anak daripada lapan orang isteri. Semasa hayatnya Tokku Paloh sentiasa saja beristeri empat orang secara poligami, dan isterinya seramai 13 orang kesemuanya.

Gabungan diantara Ulama dan Umara yg berjiwa sufi

imej Sultan Zainal Abidin III

Di antara anak murid Tokku Paloh ialah Sultan Zainal Abidin III sendiri. Baginda sultan sering berulang-alik dan istananya ke Paloh untuk belajar ilmu dan berbincang mengenai berbagai perkara dengan Tokku Paloh. Baginda mempunyai minat dan kebolehan yang luar biasa dalam bidang ilmu pengetahuan.

Tok Ku Paloh sangat berpengaruh terhadap murid dan saudara ipar beliau iaitu Sultan Zainal Abidin III. Beberapa pandangan dan nasihat Tok Ku Paloh kepada Sultan Zainal Abidin III tentang pentadbiran kerajaan banyak persamaan dengan surat-surat dan puisi Syeikh Ahmad al-Fathani kepada Sultan Terengganu itu. Semasa Tok Ku Paloh dan Sultan Zainal Abidin III masih hidup, Inggeris tidak berhasil mencampuri pentadbiran negeri Terengganu.

Selain Tokku Paloh, guru-guru baginda yang lain temasuklah Hj. Wan Abdullah Mohd Amin (Tuk Syeikh Duyung), Hj. Wan Mohd bin Abdullah, Hj. Wan Abdul Latif bin Abdullah Losong dan lain-lain. Baginda juga boleh berbahasa Arab hasil tunjuk ajar seorang guru khas, Habib Umar.

Berkat dan kesungguhan menuntut ilmu dan sikap memuliakan ulama, Sultan Zainal Abidin III diakui oleh rakyat sebagai raja yang alim dan taat berpegang kepada ajaran Islam. Hingga dikatakan, semasa pemerintahan baginda, susah untuk dicari seorang yang sudah sampai umur yang belum khatam Al-Quran di Terengganu.

Seperti juga ayahnya, Tokku Paloh seorang yang sangat berpengaruh di kalangan istana dan menjadi tempat rujuk sultan. Malah perlantikan sultan itu sendiri mempunyai kaitan rapat dengan pengaruh Tokku Paloh di kalangan istana, yang diwarisi daripada ayahnya Sayid Muhammad bin Zainal Abidin, yang terkenal dengan panggilan Tokku Tuan Besar, juga merupakan tokoh agama yang amat terkenal dan pengarang kepada lebih kurang 16 buah buku agama dan nazam.

Hubungan Tokku Paloh dengan sultan ini boleh disamakan dengan hubungan antara Sultan Zainal Abidin I (memerintah 1725-1734) dengan seorang lagi ulama besar Terengganu, Syeikh Abdul Malik bin Abdullah. Ulama yang terkenal dengan gelaran Tuk Pulau Manis ini juga dikenali sebagai wali Allah, dan banyak mengarang kitab. Sebagai Syeikhul Ulama dan mufti, Tuk Pulau Manis amat berpengaruh di kalangan istana dan dikatakan bertanggungjawab atas pertabalan Sultan Zainal Abidin I yang kemudian menjadi menantu beliau.

Menyedari peri pentingnya pemerintahan raja yang adil yang berlunaskan hukum-hukum Allah SWT, Tokku Paloh bersama Sayid Abdullah (Menteri Besar ketika itu) mengetuai sokongan terhadap perlantikan Tengku Zainal Abidin sebagai Sultan Terengganu menggantikan Sultan Ahmad Shah II (memerintah 1876-1881).

Sokongan dua orang yang berpengaruh ini sungguh berkesan sehingga Sultan Zainal Abidin kekal sebagai raja yang berjaya menegakkan pemerintahan yang kukuh dan bermaruah walaupun usianya ketika mula memegang tampuk pemerintahan negeri baru 16 tahun. Kejayaan baginda itu adalah berkat mendampingi serta menerima keputusan ulama. Baginda memerintah selama kira-kira 36 tahun 11 bulan hingga ke akhir hayatnya pada tahun 1918.

Ketika Sultan Zainal-Abidin III mula naik takhta, Tokku Paloh belum menjawat apa-apa jawatan penting secara rasmi. Tetapi sebagai seorang tokoh agama, beliau sudah berpengaruh di kalangan istana. Kemudian beliau menjadi Syeikhul Ulama (ketua ulama) Terengganu dan dilantik sebagai ahli Majlis Mesyuarat Negeri dalam kerajaan Sultan Zainal Abidin. Dengan kedudukan itu Tokku Paloh bertanggungjawab membantu kerajaan mentadbir negeri dan rakyat.

Bagaimanapun, ulama dan ahli tareqat yang arif perjalanan rohani ini lebih banyak berhubung secara peribadi dalam berbagai-bagai hal dengan Sultan Zainal Abidin. Keistimewaan ini menjadikan Tokku Paloh sebagai penasihat Sultan dan orang yang bertanggungjawab di belakang keputusan-keputusan yang dibuat oleh Sultan dalam pelbagai perkara terutamanya mengenai dasar luar negeri.


Menentang Pertapakan British di Terengganu

Percubaan British untuk menjajah Terengganu bermula sejak awal abad ke-20. Gabenor Negeri-negeri Selat, Frank Swettenham, tanpa terlebih dahulu berunding, datang ke Terengganu pada tahun 1902 dan mengadap Sultan untuk mendapat persetujuan sultan mengenai satu rangka perjanjian yang disediakan di London antara kerajaan British dan Siam. Tetapi perjanjian yang kononnya memberi pengiktirafan yang lebih jelas terhadap naungan kerajaan Siam ke atas Terengganu itu secara rasmi ditolak oleh kerajaan Terengganu.

Sultan Zainal Abidin dan penasihat-penasihat baginda menyedari kesan daripada perjanjian itu dan nampak perancangan jauh kerajaan British yang beria-ia benar mempelopori perjanjian itu supaya ditandatangani. Sedangkan kerajaan Siam sentiasa menghormati pemerintahan Terengganu yang berdaulat.

Perkiraan itu ternyata berlaku pada 10 Mac 1909 bertempat di Bangkok di mana kerajaan British secara senyap menandatangani satu perjanjian baru dengan kerajaan Siam. Entah ganjaran apa yang diperolehi oleh kerajaan Siam, melalui pejanjian itu kerajaan Siam memindahkan (menyerahkan) segala hak naungan, perlindungan, pentadbiran, kawalan dan apa saja yang dipunyainya ke atas negeri-negeri Kelantan, Perlis, Kedah dan Terengganu serta pulau-pulau berhampiran.

Dengan perjanjian baru itu bermakna Terengganu bulat-bulat duduk di bawah kekuasaan British seperti terkandung dalam butir-butir perjanjian pertama tajaan British yang kononnya untuk menjelaskan pengiktirafan terhadap naungan Siam itu.

Sekali lagi kerajaan Terengganu ridak mengiktiraf dan menentang perjanjian berniat jahat itu. Malah pihak istana dan pembesar-pembesar negeri sangat marah dengan taktik halus British. Tokku Paloh, yang sangat berpengaruh terhadap dasar luar Terengganu, memberi pandangannya mengenai cita-cita British yang berkehendakan Terengganu dengan pertolongan Siam itu, dengan katanya antara lain:

"Dimaklumkan bahawa perkara ehwal treaty (perjanjian) yang dikehendaki oleh Inggeris dengan kebenaran Siam itu sangat besarlah pada paham paduka ayahanda (maksudnya beliau) waqiahnya dan sangatlah pada fuad (hati) Seri Paduka Anakanda Sultan Zainal Abidin akan akllahu al dafihi (telah menolong akan engkau oleh Allah SWT atas penolakannya) kerana sudah bersatu kira antara Siam dan Inggeris tetapi Insya-Allah tiada sekali-kali Allah SWT tasalitkan (beri kekuasaan-Nya) kuffar (orang kafir) atas Muslimin melainkan sebab tadyik (menghilangkan) mereka itu akan huquk (hak) syariat dan tiada bersungguh-sungguh mereka itu berpegang atas syariat yang mutahharah (undang-undang suci Islam) dan pemasukan ke dalam agama Islam akan barang yang dibenci oleh Rasulullah SAW. Maka wajiblah pada sekarang ini Seri Paduka Anakanda (Sultan) berkuat pada menzahirkan agama dan membatalkan segala mungkarat (kejahatan), jangan sekali tidak hirau..."

Walaupun usaha itu gagal, British terus menjalankan diplomasinya dalam berbagai bentuk rundingan. Antara pegawai yang mewakili British ialah W.L. Conlay. Dalam beberapa kali rundingan yang diadakan dengan pihak istana (tidak kurang dua kali). Sultan Zainal Abidin mengarahkan pihak British supaya berunding secara langsung dengan Tokku Paloh.

Sultan berkata kepada wakil British: "Terengganu ini ada tuannya, sila berunding dengan tuannya (yang dimaksudkan ialah Tokku Paloh)."


Berunding Dengan British

Rundingan pertama yang dijadualkan berlangsung di atas armada British terpaksa dibatalkan oleh British kerana dikatakan kapal armada itu beberapa kali senget apabila Tokku Paloh menyengetkan serbannya. Ini menakutkan wakil-wakil British yang menganggap kejadian itu satu magic (sihir atau silap mata) sedangkan yang sebenarnya adalah karamah kurniaan Allah kepada Tokku Paloh.

Ekoran itu, rundingan diadakan juga pada waktu lain dan kali ini di rumah Tokku Paloh. Untuk itu, Tokku Paloh meminjam beberapa buah kerusi bagi meraikan orang putih yang tidak pandai duduk bersila itu.

Dengan duduk di atas kerusi, rundingan berjalan dengan panjang lebar dan antara lain wakil British memaklumkan bahawa pihaknya ingin mendapatkan tanah Terengganu dengan alasan membantu membangunkan dan memajukan negeri Terengganu. Dengan kata lain, dalam rundingan itu seolah-olahnya British hendak membantu memajukan Terengganu. Negeri Terengganu ketika itu berpenduduk sekitar 10,000 orang, kebanyakannya bekerja sebagai nelayan, tukang dan petani. Mereka diakui oleh Clifford sebagai "orang Melayu yang paling pandai dan paling rajin di Semenanjung Tanah Melayu".

Tokku Paloh mempunyai pandangan yang jauh dan dapat membaca niat jahat wakil British yang mahu menguasai negeri Terengganu dan seterusnya menjajah.

Lalu dengan selamba Tokku menjawab segala kehendak wakil British itu dengan penuh sindiran tanpa sedikit pun terpengaruh dengan 'gula-gula' yang diumpan oleh orang-orang putih itu. Dalam perternuan inilah berlakunya kerusi yang diduduki oleh wakil-wakil British itu melekat seketika di punggung mereka seperti telah diceritakan pada awal tulisan ini.

Wakil-wakil British itu pulang dari rumah Tokku Paloh dengan hati yang berang bercampur takut akan kelebihan yang ada pada Tokku Paloh. Mereka gagal sama sekali untuk menguasai Terengganu menerusi diplomasi.

Tidak berapa lama selepas itu, beberapa buah armada British datang lagi ke persisiran pantai Kuala Terengganu. Tanpa memberi sebarang amaran, armada itu melepaskan tembakan meriam dan senapang ke arah pantai dan mengarah ke udara. Serangan yang bertujuan menggertak itu telah membunuh seekor kambing di Padang Hiliran.

Orang rarnai menjadi gempar dan cemas, dan sekali lagi Sultan Zainal Abidin menyerahkan urusan ini kepada Tokku Paloh. Lalu dengan tenang dan yakin Tokku Paloh bersama orang-orang kanannya termasuk Haji Abdul Rahman Limbong, Syeikh lbrahim dan Tuk Kelam dan pengikut-pengikutnya yang lain meronda sepanjang pantai. Operasi rondaan ini berjalan siang dan malam.

Dikatakan ekoran dari itu, British tidak lagi membuat kacau, dan semua armadanya berundur. Mengikut laporan, angkatan perang British itu nampak 'beribu-ribu' pahlawan Terengganu lengkap dengan senjata bersiap sedia untuk melancarkan serangan balas. Sebab itulah mereka cabut lari.

Demikian kehebatan perjuangan Tokku Paloh yang mempunyai karamah menentang British berhabis-habisan. Beliau berpegang kepada firman Allah SWT bermaksud:

"Sesungguhnya bumi ini akan diwarisi oleh hamba-hamba-Ku yang soleh". (Al-Anbia: 105)

Beliau juga berpegang kepada falsafah: Perjuangan tidak kenal hidup atau mati. Dengan benteng iman dan taqwa yang kukuh pada diri Tokku Paloh itu, pihak British gagal menjajah Terengganu sehinggalah beliau kembali ke rahmatullah pada tahun 1917, dan diikuti dengan kemangkatan Sultan Zainal Abidin III pada tahun berikutnya. Perginya ulama dan umara yang berganding bahu dalam pemerintahan...

Pahlawan Melayu yg berguru dgn Tokku Paloh

Gambar tok Janggut
Alfatihah buat semua pejuang melayu Islam di seluruh Nusantara


Di antara anak murid dan pengikut Tokku Paloh yang terkenal ialah Haji Abdul Rahman Limbong, Haji Mat Shafie Losong, Tuk Kelam, Tuk Janggut, Datuk Bahaman, Mat Kilau, Haji Wan Embong Paloh, Haji Abdullah Chik Fatani, Tuk Gajah, Selain menjadi guru kepada anak-anaknya sendiri seperti Sayid Abu Bakar (Tokku Tuan Embong), Sayid Akil (Engku Sri Wijaya) dan Sayid Sagof (Engku Kelana). Dimana kesemua mereka diakui sebagai ulama

Menurut Muhammad Abu Bakar, Kampung Paloh didatangi orang daripada pelbagai jurusan, bukan saja dari sekitar Kuala Terengganu, tetapi juga dari Kelantan, Pahang dan Patani (Ulama Terengganu, hlm. 181).

Dari hari ke hari, anak-anak murid dan pengikut Tokku Paloh semakin ramai. Mereka datang dari merata tempat. Paling ramai ialah orang-orang Pahang yang kebanyakan mereka adalah pahlawan-pahlawan yang menentang British. Di Paloh, mereka dilindungi di bawah pentadbiran yang adil, makmur, tegas berdasarkan hukum Allah SWT dan tidak bertolak-ansur dengan pihak British.

Diriwayatkan bahawa antara murid Tok Ku Paloh. yang terkenal dan menjadi pejuang antipenjajah ialah Haji Abdur Rahman Limbung dan Tok Janggut.

Tok Ku Paloh ialah ulama yang tidak takut menanggung risiko tinggi dalam perjuangan demi mempertahankan Islam dan bangsa Melayu. Beliau melindungi pejuang-pejuang Islam dan Melayu yang bermusuh dengan penjajah Inggeris pada zaman itu. Semangat jihadnya sungguh indah, menarik dan ada hembusan segar seperti yang diriwayatkan oleh Muhammad Abu Bakar.Katanya:

“Dalam Perang Pahang, penentang-penentang British yang dipimpin oleh Datuk Bahaman, Tok Gajah dan Mat Kilau hampir-hampir menyerah diri setelah mengalami tekanan daripada kerajaan.

“ Pada Mei 1894, mereka menghubungi Tok Ku Paloh, dan mendapat simpati daripada ulama tersebut. Ini bukan sahaja memberi nafas baru kepada perjuangan mereka, tetapi mereka juga diberi perlindungan di Paloh serta diajar ilmu untuk menentang musuh mereka di Pahang. Hugh Clifford dalam pemerhatiannya mengatakan Tok Ku Paloh telah menyeru pahlawan-pahlawan itu melancarkan perang jihad.

“Hasil semangat baru yang diperoleh daripada Tok Ku Paloh, serta penambahan kekuatan, pasukan pahlawan menjadi lebih besar dan tersusun.” (Ulama Terengganu, hlm. 184)

Tokku Paloh menyemai semangat jihad Datuk Bahaman, Tok Gajah, Mat Kilau menentang penjajah British di Pahang



imej Hugh Clifford


Ini terbukti dengan keputusan berani Tokku Paloh memberi perlindungan kepada pahlawan-pahlawan Pahang sekitar tahun 1894 dan keengganannya bekerjasama dengan pihak British. Pendirian beliau ini mempengaruhi sikap Sultan Zainal Abidin (kebetulan menantu kepada Sultan Ahmad Pahang) untuk terus-menerus menentang pertapakan British di Terengganu.

Penglibatan Tokku Paloh dalam perjuangan menentang campurtangan British di Pahang berlaku apabila pahlawan-pahlawan Pahang yang memberontak terpaksa berundur akibat tekanan hebat daripada pihak berkuasa. Mereka yang dipimpin oleh Datuk Bahaman, Tuk Gajah dan anaknya Mat Kilau berada dalam keadaan serba salah dan hampir-hampir putus asa.

Akhirnya pada bulan Mei 1894, mereka membuat keputusan menghubungi Tokku Paloh. Ternyata hubungan ini memberi nafas dan tenaga baru kepada perjuangan mereka kerana Tokku Paloh bukan saja bersimpati malah bersedia membantu pahlawan-pahlawan itu menentang pencerobohan British di Pahang. Selama berada di Paloh, pahlawan-pahlawan yang terkenal hebat itu menggunakan sepenuh kesempatan menuntut ilmu agama dan mendalami perjalanan rohani sebagai bekalan dalam perjuangan yang amat sukar itu. Mereka berguru dengan Tokku Paloh.

Kemudian baru Tokku Paloh menyeru pahlawan-pahlawan itu supaya melancarkan perang jihad. Sebagai bekalan rohani, beliau memberi mereka wirid-wirid dan jampi-jampi tertentu dan menghadiahkan mereka pedang yang bertulis ayat-ayat Al-Quran pada matanya. Dan dengan sokongan dan pengaruh Tokku Paloh, pasukan pahlawan itu semakin besar dan mendapat sokongan sultan dan rakyat Terengganu untuk melancarkan serangan tahap kedua berdasarkan kecintaan kepada agama dan tanahair dengan semboyan 'perang jihad'. Semangat perang jihad begitu ketara sekali di kalangan para pejuang itu.

Ketika inilah, Hugh Clifford, Residen British di Pahang, menyedari bahayanya pahlawan-pahlawan itu berada di negeri jiran kerana mendapat sokongan Tokku Paloh untuk melancarkan serangan baru dengan kekuatan agama. Demi menjaga kepentingan British di Pahang, pada bulan April 1895 Clifford mengetuai satu angkatan serarnai 250 orang untuk melumpuhkan kekuatan pihak yang disifatkannya sebagai pemberontak-pemberontak.

Sesampai di Terengganu, Clifford mengadap Sultan Zainal Abidin untuk mendapat kerjasama baginda. Sultan Zainal Abidin dengan senang hati mengeluarkan surat kuasa (waran) kepada Clifford untuk menangkap sesiapa saja daripada kalangan rakyat baginda yang bersubahat dengan pernberontak-pemberontak. Tetapi surat itu tidak memberi kuasa untuk menyiasat kerabat diraja, keluarga Sayid serta pembesar-pembesar baginda.

Baginda juga mengeluarkan satu surat sulit kepada orang-orang Besut supaya membantu pahlawan-pahlawan Pahang yang bersembunyi di daerah itu. Taktik diplomasi yang bijak itu menyelamatkan semua pejuang Pahang dan mengecewakan usaha ketua penjajah Pahang bernama Clifford itu. Clifford sentiasa curiga terhadap Tokku Paloh kerana dalam beberapa perundingan yang diadakan dengannya, pernimpin British itu percaya Tokku Paloh tidak berkata yang sebenarnya mengenai pemberontak-pemberontak.

Kadangkala wakil-wakil British itu dipersendakan oleh Tokku Paloh. Menurut cerita Syed Omar Abdul Kadir Al-Aidrus (cucu Tokku Paloh) kepada penulis, dalam satu pertemuan antara Tokku Paloh dan Clifford terjadi antara lain dialog seperti berikut:

Clifford:
Saya datang mahu mendapat kerjasama Tokku untuk menangkap pemberontak-pemberontak dari Pahang yang berada dalam negeri Terengganu.

Tokku Paloh:
Siapa yang dimaksudkan? Kerana kami orang Islam tidak boleh menyimpan pemberontak dan penjahat-penjahat. Kalau ada penjahat tentu kami sudah tangkap dan mengenakan hukuman berdasarkan hukum Islam

Clifford:
Itu, Datuk Bahaman, Tuk Gajah, Mat Kilau dan pengikut-pengikut mereka melakukan banyak kacau dalam negeri Pahang. Sekarang mereka lari ke negeri ini.

Tokku Paloh:
Orang-orang itu semua baik-baik, bukan pengacau, bukan pemberontak kerana mereka menuntut pembebasan daripada campurtangan kuasa luar dalam negeri mereka, dan sebagai orang-orang Islam mereka mesti menuntut hak itu.


Sebagai satu helah, Tokku Paloh membenarkan juga angkatan Clifford itu menyiasat di Paloh sama ada benar pahlawan-pahlawan Pahang itu bersembunyi di sana (ketika itu semua mereka sudah bersembunyi di tempat-tempat selamat).

Clifford masih tidak berpuas hati kerana pasukannya gagal menemui 'pemberontak-pemberontak' itu. Dia percaya mereka ada bersembunyi di kawasan rumah Tokku Paloh. Ini berdasarkan beberapa bukti yang dia sendiri perolehi semasa siasatan dibuat. Tetapi dia dan pasukannya tidak berdaya berbuat apa-apa walaupun berkali-kali berunding dengan Tokku Paloh. Sebab itu bagi Clifford, penghalang besar kepada usahanya untuk menangkap pahlawan-pahlawan Pahang itu ialah Tokku Paloh sendiri.

Malah usaha terakhir Clifford meminta jasa baik Sultan supaya memaksa Tokku Paloh menyerahkan mereka itu juga gagal. Ini membuatkan dia sedar pengaruh Tokku Paloh begitu besar sekali di istana. Akhirnya Clifford mengambil keputusan meninggalkan Terengganu pada 17 Jun 1895.

Daripada riwayat ini, kita dapat mengambil iktibar berdasarkan peristiwa dunia terkini bahawa ramai tokoh Islam menjadi pejuang Islam dan bangsanya, dan ramai pula yang menjadi pengkhianat. Afghanistan, Iraq, Palestin dan Lebanon menjadi sasaran bom yang dilancarkan oleh bangsa-bangsa bukan Islam. Ada ramai pejuang Islam di sana.

Pengkhianat pun banyak. Bangsa kita, bangsa Melayu yang beragama Islam, patut mencontohi perjuangan bijak Tok Ku Paloh. Janganlah ada manusia Melayu yang khianat terhadap agama Islam dan bangsanya.

Warisan keluarga Tokku Paloh dan Sultan Zainal Abidin III



Al-Aalimul Al-Allamah Dato Al-Habib Umar Bin Abdul Qadir Al-Idrus Bersama Tuanku Mizan

Dato Syed Omar Bin Abdul Kadir Al Idrus
(Cucu Tokku Paloh 1942- Sekarang)

Syed Omar bin Abdul Kadir adalah seorang dari cucu Tokku Paloh yang mewarisi dalam urusan ilmu agama dan banyak mengajar ilmu-ilmu agama di madrasah dipelusok negeri.Beliau juga mengikuti jejak langkah datok dan bapa saudaranya berhubung rapat dengan pehak istana.

Ahad, 10 Julai 2011

Salah Faham Makna Berjuang dan Berjihad Fisabilillah



Keghairahan umat nampaknya bertambah dalam menyatakan dan memperjuangkan Islam. Kalau keghairahan ini diteruskan berjalan di atas landasan dan cara yang tepat yang dikehendaki oleh Allah dan Rasul-Nya, maka kita akan sampai di satu era kehidupan yang mulia dan agung, yakni terbangunnya jemaah, daulah dan ummah Islamiah. Akan lahir sebuah jemaah dan masyarakat yang ahlinya cinta dan takutkan Tuhan, tunduk patuh dalam menerima dan mempraktikkan Islam serta menjadi rahmat bagi seluruh manusia.

Namun satu hakikat mesti diakui, bahawa untuk mencapai hal itu tidaklah semudah yang kita rasakan dan gambarkan. Di samping penentang dan musuh yang pasti tidak akan mengalah dengan kita, juga pengaruh faham sekularisma yang sangat kuat dalam sanubari umat. Kita sendiri sebenarnya sangat kabur tentang jalan jalan yang dapat
menyampaikan kita ke sana.

Contohnya, umat Islam sendiri masih banyak yang kabur dan tidak faham tentang makna berjuang dan berjihad. Erti berjuang dan berjihad sudah dipesongkan dan dipersempit kepada perjuangan bersenjata. Maka timbullah berbagai kelompok umat Islam yang menggunakan kekerasan dan senjata sebagai alat perjuangan mereka untuk membela umat Islam yang tertindas di mana-mana. Tentu saja musuh-musuh Islam sangat menyukai hal ini kerana ada alasan bagi mereka untuk melabelkan kelompok umat Islam tersebut sebagai kelompok pengganas atau teroris. Padahal merekalah yang menindas umat Islam.

Kata Fisabilillah ertinya untuk Tuhan bukan untuk diri, kelompok,golongan atau untuk bunuh orang bukan Islam. Tentu saja perjuangan itu dengan menggunakan cara-cara yang berhikmah, pemaaf, pengasih, penyayang dan lain-lain.

Patutnya bila kita hendak sangat berjuang untuk membunuh orang dengan cara dan alasan apa pun, jangan kaitkan dengan nama Islam atau Tuhan. Ini tidak, sebut berjuang fisabilillah, tetapi dia membunuh orang. Jadi samalah perjuangannya dengan perjuangan orang kafir. Sedangkan bukan itu yang disuruh oleh Islam.

Begitu juga badan-badan, parti-parti dan organisasi Islam sebaik- baiknya jangan menggunakan nama Islam, supaya kalaulah badan, parti dan organisasi itu cacat dan tidak dapat membawa ciri-ciri Islam, maka nama Islam tidak rosak. Nama Allah dan Rasul tidak cacat. Kalau kita dapat menepati fisabililah itu tidak mengapa. Tetapi bagaimana
kalau tidak menepati ?

Yang dimaksud dengan berjuang dan berjihad dalam Islam yang diredhai oleh Allah ialah berjuang ke arah meninggikan kalimah Allah

sama ada secara langsung atau tidak langsung. Jadi tanggung-jawab yang telah dibebankan oleh Allah kepada semua umat Islam ialah untuk menghidupkan dan meninggikan kalimah Allah di muka bumi ini agar kalimah Allah diamalkan dan didaulatkan sepanjang waktu dan di semua aspek kehidupan.

Yang dimaksudkan dengan 'kalimah Allah' yang sebenarnya menurut sumber Al Quran dan Hadis serta menurut pendapat ulama-ulama di antaranya ialah:

1. Akidah yang sah
2. Menunaikan janji iaitu perintah suruh fardhu dan sunat
3. Menjauhi larangan haram dan makruh
4. Iman, Islam dan Ihsan
5. Tauhid, Feqah dan Tasawuf
6. Menegakkan undang-undang yang wajib, sunat, haram, makruh dan mubah (harus)
7. Membangunkan syariat Allah.

Selepas zaman Rasulullah SAW dan Khulafaur Rasyidin, di setiap zaman Allah berjanji untuk mengirim satu kelompok atau jemaah yang akan menjaga bara api Islam agar umat Islam tidak kembali kafir.

Rasullullah SAW bersabda:Terjemahannya:
"Allah akan mengutus kepada umat ini di setiap awal kurun orang yang memperbaharui urusan agama. "

Sehebat manapun ujian yang Allah berikan kepada umat Islam, mereka tidak akan kafir, hanya jadi fasik saja. Maka lahirlah berbagai kelompok dan tareqat untuk menjaga bara api Islam agar tidak padam seperti tareqat Naqsyabandiah, Qadiriah, Samaniah, Tijaniah.

Kumpulan-kumpulan tareqat yang hak ini tidak menggunakan nama Islam atau tdk melabelkan dengan label Islam, supaya andaikata perjuangan mereka melalui tareqat itu tidak tepat secara Islam, maka tidak akan menjatuhkan Islam. Maka tareqat itu disebut dengan menggunakan nama guru mursyidnya saja.

Apakah mereka itu tidak faham ?

Tidak, sebenarnya mereka lebih faham dari kita, tetapi mereka sangat berhati-hati, berakhlak dan beradab. Tidak ada satu tareqat pun yang diberi nama atas nama Islam. Begitu juga Mazhab Syafie, Hambali, Hanafi, mengapa tidak disebut mazhab Islamiyah Syafi'iyah, Islamiyah Hambaliah, atau Islamiyah Hanafiah?

Mereka sangat faham, sangat beradab dan kerana itu mereka sangat berhati-hati. Andaikata tareqat, mazhab atau jemaah yang mereka bawa dan perjuangkan tidak menepati Islam, maka ia tidak akan merosakkan Islam. Tidak akan mengotori nama Islam dan nama Tuhan.


Beza Kita Berjuang Dengan Sahabat Berjuang

Rasulullah SAW dan para Sahabat gigih berjuang
Akhlak mereka cemerlang dan gemilang
Kita gigih berjuang, akhlak kita sangat malang
Mereka berjuang begitu serius
Di malam hari menjadi abid menangis mengenang dosa

Kita serius juga berjuang
Tapi sembahyang Subuh yang wajib, terabai
Mereka sibuk berjuang
Balik ke rumah laksana Syurga
Kita sibuk berjuang
Balik ke rumah bermasam-masam muka
Mereka bila berhadapan dengan ujian
Sabarnya amat ketara
Musuh-musuhnya didoakannya
Kita bila berhadapan dengan ujian
Rasa derita dan kecewa
Maka kita pun melaknat dan mencerca musuh kita
Kita pun mengata di sini, mengata di sana
Seluruh negara mendengarnya

Mereka berjuang, Sahabat-Sahabat yang miskin dipertanggungjawab oleh yang kaya
Yang kaya gembira memberi, yang miskin tidak meminta-minta
Kita yang kaya menambah lagi harta
Kawan seperjuangan tinggal menderita
Kita susah hendak memberi
Yang miskin pula meminta-minta dan mengadu-ngadu di sini sana
Mereka dan kita, tentang berjuang sama-sama gigih dan sibuk
Tapi di dalam perkara lain jauh berbeza
Mereka benar-benar model di zamannya
Tapi kita modelnya tiada

Marilah kita berjuang sama-sama membetul dan membaiki diri
Agar Allah Taala redha, manusia senang menerima

Allahyarham Ust. hj Ashaari Muhammad
29.7.99

Ulama atau ahli zikir

Bismillahir rahmanir rahim

Ramai orang di sana-sini memperkatakan tentang ulamak. Malah tidak kurang juga ada di antara mereka yang mengaku diri ulamak. Walhal, tidak pernah berlaku dalam sejarah, ulamak itu melantik diri mereka ulamak.

Imam Syafie, sebagai contoh, rakyat yang mengakui dirinya ulamak tetapi dia sendiri tidak pula mengaku ulamak. Imam Ghazali pun begitu juga. Ramai orang cakap-cakap yang Imam Ghazali itu ulamak. Tapi bagi Imam Ghazali sendiri, tidak pula dia mengaku ulamak. Namun, apapun yang telah disebutkan tadi, ulamak itu bukan dinilai oleh orang ramai. Bukan juga dinilai oleh kerajaan. Lebih-lebih lagilah bukan dinilai oleh tuanpunya diri yang merasa dirinya ulamak. Kalau begitu bagaimana hendak kenal ulamak?

Ini boleh kita lihat dalam Al-Quran, Firman Allah yang bermaksud,
"Hanya sanya yang takut dengan Tuhan itu ialah ulamak" - Al-Fathir:28.

Dalam ayat ini, ada 2 perkataan penting yang boleh kita ambil. Pertama, ulamak dan kedua ialah takut. Maksud ulamak di sini ialah orang yang ada ilmu yakni ada ilmu dunia dan ilmu akhirat. Ada ilmu tentang Tuhan dan ada ilmu tentag syariat. Kemudian, dia itu takut dengan Tuhan. Kalau begitu kata Tuhan, iaitu ulamak mesti ada ilmu akhirat, ilmu dunia dan juga takut dengan Tuhan; maka datanglah perintah Allah melalui ayatNya yang bermaksud:

"Hendaklah kamu bertanya (tentang akhirat, tentang dunia, ekonomi, masyarakat) kepada ahli zikir." (An-Nahl:43)

Rupanya, ulamak itu ialah ahli zikir. Ahli itu menunjukkan orangnya, dan zikir itu menggambarkan sifatnya. Ertinya, di sini, ulamak itu ilmunya mendarah mendaging. Tidak perlu buka kitab tetapi bila ditanya tentang ilmu Islam, dia boleh jawab. Bila ditanya tentang masyarakat Islam, keluar jawapannya. Itulah maksud mendarah mendaging. Ilmu yang ada difahami, dihayati dan dijiwai. Kalau baru waktu itu hendak buka kitab, itu merujuk kepada guru yang mengajar dan taklah disebut sebagai ulamak.

Ada beza ahli zikir dengan ahli fikir. Ahli fikir, ilmunya sekadar di akal, tidak turun ke hati. Maksudnya ahli fikir ini sekadar tahu ilmu atau sekadar berteori-teori sahaja. Ilmunya hanya jadi bahan "mental-exercise". Ilmunya bertapak di akal, bukan di hati. Ilmunya tak mendarah mendaging, bermaksud tak difahami, hayati dan jiwai.

Merujuk Kepada Ahli Zikir

Maksud Firman Allah:
“Bertanyalah kepada Ahli Zikir jika kamu tidak ada pengetahuan tentang hal itu.”
(An-Nahl:43)

Ayat ini menuntut kita untuk merujuk kepada orang yang dikatakan Ahli Zikir dalam memberi jawapan kepada persoalan kehidupan kita. Ayat ini, sesungguhnya, sangat relevan dalam memberi jalan keluar kepada permasalahan sosial yang melanda masyarakat hari ini seperti gejala dadah, seks bebas, rasuah dan vandalisme.

Ahli Zikir inilah yang patut menjadi tempat rujuk semua pihak dalam menyelesaikan masalah masyarakat itu. Malangnya, kebanyakan daripada kita merujuk kepada yang bukan ahlinya dan hasilnya masalah tetap tidak selesai-selesai, malah semakin hari semakin bertambah pula.

Maka, benarlah kata-kata Rasulullah iaitu:

“Apabila sesuatu urusan itu diserahkan kepada yang bukan ahlinya, maka tunggulah kerosakan yang bakal menimpa.”

Siapakah dia Ahli Zikir yang dianjurkan Tuhan agar kita merujuk kepadanya dalam persoalan kehidupan?

Ahli Zikir ini bukanlah orang yang duduk-duduk berzikir atau berjalan-jalan dengan membawa tasbih ke sana sini sambil mulutnya kumat-kamit. Benar, mereka itu berzikir tetapi belum lagi boleh diiktiraf sebagai Ahli Zikir. Yang dimaksudkan Ahli Zikir ini ialah orang yang hatinya benar-benar sudah terhubung dengan Tuhan dalam semua hal.
Firman Allah:

Orang-orang yang hatinya terhubung dengan Allah pada waktu berdiri, duduk dan berbaring (Ali-Imran:191)

Apabila hatinya sudah terhubung dengan Tuhan, maka jadilah dia orang kesayangan Tuhan seperti yang digambarkan oleh Tuhan dalam sebuah Hadis Qudsi:

"Amal-amal ibadah fardhu yang Aku wajibkan kepada hamba-Ku yang mereka lakukan untuk mendekatkan dirinya kepada-Ku dan Hamba-Ku itu sentiasa melakukan ibadah-ibadah sunnat untuk mendekatkan diri kepada-Ku hingga Aku mencintainya. Dan apabila Aku mencintainya, maka Aku menjadi telinga baginya untuk mendengar, mata untuk melihat, tangan untuk memegang serta kaki untuk berjalan. Apabila ia meminta kepada-Ku pasti akan Kuberi. Apabila meminta perlindungan kepada-Ku pasti akan Kulindungi."

Ulama atau ahli zikir yang dimaksudkan di sini juga adalah merupakan ulama yang berwatak pendidik.

Dia bukan sekadar mubaligh yang menyampaikan risalah-risalah Islam kepada orang ramai atau sekadar da'i yang menjemput, mengajak dan merayu orang ramai kepada Islam.

Dia bukan juga sekadar muallim atau ustaz atau kiyai yang lazimnya hanyalah menyampaikan ilmu Islam kepada orang ramai.

Usaha mereka itu hanya terbatas kepada ajaran Islam yang asas seperti Ilmu Tauhid, Fikh dan tasawuf yang merupakan Fardhu Ain termasuk Tajwid.Umumnya peranan para muallim dan ustaz hanyalah bersyarah dan memberi kuliah sahaja.

Peranan dan aktiviti mereka ini sangat berbeza berbanding dengan murabbi yang mentadbir dengan serius untuk melatih, mendidik dan membimbing murid-muridnya supaya benar-benar yakin, takut dan cintakan Allah.

Murabbi berusaha meningkatkan ketaqwaan muridnya bagi menagih janji Allah dalam Al Quran iaitu untuk mendapat pembelaan dan untuk memperoleh kesejahteraan dunia dan Akhirat.

Murabbi berperanan bagi mengurus, mentadbir dan memantau anak-anak muridnya supaya benar-benar tepat keyakinannya kepada Allah, tepat betul amal ibadahnya serta memiliki akhlak mulia. Dia menanam aqidah dan tauhid ke dalam jiwa anak-anak muridnya. Mendidik dan memimpin mereka dengan akhlak mulia yakni mengusahakan sifat-sifat mazmumah dalam hati dibuang dan diganti dengan sifat-sifat mahmudah. Ditunjukkan mana yang haq dan batil, mana yang halal dan mana yang haram. Peranan tersebut dianggap lebih serius daraipada peranan ibu dan ayah.

Begitu juga peranan mu'addib iaitu pendidik yang menjadikan seseorang murid itu benar-benar beradab, sama ada beradab dengan Tuhan mahu pun beradab dengan manusia dan makhluk. Para murabbi dan mu'addib perlu memiliki ilmu, beramal dengannya serta menjiwai ilmunya.

Namun murabbi dan mu'addib itu sebenarnya adalah rabbani , iaitu orang yang sangat hampir dengan Allah. Ilmunya langsung diberi oleh Tuhan. Ilmunya bukan sahaja dimiliki, malah diamal dan dihayati. Secara unggulnya, mereka adalah terdiri daripada para Nabi, Rasul serta orang-orang pilihan Tuhan seperti para Sahabat Baginda Rasulullah SAW atau para aulia (wali-wali Allah).

Mereka ini melakukan apa sahaja iaitu mengajar, mendidik dan memantau manusia semata-mata kerana Tuhan. Kerana mereka benar-benar kenal dirinya dan kenal Tuhan sehingga mereka sanggup berbuat apa sahaja kerana Tuhan. Mereka inilah ulama sebenar.

Ulama berwatak pendidik berperanan dengan mengambil kira sifat semula jadi manusia yang terdiri daripada jasad lahiriah, akal, roh dan nafsu. Kesemua juzuk diri manusia itu dibangunkan seimbang. Jasad dibangunkan dengan makanan yang sederhana, yang baik-baik, halal dan tidak mengandungi unsur-unsur syubahat. Juga dijaga kebersihan diri, ditentukan rehat yang cukup dan dijadualkan riadhah. Akalnya juga dibangunkan dengan sempurna.

Selain diajar supaya pandai membaca, mengira dan menulis, mereka juga diberi ilmu dan pengalaman supaya menjadi cergas dan tajam pemikirannya. Ini dilakukan dengan pengajian, muzakarah, membiasakan mereka berfikir misalnya dengan cara berdiri di depan khalayak atau majlis untuk memberi ucapan, bersyair, bersajak dan sebagainya. Atau mereka sering diberi tugasan yang memerlukan daya fikir yang mencabar. Misalnya tugasan yang memerlukan mereka membuat penyelidikan.

Rohnya disuburkan dengan sentiasa diingatkan akan kebesaran Tuhan, kekuasaan, kehebatan, kebaikan, nikmat dan rahmat Tuhan, tentang kehidupan Akhirat, Syurga dan Neraka. Mereka juga sentiasa diingatkan akan tugas dan peranan hidup sebagai hamba Tuhan dan Khalifah-Nya. Untuk mendidik nafsu, ulama pendidik mendorong ke arah bermujahadah melawan nafsu untuk mencapai akhlak mulia serta meninggalkan kelakuan atau akhlak keji atau perbuatan yang tidak bermoral. Semuanya disampaikan dengan penuh bijaksana dan berhemah tinggi.

Ulama adalah pewaris nabi.

Di zaman tidak ada nabi dan rasul, dialah yang mendidik umat dengan iman dan Islam.Dia mempertemukan umat dengan jalan hidup yang sebenar seperti yang Allah tunjuk dalam Al Quran dan Hadis iaitu satu-satunya jalan kebahagiaan hidup di dunia dan di Akhirat.

Malangnya ketiga-tiga istilah seperti murabbi, mu'addib dan rabbani ini telah terpinggir semenjak bermulanya kejatuhan Islam lebih 700 tahun yang lalu. Istilah-istilah tersebut hanya dianggap istilah-istilah khusus di dalam bidang dan amalan kesufian. Ini menyebabkan umat Islam tidak terdidik dan menjadi mundur. Yang dipopularkan ialah istilah mubaligh, da'i, muallim, ustaz, kiyai yang kesemuanya hanya berperanan setakat berdakwah dan mengajar ilmu asas dalam Islam. Mereka bukan pendidik dan tidak mampu untuk mendidik jiwa atau roh termasuk nafsu umat Islam.

Inilah kerja para orientalis Barat dan musuh-musuh Islam. Mereka tahu bahawa murabbi, mu'addib dan rabbani adalah berbahaya kepada mereka kerana watak-watak ini mengembalikan kekuatan Islam. Mereka membina kekuatan rohani, kekuatan iman, kekuatan taqwa dan kekuatan ukhuwah dan kasih sayang dikalangan umat Islam. Oleh itu gelaran dan peranan murabbi, mu'addib dan rabbani ini disorok dan ditekan supaya hilang dari fikiran umat Islam.Digalakkan dan dipopularkan pengeluaran muallim dan ustaz dari berbagai-bagai universiti dari seluruh dunia.

Bagi mereka, lagi ramai muallim dan ustaz ini, lagi baik kerana umat Islam akan sibuk dan leka dengan ilmu-ilmu asas, ilmu-ilmu nas dan ilmu-ilmu furuk dan akan lupa untuk membina roh dan jiwa, akhlak dan kasih sayang, iman dan taqwa.

Walhal disitulah letaknya kekuatan utama umat Islam yang Barat dan musuh-musuh Islam tidak mampu untuk mengatasinya. Janji Tuhan, Islam tidak akan menang dengan quwwah (kekuatan lahir) semata-mata. Umat Islam akan menang hanya dengan taqwa.


Ulama-ulama Yang Disebut Oleh Nabi

Bismillahirrahmanirrahim

Lima ratus tahun daripada Rasulullah, ilmu Umat Islam
secara majoriti dari Al Quran dan Al Hadis,
Pada waktu itu Umat Islam rata-rata minat mempelajari ilmu Islam,
Orang awam diwaktu itu macam ilmu para ustaz di zaman ini,

Sebahagian ilmu mereka macam ilmu ulama di zaman kita ini,
Pilihan ulama dikenali macam Imam Malik, Imam Syafie,
Imam Hanafi, Imam Hasan Basri, An Nawawi dan Auzaie,
Seterusnya macam Abu Hasan Ashaari, Fakruddin Ar Razi, Imam Bukhari,

Di kalangan mereka juga ada yang bernama Imam Al Ghazali, As Sayuti
dan lain-lain lagi tidak payah disebutkan di sini,
Mereka itu ibarat bintang-bintang di langit,
Membawa cahaya di dunia ini,

Ulama semacam inilah yang disebut oleh nabi,
Ulama-ulama umatku laksana para nabi Bani Israil,
Mereka yang ibarat bintang di langit dan macam para
nabi Bani Israil sahaja yang dikenali,

Mereka disebut-sebut orang hingga masa kini,
Mereka yang disebutkan tadi ada kitab-kitab yang diwarisi,
dapat dibaca orang hingga kezaman ini,
Ilmu mereka dibaca dan dikaji oleh para ilmuan hingga kehari ini,

Siapa boleh menandingi mereka yang telah disebutkan tadi?
Mereka yang disebutkan tadi kerana sikap dan wibawa mereka macam para nabi,
Ujian mereka berat sekali,
Ada ulama pada zaman mereka yang hasad dengki,

Penguasa negara pada zamannya curiga dengan mereka, bahkan ditakuti,
Mereka dituduh penentang negara, membawa bidaah,
membawa ajaran sesat seperti Syiah,
Namun mereka tetap ramai pengikut,

Banyak ulama yang irihati, terutama ulama yang makan gaji,
Nama mereka disebut-sebut hingga ke hari ini,
Macam disebut nama para rasul dan nabi.

Allahyarham Ust. hj Ashaari Muhammad
16-05-05
Menjelang Zohor

Tasauf dan kekuatan umat Islam yg cuba dimusnahkan oleh musuh

Nota imej
dokumen yg tersirat adanya kesepakatan sebelumnya bahwa Saudi Wahabi akan dijamin tetap berkuasa asal Palestina diberikan kepada kaum Zionis
link ; http://wildwestwahabi.wordpress.com/2008/11/14/saudi-wahabia-setia-sampai-mati-pada-zionis/


Apabila Rasulullah s.a.w berjaya mendidik umat islam menjadi satu bangsa yang berakhlak, bertamadun, kuat berpegang kepada Tuhan, gagah, mampu menumbangkam kerajaan Rom dan Parsi dan mampu memimpin tiga suku dunia, semua manusia kagum. Lebih-lebih lagi, umat Arab yang dididik dan dipimpin oleh Rasulullah itu asalnya hanyalah pengembala-pengembala kambing yang hidup berkabilah-kabilah di padang pasir, tidak berilmu, tidak pandai membaca dan menulis, tidak bertamadun dan tidak bijak seperti bangsa-bangsa lain.

Berbeza dengan bangsa Yahudi. Di samping mereka itu bangsa yang tertua di dunia dan mempunyai banyak ilmu dan pergalaman, mereka juga merasakan mereka itu bangsa yang terpilih. Kebanyakkan para nabi dan rasul adalah dari kalangan mereka.

Oleh itu, apabila Rasulullah s.a.w diutus dari kalangan bangsa, bangsa Yahudi sangat cemburu dan iri hati. Mereka takut dengan kekuatan umat islam.

Justeru itu, mereka mengkaji apakah rahsia dan punca umat islam jadi kuat. Mereka mencari formula yang digunakan yang digunakan oleh Rasulullah untuk mendidik bangsa Arab yang sebegitu jahil dan lemah hingga boleh menjadi satu bangsa Arab yang sebegitu gigih dan hebat. Mereka dapati bahawa Rasulullah telah mendidik bangsa Arad itu dengan ketauhidan. Mereka dikenalkan kepada Allah dan kepada Akhirat. Hati-hati mereka di bersihkan daripada dunia dan dari segala sifat- sifat yang keji hingga bangsa Arab yang dipimpin dan dididik oleh Rasulullah itu menjadi bangsa yang sangat cinta dan takut dengan Tuhan, sangat cinta akhirat dan sangat berkasih saying di antara satu sama lain.

Orang – orang Yahudi mendapati bahawa kekuatan umat islam ketika itu bertolak daripada empat perkara seperti berikut:

• Taqwa
• Perpaduan
• Taat kepada Rasulullah
• Tawassul


Oleh itu iri hati, takut dan tidak redhanya bangsa Yahudi terhadap umat islam, maka mereka mencari jalan dan merancang untuk merosakkan semua perkara yang menjadi asas kekuatan umat islam ini. Supaya umat islam menjadi lemah. Mereka berusaha sedaya upaya supaya keempat- empat perkara ini dinyahkan atau dihindarkan dari umat islam. Mereka cuba pisahkan umat islam daripada keempat-empat sumber kekuatan ini. Mereka takut-takutkan umat islam dari mempercayai dan mengamalkan perkara-perkara tersebut atas berbagai-bagai alasan. Taksublah, syiriklah, sesatlah, bukan dari ajaran islamlah dan berbagai-bagai lagi.

Padahal para sahabat sangat menghayati dan sangat mengamalkan perkara – perkara tersebut. Kerana itulah para sahabat jadi hebat dan kuat dan digeruni oleh musuh terutama Yahudi dan Nasrani.

Mari kita lihat bagaimana Yahudi berusaha memisahkan dan menjauhkan umat islam dari asas-asas kekuatan ini.

Taqwa

Dilalaikan islam dengan amalan-amalan lahir semata-mata. Dicegah dan diharamkan hal-hal dan amalan-amalan yang berbentuk rohaniah, malahan disesatkan. Amalan-amalan tareqat yang banyak menjurus kepada membina roh, memperbaiki hati dan mendidik nafsu tidak digalakkan malahan dikatakan bukan dari ajaran islam. dikatakan semua itu hanya ciptaan orang-orang terkemudian dan dianggap bida'ah.

Fahaman wahabi banyak membawa isu seperti ini. Fahaman wahabi sangat merosakkan ketaqwaan umat islam. fahaman wahabi sangat menguntungkan musuh islam. memang fahaman wahabi itu dicetuskan oleh Yahudi dan musuh-musuh islam. disamping wahabi, inilah juga kerja para-para ulama yang dididik dan mendapat ijazah dan Ph.d ilmu Islam dari pusat-pusat pengajian d Barat dan Amerika yang guru-guru mereka sendiri tidak islam.

Justeru itu, ibadah dan amalan umat islam kini hanya tinggal yang lahir sahaja. Tidak ada rohnya. Solat tidak ada roh. Puasa tidak ada roh. Haji tidak ada roh. Baca Quran tidak ada roh. Semua amalan-amalan tersebut terputus dari Tuhan. Ia tidak mendatangkan apa-apa kebaikan dan tidak dapat membina keinsannan umat islam.

Ibadah hanya untuk mengejar pahala dan fadhilat. Tuhan tidak ada dalam ibadah bukan lagi untuk mendapat rahmat, kasih saying dan keampunan Tuhan. Tuhan dihilangkan dari ibadah umat islam. kesannya, hati-hati umat islam dipenuhi dengan berbagai sifat mazmumah. Nafsu menjadi liar dan rakus.

Oleh kerana soal roh dikebelakangkan, maka islam hanya tinggal akal. Segala hal, dalam agama islam hendak diselesaikan dan cuba difahamkan dengan akal. Segala masalah umat islam dirujuk kepada akal.Umat islam tidak lagi merujuk kepada Tuhan dan tidak kembali lagi kepada Tuhan. Dalam ibadah dan kehidupan seharian, Tuhan ditinggal dan dilupakan. Hukum-hakam, perundangan, syariat, peraturan dan system yang Tuhan aturkan untuk manusia ditolak tepi. Semua itu diganti dengan system dan peraturan yang dicipta oleh akal manusia baik dalam bidang ekonomi, kewangan, pendidikan, perundangan dan sebagainya.

Perpaduan

Untuk memusnahkan kekuatan ini, bangsa Yahudi melahirkan berbagai ideology dan isme-isme. Oleh itu, dikalangan sesame islam, ada orang islam yang berfahaman sosialis, nasionalis,kapitalis, demokrasi, bahkan ada orang islam yang berfahaman komunis.

Dengan fahaman yang berbeza-beza ini, maka umat islam berpecah kepada berbagai-bagai puak, kumpulan dan parti mengikut fahaman mereka masing-masing. Fahaman-fahaman ini lebih kuat mengcengkam individu-individu tersebut dari agama islam itu sendiri sehingga agama islam yang mereka sama-sama anuti jadi kecil dan lemah dan tidak mampu untuk menyatu padukan mereka. Umat islam lebih berideologi daripada beragama. Ideology mereka mengatasi agama mereka.

Dalam system demokrasi pula, diwujudkan system politik kepartian. Maka umat islam berpecah lagi ke dalam berbagai-bagai parti mengikut fahaman parti mereka masing-masing. Atas landasan demokrasi, mereka merebut kuasa pemerintahan. Mereka terus berpecah kerana tidak sehaluan dan demi untuk menjaga kepentingan parti masing-masing. Ada parti yang bersifat nasionalis, sosialis, liberalis, buruh dan sebagainya.

Orang islam yang ada semangat untuk memperjuangkan islam juga turut terperdaya dan terlibat dalam system demokrasi dan politik kepartian anjuran Yahudi ini yang bertujuan untuk melemah. Memecah dan memusnahkan perpaduan umat islam dengan membentuk parti demokrasi islam.

Taat kepada Rasulullah s.a.w

Di zaman ini, kerana Rasulullah sudah tidak ada lagi bersama kita, bolehlah kita samakan ketaatan ini dengan ketaatan kepada guru, terutama guru mursyid iaitu guru yang mengajar, mendidik, membimbing dan memimpin kita. Dalam islam, perlu untuk mengikat murid-murid. Islam pula mewajidkan murid taat kepada guru.

Yahudi sangat berusaha memusnahkan hubungan murid dengan guru ini. Mereka cuba putuskan. Apa yang diistilahkan sebagai ketaatan oleh islam, mereka namakan taksub atau taksub membuta tuli. Ketaatan yang dituntut oleh islam dengan tujuan supaya hubungan antara murid dan guru menjadi kuat dan mudah untuk murid dididik dan dipimpin, diselewengkan dan dikatakan taksub yang bahaya kerana guru mungkin menyalahkan murid untuk tujuan peribadi dan duniawi.

Mereka sangka guru mursyid itu macam mereka yang tergila-gilakan dunia ini. Mereka cuba cacatkan akhlak dan peribadi guru. Mereka guna lidah ulama-ulama yang berkepentingan dan yang gila dunia untuk tujuan ini. Ulama-ulama inilah yang membuat bising di akhbar dan media masa.

Tawassul.

Tawassul adalah wasilah. Rasulullah S.A.W adalah wasilah bagi semua orang soleh dan orang mukmin. Tawassul adalah kelebihan yang Allah kurniakan kepada umat islam. orang awam boleh berdoa dengan perantaraan dan berkat Rasul dan orang-orang yang soleh dan bertaqwa.

Doa seperti ini cepat makbul. Ia satu dari kekuatan umat islam. Yahudi berusaha menyesatkan tawassul ini. Dikatakan tawassul itu syirik kerana meminta kepada makhluk dan tidak meminta terus kepada Allah. Ini supaya umat islam takut dengan tawassul padahal ia adalah sumber kekuatan umat islam. mereka sorokkan hakikat bahawa tawassul itu tetap meminta dari Tuhan, hanya diperkuatkan permintaan itu dengan berkat orang-orang soleh dan bertaqwa yang mereka itu sangat hampir dengan Tuhan.


Sangat licik orang Yahudi. Mereka tidak merusaha ke arah semua ini secara terus menerus atau terang-terangan. Secara terus-menerus dan terang-terangan tidak akan mendatangkan apa-apa kesan kerana umat islam akan curiga dan berwaspada terhadap angkara Yahudi ini. Mereka lakukanya secara halus. Mereka gunakan orang-orang islam sendiri yang mereka pengaruhi untuk membuat kerja-kerja ini terutama yang mempunyai ilmu dan kuasa.

Bak kata pepatah Melayu,
" hendak tebang pokok kayu, kenalah minta tolong pada kayu." Walaupun mata kapak itu besi tetapi hulunya kayu. Hendak musnahkan umat islam, mesti gunakan orang islam.

Berapa kini ramai umat islam, khususnya di kalangan ulama, yang mendapat ilmu mereka dari tok-tok guru Yahudi dan Nasrani terutama di beberapa universti di Amerika dan eropah. Tok-tok guru Yahudi dan Nasrani ini hafal Quran dan puluhan ribu hadith, tetapi tidak beriman dan tidak islam. mereka siram ulama-ulama dengan ilmu islam yang tidak ada roh, yang menyeleweng, yang sudah tercemar, yang mustakmal dan mutannajis.

Mudah sahaja kaum Yahudi melakukan perkara ini kerana para ulama yang belajar dengan mereka bukan ikhlas ilmu belajar kerana Allah. Mereka hanya mahukan ijazah. Mereka belajar ilmu agama kerana hendak buru dunia. Mereka mahu jawatan dan pangkat. Dunia lebih mereka cintai dari islam dan Tuhan. Mereka ini cinta dunia dan takut mati. Kalau tidak masakan mereka mahu belajar islam dengan orang kafir. Bukan sahaja ilmunya tidak berkat, malahan ia digunakan pula untuk meroasak dan melemahkan islam.

Kita mesti kembali kepada keempat-empat perkara yang menjadi tunggak kekuatan umat islam ini. Kita mesti kembali kepada Taqwa. Kita mesti kembali Bersatu dan Berpadu. Kita mesti kembali taat kepada Rasulullah saw dan guru-guru yang mereka adalah warisatul Anbiya [pewaris nabi] . Kita mesti kembali kepada tawassul.

Kita mesti tentang habis-habisan segala usaha Yahudi untuk memisahkan umat islam dari sumber-sumber kekuatan ini.

Kita sudah tahu tipu helah mereka. Kita sudah kenal siapa dalang dan tali barut mereka.

Yahudi takut islam kuat. Yahudi takut islam gagah. Kita sudah tahu perkara-perkara yang kita perlu untuk membuatkan kita kuat dan gagah.


Nota kefahaman tawassul
1. Tawassul adalah salah satu daripada cara berdoa dan pintu untuk bertawajjuh (menghadapkan sesuatu permintaan) kepada Allah SWT kerana tujuan asal tawassul yang sebenar ialah Allah SWT.

Orang yang dijadikan sebagai tempat bertawassul hanyalah sebagai wasitah (perantara) dan wasilah (jalan) untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT. Justeru, sesiapa yang tidak beriktikad sedemikian adalah syirik.

2. Orang yang bertawassul tidak bertawassul dengan wasilah ini melainkan kerana perasaan kasihnya terhadap wasilah tersebut dan kepercayaannya bahawa Allah SWT mengasihi wasilah tersebut.

Sekiranya tidak, sudah pasti orang yang bertawassul itu akan menjadi orang yang paling berusaha menjauhi dirinya daripada wasilah tersebut dan paling membencinya.

3. Sekiranya orang yang bertawassul beriktikad bahawa orang yang dijadikan perantaraan itu boleh mendatangkan manfaat dan mudarat dengan sendiri, seumpama Allah SWT, maka dia telah mensyirikkan Allah.

4. Amalan bertawassul bukanlah perkara yang lazim atau wajib. Termakbulnya permintaan seseorang itu tidak terhenti kepada amalan ini, bahkan asalnya ialah dia berdoa kepada Allah secara mutlak.

Ia sebagaimana firman Allah SWT:
Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku, maka (beritahu kepada mereka), "Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka)". (al-Baqarah: 186)



Perjuangan Islam Sebenarnya

Memperjuangkan Islam bukan sekadar memberitahu halal dan haram,
Membangunkan Islam bukan cukup hanya mengecap seseorang itu bidaah,
sesat, fasik, munafik, ekstrim dan melampau,

Memperjuangkan Islam bagaimana menyuburkan tauhid dalam fikiran,
Siapa yang takutkan Tuhan dan mencintai serta menghayati Tuhan,
Agar Tuhan jadi tempat rujuk dan tempat menaruh harapan,
Tuhan dibesarkan, diagungkan bahkan tempat sandaran insan,
Hingga Tuhan diingati dimana-mana dan dirasakan Tuhan adalah segala-galanya,

Dari sini barulah orang ingin bersyariat sebagai melahirkan cinta kepada Tuhan,
Dari sini orang akan cinta mencintai sesama insan,

Orang akan bersatu padu, rasa bersama dan bekerja sama,
lahir timbang rasa, mengutamakan orang lain,
khidmat sesama manusia kerana Tuhannya,
Orang kaya menjadi bank kerana pemurahnya, inginkan pahala dari Tuhannya,
Cerdik pandai tawadhuk, yang bodoh merujuk, yang miskin sabar di dalam hidupnya,

Begitu juga berjuang menunjuk jalan bagaimana mengutamakan akhirat,
Menggunakan apa yang ada pada diri manusia,
Memberitahu bagaimana bersatu di dalam Islam,
Maju secara Islam, berhibur mengikut Islam,

Menunjuk jalan bagaimana berekonomi menurut Islam,
Bermasyarakat secara Islam,
Yang lebih penting para pejuang di dalam diri mereka ada role model untuk diikut,

Ibadahnya, perpaduannya, masyarakatnya, ekonominya,
keluarganya, kebersihannya, kasih sayangnya,
kerjasamanya dan lain-lainnya,
Inilah dia perjuangan Islam sebenarnya,
Bukan sekadar cakap-cakap, slogan dan syarahan,

Yang lebih awal daripada semua itu,
Para pemimpin Islam ada ilmu untuk disarankan,
Untuk pimpinan dan didikan,
Ia merupakan panduan untuk insan yang ada kemahuan,
Bukan sekadar slogan, gesaan dan semangat-semangat yang tidak ada panduan,

Kalau cara itu umat Islam berjuang cepat membatalkan tujuan,
Kalau tidak hanya angan-angan bahkan membawa perpecahan,

Para pejuang mestilah cukup persiapan,
Persiapan ilmu, role model kepada manusia yang hendak disedarkan,
Kalau begitu berjuang bukan mudah dan senang tapi amat mencabar,
Bukan seperti makan minum dan berpakaian serta hiasan,

Allahyarham Ust. hj Ashaari Muhammad
14-05-05
Selepas Zohor